خبر فوری

 
پاکستان و مالزی عزم خود را برای تقویت روابط دوجانبه در زمینه های مختلف ابراز کردند
کد خبر :359185811

17:38 1403/07/12


برچسب ها : پاکستان و مالزی, تجارت, روابط دو جانبه, سرمایه گذاری, صادرات, صادرات پاکستان, محمد شهباز شریف, نخست وزیر پاکستان, نخست وزیر مالزی, نشست مطبوعاتی, کنفرانس خبری مشترک, کنفرانس مطبوعاتی,

پاکستان و مالزی مجدداً بر تقویت همکاری‌های اقتصادی دوجانبه، تقویت تجارت، رفع موانع در بخش‌های کلیدی، فراهم کردن زمینه‌های بازی برابر و رسیدگی به عدم تعادل تجاری تاکید کرده‌اند.


اسلام‌آباد: به گزارش راز نیوز| انور ابراهیم نخست وزیر مالزی و محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان امروز پس از دیدار دوجانبه در کاخ نخست وزیری اسلام‌آباد، نشستی در سطح هیئت های دو کشور برگزار کرده و سپس در کنفرانس مطبوعاتی مشترک شرکت کردند.

پاکستان و مالزی مجدداً بر تقویت همکاری‌های اقتصادی دوجانبه، تقویت تجارت، رفع موانع در بخش‌های کلیدی، فراهم کردن زمینه‌های بازی برابر و رسیدگی به عدم تعادل تجاری تاکید کرده‌اند.

در این بین، هر دو طرف با تشکیل جلسه زودهنگام کمیته بازنگری مشترک برای ارزیابی جامع توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع مالزی و پاکستان با هدف تقویت بیشتر مشارکت اقتصادی دوجانبه موافقت کردند. این توافقنامه در تاریخ 8 نوامبر 2007 میلادی در کوالالامپور امضاء شده بود.

نخست وزیران دو کشور با اشاره به روابط تاریخی و برادرانه پاکستان و مالزی بر اهمیت تبادلات منظم در سطوح عالی و گفتگوهای استراتژیک و تقویت مکانیسم های نهادی دوجانبه تاکید کرده و بر افزایش همکاری در زمینه فرآوری محصولات حلال توافق کردند.

هیئت پاکستانی پیشنهاد داد تا مالزی جهت پاسخگویی به تقاضای گوشت کشورش واردات گوشت حلال از پاکستان را افزایش دهد. محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در این بین پیشنهاد افزایش صادرات گوشت حلال از پاکستان به مالزی به 200 میلیون دلار در سال را داد.

هر دو طرف بر لزوم تقویت پیوندهای آموزشی و همکاری بین موسسات آموزش عالی و آموزش فنی و حرفه ای توافق کردند.

آنها اهمیت صنعت گردشگری و تبادلات جوانان را در ارتقای ارتباطات مردمی، رشد اقتصادی-اجتماعی پایدار، و در تقویت درک متقابل بین پاکستان و مالزی برجسته کرده و در زمینه گسترش همکاری های هوانوردی و تقویت مبادلات تجاری دوجانبه توافق انجام دادند.

دو طرف همچنین تحولات مهم منطقه ای و جهانی از جمله وضعیت فلسطین و خاورمیانه را نیز مورد بحث و بررسی قرار دادند.

تفاهمنامه

شایان ذکر است تفاهمنامه ای بین اداره توسعه تجارت پاکستان و همکاری توسعه تجارت خارجی مالزی در زمینه همکاری تجاری و تفاهم نامه همکاری در تجارت حلال بین شورای تجاری پاکستان-مالزی پاکستان و شورای تجاری مالزی-پاکستان مالزی امضاء شد.

همچنین نامه همکاری بین اداره مخابرات پاکستان و کمیسیون ارتباطات و چند رسانه ای مالزی نیز امضا شد.

گفتگوی مطبوعاتی

پاکستان و مالزی عزم خود را برای تقویت همکاری های دوجانبه در زمینه های مختلف از جمله اقتصاد، تجارت، سرمایه گذاری، بازرگانی، کشاورزی، گردشگری، آموزش و دفاع ابراز کردند.

نخست وزیر شهباز شریف در کنفرانس خبری مشترک امروز در اسلام آباد به همراه انور ابراهیم همتای مالزیایی خود گفت که در این دیدار طیف گسترده ای از همکاری ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی گفت: تجارت، فرصت های سرمایه گذاری، همکاری های استراتژیک و دفاعی، گردشگری، کشاورزی، انرژی سبز، نیروی کار ماهر و توانمندسازی جوانان را پوشش دادیم.

شهباز شریف از موضع مالزی در قبال غزه و مردم مظلوم فلسطین قدردانی کرد و گفت که مسئله حل نشده کشمیر برای جهانی صلح آمیز نگران کننده است. او گفت: مردم بی گناه کشمیر برای حق اساسی تعیین سرنوشت خود مبارزه می کنند.

نخست وزیر مالزی در سخنان خود گفت که یک دفتر تجاری در یک ماه آینده در کراچی برای تقویت تجارت دوجانبه از جمله واردات گوشت حلال و برنج از پاکستان افتتاح خواهد شد.

داتو سری انور ابراهیم در مورد موضوع نیروی کار ماهر گفت که تمرکز ما روی متخصصان در زمینه فناوری اطلاعات، دیجیتال و هوش مصنوعی است.

نخست وزیر مالزی در ادامه گفت: ما در مورد مناطق ویژه اقتصادی، موضوع تجارت، سرمایه گذاری، تدارکات نظامی و دفاعی صحبت کرده ایم. مالزی مشتاقانه منتظر افزایش تعداد پروازها به پاکستان و همچنین استقبال از گردشگران پاکستانی در این کشور است.

وی از موضع پاکستان در قبال غزه و فلسطین قدردانی و حمایت کرد. وی گفت: ما همچنین متعهد به حمایت از قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل در مورد کشمیر هستیم و این موضوع باید به صورت دوستانه حل شود.

ارسال نظر

 
1