خبر فوری

 
روایت دردناک از قتل وحشیانه هفت شهروند مظلوم شیعه در پاراچنار پاکستان
کد خبر :391229536

16:32 1402/02/16


برچسب ها : پاراچنار, تحریک طالبان پاکستان, تفرقه گرایی, تکفیری, تیپ زینبیون, داعش, داعش خراسان, سرویس های اطلاعاتی پاکستان, شهرستان کرم, شیعه, شیعیان پاکستان, نیروهای امنیتی پاکستان, کشتار شیعیان,

پاراچنار نامی آشنا برای شیعیان، مظهر مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم و جنایات تروریست‌های سفاک و روایتگر تاریخ مردمان مظلوم و در عین حال قدرتمند است


پاراچنار: به گزارش راز نیوز| پاراچنار نامی آشنا برای شیعیان، مظهر مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم و جنایات تروریست‌های سفاک و روایتگر تاریخ مردمان مظلوم و در عین حال قدرتمند است، شیعیانی که به پیروی از امام مظلوم خود حضرت سید الشهدا(ع) در مقابل هرگونه ظلم و زورگویی و تجاوز با تمام توان پایداری و استقامت خود را به اثبات رساندند.

شاید کمتر کسی از ارادتمندان به مکتب اهل بیت(علیهم السلام) باشد که نام پاراچنار و مردم مظلوم این منطقه برایش ناشناخته باشد، شیعیان مخلص پاراچنار علاوه بر مبارزات سخت و طولانی با تروریست‌های تکفیری طالبان در منطقه خود، سابقه حضور در نبرد سوریه و دفاع از حرم حضرت زینب کبری(س) در رکاب تیپ مقدس زینبیون را نیز در کارنامه خود ثبت کرده‌اند.

تری منگل از توابع منطقه پاراچنار شهرستان کُرم در نزدیکی مرز افغانستان و پاکستان قرار دارد، این منطقه با توجه به قرارگیری در نزدیکی نقطه صفر مرزی و تحرکات گسترده گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان در این منطقه از حساسیت بسیار بالای امنیتی برای شهروندان شیعه برخوردار است، اما با این وجود معلمان شیعه با به جان خریدن خطرات موجود برای گسترش علم و دانش در دور افتاده ترین نقطه کشور تا آخرین قطره خون خود تلاش کردند.

عناصر تروریستی-تکفیری پنجشنبه هفته گذشته با یورش به مدرسه‌ای واقع در روستای تری منگل از توابع منطقه پاراچنار چهار نفر از معلمان و سه کارگر مشغول به کار شیعه را پس از بررسی هویت آنان به طور فجیعی به شهادت رساندند.

در ادامه روایتی از دوستان و بستگان شهدای این حادثه تروریستی بیان می‌کنیم:

مظهر تری از اهالی شهرستان آژانس کُرم ایالت خیبر پختون خوا و از دوستان نزدیک مهدی حسین تری شهید حادثه تروریستی روز پنجشنبه در کنار مزار دوست شهید خود با چشمانی اشک آلود به شرح ارتباط با دوست خود و آنچه که پس از این حادثه مشاهده کرده است می‌پردازد: مهدی حسین تری زمان اعزام به یک دبیرستان دولتی در منطقه تری منگل شهرستان کُرم واقع در مرز افغانستان بسیار نگران بود، تری منگل آخرین روستای پاکستان و در نزدیکی مرز افغانستان واقع است و تهدیدات امنیتی از مدت‌ها متوجه اساتید مشغول به فعالیت در این منطقه بود.

مهدی حسین دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته فیزیک بود و وی از یک سال گذشته به عنوان دبیر ارشد علوم در این مدرسه مشغول به تدریس بود، وی برای اعزام نشدن به این منطقه بسیار تلاش کرد. او به من گفت اگرچه من در حال تدریس به فرزندان اهالی این منطقه هستم اما من به این افراد اعتمادی ندارم و جان من در خطر است.

به گفته وی مهدی حسین فردی سخت کوش، دوست داشتنی و یک انسان با ارزش بود، این دبیرستان در فاصله 30 کیلومتری خانه مهدی حسین قرار داشت و وی علی رغم مساعد نبودن شرایط امنیتی به تدریس خود ادامه داد.

در تصاویر ویدئویی منتشر شده از حادثه تروریستی تری منگل مشاهده می‌شود که پیکر مهدی حسین به پشت بر روی زمین افتاده و یک فرد در حین فیلم برداری پای خود را بر روی کمر وی گذاشته است.

مظهر تری  فردی است که جسد مهدی حسین تری را برای تدفین غسل داده است، وی می‌گوید آثار شکنجه بر روی بدن مهدی حسین وجود داشت و جسد وی مثله شده بود، بسیار جای تأسف دارد آنان(قاتلان) فرزندان فردی را یتیم کرده‌اند که بچه هایشان را آموزش می‌داد.

وی در ادامه به شرح جزئیات هولناکی از این حادثه تروریستی می‌پردازد و می‌گوید: تروریست ها چشمان مهدی حسین را بیرون آورده و پاهایش را با تبر نشانه رفته‌اند، حتی بر روی گردن وی نیز نشانه‌هایی از اصابت تبر وجود داشت. حتی ناخن انگشتان وی نیز کشیده شده بود، این شهدا پس از قتل به طور فجیعی مورد شکنجه قرار گرفته‌اند.

وی گفت: مهدی و تمامی دیگر افرادی که در این مدرسه به شهادت رسیدند بی گناه بودند، آنان مسلح نبودند و آنها را در یک ساختمان محاصره کرده و به شهادت رساندند.

به گفته مظهر حسین پس از وقوع این حادثه موجی از خشم در اهالی روستا و منطقه ایجاد شده است.

این در حالی است که طبق گزارش اولیه بیمارستان مرکزی شهر پاراچنار از کالبد شکافی اجساد شهدا، تمامی این افراد به دلیل اصابت گلوله جان باخته‌اند و آثاری از بریده شدن گلوی دو تن از شهدا نیز مشاهده شده است.

به گزارش انجمن معلمان و اداره آموزش و پرورش تمامی چهار معلم به شهادت رسیده در همان مدرسه محل وقوع حادثه در حال انجام وظیفه بودند.

به گفته سید زاهد حسین عضو انجمن معلمان شهرستان کُرم؛ دو تن از اساتید به شهادت رسیده به نام‌های لیاقت حسین و سید علی شاه به ترتیب از 10 و 8 سال گذشته در این مدرسه مشغول به تدریس بودند و دو شهید دیگر به نام‌های مهدی حسین و سید حسین نیز از دو سال گذشته در این مدرسه فعالیت داشتند.

طبق تصاویر به اشتراک گذاشته شده از سوی اعضای خانواده شهدا با یک رسانه بین‌المللی که در بیمارستان گرفته شده است، آثار شکنجه بر روی برخی از اجساد قابل مشاهده است.

شاه زیب(نام فرضی) از شاگردان جوان لیاقت حسین که در این حادثه به شهادت رسیده است در این باره گفت: پدر من تلاش داشت من نیز همچون دیگر کودکان و نوجوانان منطقه مشغول به کار شوم؛ اما آقای لیاقت حسین به پدر من گفت بگذارید پسرتان درس بخواند، او بسیار باهوش و سخت کوش است. من پس از دریافت مدرک دیپلم، فعالیت کسب و کاری خود را آغاز کردم، اکنون زندگی خوبی دارم وگرنه باید به کارگری با دستمزد پایین بسنده می‌کردم.

نه تنها شاهزیب بلکه در تحصیل بسیاری از جوانان این منطقه، اساتیدی همچون لیاقت حسین نقش داشتند، اکنون شاهزیب بیم آن دارد که آیا دیگر معلمی حاضر به تدریس در این مدرسه خواهد بود یا خیر؟

وی گفت: پس از این حادثه من با بسیاری از مردم منطقه گفتگو کردم، خوف و هراس در قلب مردم رخنه کرده است؛ اما آن را بروز  نمی­دهند، بسیاری گفتند نباید این اتفاق رخ می‌داد. اکثریت مردم به ویژه جوانان از وقوع این حادثه تلخ ناراحت هستند، ما تصور می‌کنیم آنان از مدت‌ها معلم ما و همچنین میهمان ما در خانه(منطقه) ما بودند و حفاظت از میهمان وظیفه ماست.

سید زاهد حسین دوست نزدیک لیاقت حسین می‌گوید: اگرچه وضعیت این منطقه برای پیروان یک فرقه خاص بسیار دشوار بود؛ اما لیاقت حسین تمامی این خطرات را به جان خرید، اتفاقات زیادی در این مدت رخ داده است و ما در این رابطه با کارشناسان و مقامات اداره آموزش و پرورش گفتگو کردیم، در مذاکرات صورت گرفته به ما گفته شد تحت هر شرایطی هیچ اتفاقی برای معلمان نخواهد افتاد.

به گفته سید زاهد حسین، دو سال قبل لیاقت حسین و سید علی شاه درخواست خود برای انتقال از منطقه را به اداره آموزش و پرورش ارائه کردند؛ اما به آنان گفته شد مسئولیت شما بر عهده بزرگان و مردم منطقه است، شما نگران نباشید.

زاهد حسین در شرح ماوقع حادثه تروریستی روز پنجشنبه اظهار داشت: این حادثه نزدیک ساعت 1:30 بعد از ظهر رخ داد، من شخصاً از مدرسه محل وقوع حادثه بازدید کردم و از افراد موجود در منطقه اطلاعاتی را دریافت کردم، وضعیت بسیار وحشتناکی در منطقه حکم‌فرما بود.

در زمان وقوع حادثه دانش آموزان و اساتید در مدرسه حضور داشتند، در آن هنگام امتحانات کلاس نهم اتمام یافته بود و تمامی این چهار معلم در کلاس‌های خود حضور داشتند، در این هنگام افراد مسلح وارد مدرسه شده و تمامی چهار معلم را شناسایی و مورد هدف قرار دادند.

وی افزود: نه تنها این چهار استاد هدف حمله افراد مسلح قرار گرفتند، بلکه آنان کارگران ساختمانی مشغول به کار در کتابخانه در حال ساخت را نیز مورد حمله قرار دادند، افراد مسلح تمامی اساتید را در مقابل چشمان دانش آموزان به سمت دفتر مدیر مدرسه منتقل کردند.

سید زاهد حسین خاطرنشان کرد: افراد زیادی به من خبر دادند که مهاجمان مسلح هفت نفر از معلمان و کارگران را مورد شکنجه قرار داده و سپس آنان را یکی پس از دیگری در مقابل چشمان دیگران به قتل رساندند.

سید اطهر علی شاه استادیار کالج پاراچنار درباره سید حسین شاه از شهدای حادثه تری منگل می‌گوید: سید حسین شاه نخستین فرد در روستای خود بود که موفق شد مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته گیاه شناسی کسب کند، وی اکنون در حال گذراندن دوره دکترا بود، او سه ماه قبل نامزد کرد و قرار بود مراسم عروسی هفته بعدی برگزار شود، ما از یک منطقه هستیم و تقریباً هر روز صبح یکدیگر را می‌دیدیم.

وی افزود: «شاید یکی دو روز قبل از روز حادثه از او پرسیدم که مراسم ازدواجت نزدیک است و تو باید برای آن آماده شوی، پس چرا مرخصی نمی‌گیری؟ وی در پاسخ گفت امتحانات سیکل و کلاس نهم در حال برگزاری است و من با دانش آموزان در ارتباط هستم و آنها را راهنمایی می‌کنم،  سعی می‌کنم حداقل تعطیلات را داشته باشم.»

سید اطهر علی شاه گفت: سید حسین از خانواده‌ای فقیر بود و توانست با تلاش و کوشش فراوان تحصیل نماید، اگرچه وی موقعیت‌های شغلی مختلفی داشت؛ اما فعالیت در بخش آموزش خواسته وی بود و او کار در منطقه خود را ترجیح داد. وی فردی آرام و صلح طلب بود و هر مشکل جزئی در خانواده و منطقه را حل می‌کرد.

وی افزود: اختلافاتی بر سر اراضی در میان بستگان وی رخ داده بود، در مناطق قبایلی ما مردم به دلیل اختلافات بر سر زمین و اموال دست به دشمنی می‌زنند. بر همین اساس مردم تصور می‌کردند که در اقوام او نیز چنین وضعیتی وجود داشته باشد؛ اما سید حسین با بخشیدن حق خود این اختلافات را به نحو احسن خاتمه داد، او اصلاً اهل جدال و دعوا نبود.

یک فرد دیگر که خواست نامش فاش نشود در این باره گفت: پس از اقامه نماز میت، بزرگان محل به سخنرانی پرداختند و مردم را به صبر و بردباری توصیه کرده و گفتند: ما نخواهیم گذاشت اشرار به اهداف خود در منطقه دست یابند.

آنان با انتقاد از نهادهای امنیتی و حاکمیتی پاکستان اعلام داشتند: ما از نهادهای امنیتی و دولت شکایت داریم.

وی گفت: بزرگان ما از مدت‌ها نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده‌اند و چندین مرتبه به پلیس، نیروهای سپاه مرزی و مقامات دولتی نسبت به گسترش تفرقه گرایی هشدار دادند، این وظیفه دولت است که امنیت ما را تأمین کند.

وی افزود: آنان(دولت و نهادهای امنیتی) به جای تماشاگر بودن باید مردمان ما را از مثله شدن نجات دهند، ما نه از مردم؛ بلکه از دولت گله‌مند هستیم.

ارسال نظر

 
1