خبر فوری

 
تظاهرات علیه تقلب انتخاباتی در سه ایالت پاکستان
کد خبر :364531651

13:20 1402/11/26


برچسب ها : (حزب جمعیت علمای اسلام (ف, ANP, انتخابات, انتخابات پارلمانی, ایمل ولی خان, پاکستان, پیشاور, تحصن, تظاهرات, تقلب, حزب تحریک انصاف, حزب تحریک انصاف پاکستان, حزب ملی مردمی, عمران خان, مولانا فضل الرحمن, هیئت حاکمه نظامی پاکستان, کراچی, کویته,

احزاب سیاسی و سیاسی-مذهبی مختلف پاکستان درحال برگزاری تظاهرات در سه ایالت پاکستان می باشند که این اعتراضات وارد ششمین روز شده است.


اسلام‌آباد: به گزارش راز نیوز| احزاب سیاسی مختلف همچون تحریک انصاف، جمعیت علمای اسلام شاخه فضل الرحمن و ملی عوامی مدعی هستند که در انتخابات 8 فوریه برابر 19 بهمن، تقلب صورت گرفته است و به همین منظور درحال برگزاری تظاهرات در نقاط مختلف می باشند.

درحال حاضر سه ایالت سند، بلوچستان و خیبرپختون‌خوا درگیر این تظاهرات می باشند. .

بلوچستان

در کویته احزاب ملی، دموکراتیک هزاره و حزب ملی بلوچستان مقابل دفتر افسر ناظر انتخاباتی منطقه تظاهرات کردند که این امر موجب مسدود شدن جاده های چمن، قلعه سیف الله، لورالائی و پشین شد. به دلیل مسدود بودن این جاده های اصلی، مسیر ارتباط زمینی ایالت بلوچستان با ایالات پنجاب و خیبرپختون‌خوا قطع شده است.

از طرفی تظاهرات حزب مردمی پاکستان در نصیرآباد درپی مدعای تقلب، در ششمین روز ادامه دارد.

سند

حزب سیاسی-مذهبی جمعیت علمای اسلام (ف) نیز به دلیل تقلب در انتخابات سراسری 8 فوریه، در شهر حیدرآباد ایالت سند اعتراضاتی برگزار کرد. این اعتراضات که مقابل دبیرخانه حوزه سیاسی برگزار شد، معترضان خواستار صدور اطلاعیه برای "نامزدهای پیروز" حوزه های انتخاباتی PS-22، PS-9 و NA-191 شدند.

از طرفی قاسم خان سوری معاون سابق رئیس مجلس ملی پاکستان حزب تحریک انصاف PTI در خصوص تقلب در آراء انتخاباتی در کلانشهر کراچی ایالت سند، می گوید: بزرگترین تقلب در مأموریت عمومی در کراچی انجام شد، جایی که تحریک انصاف پاکستان مطابق با فرم 45 با اختلاف زیادی 90 درصد کرسی های مجلس ملی را به دست آورد، اما این حکم به سرقت رفت و به جنبش ملی متحد MQM اعطا شد. MQM تنها 150 هزار رای به دست آورد. صدها هزار رای، مردم کراچی (برای تحریک انصاف) دزدیده شد و شهر به دزدان رسمی و بازیگران سیاسی واگذار شد که بارها مورد آزمایش قرار گرفته اند.

حزب ملی عوامی ANP

از طرفی ایمل ولی خان رئیس حزب ملی عوامی ANP اعلام کرده است که اعتراضات سراسری خود را علیه تغییرات ادعایی در نتایج انتخابات عمومی را از 20 فوریه برابر 1 اسفند آغاز خواهد کرد. این حزب که نتوانست هیچ کرسی در مجلس ملی را به دست آورد و تنها دو کرسی مجلس بلوچستان و یک کرسی ایالتی خیبرپختون‌خوا را به دست آورد، تظاهرات خود را از ناحیه سوابی آغاز خواهد کرد و پس از آن تظاهرات دیگری در 23 فوریه در چارسدا برگزار خواهد شد.

او به دولت هشدار داد که اگر مانعی در جریان اعتراضات ایجاد کند، عواقب جدی خواهد داشت.

رئیس ANP گفت که حزب او پیش از این پیش بینی کرده بود که در انتخابات به طور گسترده تقلب خواهد شد. او گفت که تقلب صورت گرفته در انتخابات 8 فوریه بدتر از انتخابات 2018 می باشد.

ایمل ولی گفت که شاکیان و معترضان برای عدالت خواهی به دادگاه ها مراجعه می کنند، درحالیکه دادگاه ها نیز (از سوی هیئت حاکمه نظامی) "مدیریت" می شوند.

مولانا فضل الرحمن رهبر حزب جمعیت علمای اسلام (ف)

مولانا فضل الرحمن رهبر حزب جمعیت علمای اسلام (ف) JUI-f روز چهارشنبه (25 بهمن) در نشست مطبوعاتی ضمن رد کردن نتایج انتخابات سراسری که آن را تقلب خواند، از نواز شریف حزب مسلم لیگ ن دعوت کرد تا به او در کرسی های اپوزیسیون در پارلمان، بپیوندد.

وی با به چالش کشیدن اعتبار روند انتخابات گفت: اگر نظام فکر می‌کند انتخابات شفاف بوده است، بنابراین روایت آن‌ها از فاجعه نهم مه تمام شده است. او از نواز شریف دعوت کرد و از او خواست تا در اعتراض به بی‌نظمی‌های ادعایی، به اپوزیسیون بپیوندد.

رئیس JUI-f افزود: امروز کمیته مرکزی ما در جلسه برگزار شده نتایج انتخابات را رد کرده و نسبت به نقش کمیسیون انتخابات پاکستان ابراز نگرانی کرده است، اما JUI-F نقش خود را در مجلس ایفا خواهد کرد و با ملاحظات در آن حضور خواهد داشت.

وی با بیان اینکه انتخابات به دستور "نیروهای ضد اسلامی" دستکاری شده است، بر تعهد این حزب به حفظ روابط مستحکم میان پاکستان و افغانستان تاکید کرد و گفت که تلاش های آنها در این زمینه مورد قبول آمریکا و اسرائیل نیست.

فضل در پایان اظهار داشت که JUI-F یک جنبش اعتراضی را در سراسر کشور راه اندازی خواهد کرد تا برای تأیید خواسته های خود فشار بیاورد.

فضل الرحمن تاکید کرد که میزان تقلب در انتخابات اخیر حتی از نظرسنجی های سال 2018 نیز فراتر رفته است. وی کمیسیون انتخابات پاکستان را متهم کرد که تحت کنترل هیئت حاکمه نظامی می باشد و مدعی شد که کل روند انتخابات دستکاری شده است.

وی با تشریح موضع حزب، بر آمادگی و استقلال آنها تاکید کرد و گفت: ما عجولانه به میدان نیامدیم. ما آمادگی کامل را انجام داده ایم. ما با هیچ حزب سیاسی از جمله مسلم لیگ ن PML-N همسو نیستیم. ما از شهباز شریف به عنوان کاندیدای نخست وزیری در مجلس حمایت نخواهیم کرد، زیرا حزب ما او را از تشکیل دولت منع کرده است. بنابراین ما بخشی از هیچ دولتی نخواهیم بود. کسانی که به ماهیت تقلبی انتخابات اعتقاد دارند باید به آرمان ما بپیوندند، در حالی که دیگران می توانند بی تفاوت بمانند.

اعتراضات حزب تحریک انصاف در پیشاور

شمار زیادی از اعضای حزب تحریک انصاف در حالی که برای ششمین روز متوالی به اعتراض خود ادامه می دهند، در جاده های مختلف دست به تحصن زده اند. پیش از این دو روز جاده چارسدا و سه روز بزرگراه پیشاور به اسلام آباد را مسدود کرده بودند.

معترضان به دلیل آنچه که تغییر نتایج هشت کرسی مجلس ایالتی و یک کرسی مجلس ملی خوانده بودند، شعارهایی علیه افسران ناظر انتخاباتی و کمیسیون انتخابات پاکستان سر دادند.

آنها می گویند که افسران ناظر انتخاباتی نتایج هشت کرسی مجلس ایالتی و 1 کرسی مجلس ملی را علیه نامزدهای انتخاباتی تحریک انصاف PTI، تغییر داده اند که این کرسی ها مربوط به حوزه های انتخاباتی ذیل می باشد.

PK-72، PK-73، PK-74، PK-75، PK-78،  PK-79، PK-80، PK-82 و NA-20

معترضان می گویند تا زمانی که تصمیم گیری ای مطابق نتایج نشان داده شده در فرم 45 اتخاذ نشود، اعتراضات ادامه خواهند داشت. همچنین گفته شد که افسران ناظر نتایج کرسی هایی که به دست آورده بودیم را به نفع افرادی که در رتبه سوم و چهارم در فرم 45 قرار داشتند، تغییر داده اند.

به گفته رهبران حزب تحریک انصاف: فرم-45 که مأموران رأی‌گیری ما در مراکز رأی‌گیری دریافت کردند و آن‌ فرم هایی که توسط ماموران به افسران ناظر تحویل می‌شوند، رأی‌های متفاوتی دارند؛ نتایج نظرسنجی تغییر کرد تا پیروزی نامزدهای مورد حمایت حزب تحریک انصاف به شکست تبدیل شود.

فرم شماره 45 مهمترین سندی است که پس از انتخابات صادر می شود. فرم 45، که قبلاً به عنوان فرم 14 نیز شناخته می شد، به گفته کمیسیون انتخابات پاکستان، این فرم اعلامیه رسمی شمارش آرای اخذ شده در هر حوزه رای گیری است. این فرم کل آرای اخذ شده برای همه نامزدهای حوزه انتخابیه مربوطه و برگه های رای رد شده را ثبت می کند.

بخوانید: نگرانی های آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا در خصوص انتخابات آزاد در پاکستان

 

ارسال نظر

 
1