خبر فوری

 
"انتقال تحریک طالبان به شمال افغانستان منجر به تقویت تروریسم در آسیای میانه می شود"
کد خبر :348081736

17:40 1402/03/30


برچسب ها : انتقال, پاکستان و افغانستان, تحریک طالبان پاکستان, تروریست, تروریست های تحریک طالبان پاکستان, تروریسم, طالبان افغانستان,

گزارش های منتشر شده از توافق پاکستان و طالبان افغانستان برای انتقال ستیزه جویان تحریک طالبان پاکستان به مناطق شمالی یا غرب افغانستان، موجب نگرانی تحلیلگران شده است که می گویند: انتقال تحریک طالبان به شمال افغانستان منجر به تقویت تروریسم در آسیای میانه می شود.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| گزارش های منتشر شده در مورد توافق پاکستان و دولت طالبان افغانستان در خصوص انتقال عناصر تحریک طالبان پاکستان TTP به مناطق شمالی افغانستان و به دور از مناطق مرزی مشترک افغانستان با پاکستان، نگرانی هایی را به همراه داشته است.

افراسیاب ختک رهبر مرکزی جنبش ملی مردمیNDM و عضو سابق سنای پاکستان در اظهاراتی در این رابطه ضمن ابراز نگرانی و انتقاد از این تصمیم دو کشور پاکستان و افغانستان، هشدار داد که انتقال اعضای تحریک طالبان پاکستان به شمال افغانستان علنا باعث تنش قومی خواهد شد.

به گفته وی: این امر باعث گسترش جغرافیای جنگ از افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی هم خواهد شد. افغانستان هدف بازی‌ سازمان‌های جاسوسی متعددی است. توافق دوحه بار دیگر این کشور را به مرکز تروریستی تبدیل کرده است.

براساس گزارش منتشر شده در این زمینه، توافق دوحه، خود ماهیت استخباراتی و جاسوسی دارد و پس از امضای آن، افغانستان بار دیگر به مرکز امن سازمان های جاسوسی و کانون بزرگ تروریسم بین المللی تبدیل شده است، واین جای تعجب ندارد زیرا این یکی از اصلی ترین اهداف توافق دوحه بود.

در ادامه این گزارش آمده است که هدف مشترک طالبان و پاکستان، تقویت تروریسم می باشد. آمریکا هم مایل است که از شمال افغانستان همچون یک بمب ساعتی علیه حیاط خلوت روسیه در آسیای مرکزی و چین استفاده کند.
افراسیاب ختک با اشاره به تصمیم طالبان این پرسش را مطرح کرده که «آیا جابه‌جایی جغرافیایی [اعضای طالبان پاکستان به شمال و یا غرب افغانستان] می‌تواند مشکل تروریسم را حل کند؟ آیا شمال افغانستان مانند قطب شمال دوردست است [که تحریک طالبان نتواند از آنجا فعالیت داشته باشد]»

افراسیاب ختک در پاسخ به این پرسش‌ها نوشته که ممکن است طالبان برای مدتی از انتقال اعضای طالبان پاکستان به شمال سود ببرند و مدیران امور در پاکستان هم خواهند گفت که ببینید طالبان متعهد به همکاری هستند؛ اما به نظر او، همزمان با سروصدای انتقال اعضای طالبان پاکستانی به افغانستان، جنگجویان آسیای مرکزی هم در شمال افغانستان جمع خواهند شد و میدان جنگ را به سوی کشورهای خود گسترش خواهند داد.

از طرفی ابوالفضل ظهره وند سفیر پیشین ایران در افغانستان نیز نسبت به این جابجایی تروریست های تحریک طالبان پاکستان بدبین بوده و می گوید: برنامه انتقال طالبان پاکستانی به شمال افغانستان یک استراتژی اسرائیلی است.

 

به گفته وی، طالبان با انتقال جمعیت وزیرستان پاکستان (تحریک طالبان پاکستان) به شمال و غرب افغانستان، ژئوپولتیک منطقه را تغییر می دهد. همچنین توافق شده است تا تحریک طالبان را به غرب افغانستان یعنی در مرز با ایران نیز بیاورند. هرچند اولویت فعلی بدخشان است اما بعدا به سوی فاریاب و مزار شریف ادامه خواهد یافت.

وی افزود: بعد از انتقال تحریک طالبان پاکستان به شمال افغانستان چیزی به نام مرز دیورند نخواهیم داشت، بلکه وزیرستان شمالی (تی تی پی) خودش را تا بدخشان و نواحی آن می رساند.

ناگفته نماند که این برای اولین بار نیست که تبدیل شدن افغانستان به وزیرستان شمالی به طور علنی مطرح می شود، بلکه پیش از این شماری از سیاسیون مطرح افغانستان در دهه هفتاد شمسی از جمله نجیب الله رئیس جمهور پیشین و احمد شاه مسعود رهبر جبهه مقاومت ضد طالبان هم گفته بودند که پاکستان قصد دارد افغانستان را به ایالت پنجم خود تبدیل کند.

سفیر سابق ایران در افغانستان اظهار داشت: در شمال افغانستان از پنجشیر تا واخان، عوارضی وجود دارد که اگر پاکستان بتواند نیروهایی را در آنجا جابجا کند، می‌تواند در این منطقه تا سال‌های سال بجنگد. یعنی این منطقه به سیاهچاله‌ای علیه آسیای میانه تبدیل خواهد شد. او افزود: «نیروهای پیشرانی که به شمال افغانستان منتقل می‌شوند هم ظرفیت تکفیری دارند و هم می‌توانند مسلح شوند و خانواده‌های‌شان نیز با آنها بروند و نوار مرزی با آسیای میانه را تحت کنترل داشته باشند.»

ابوالفضل ظهره‌وند در این مصاحبه از کشته شدن فرماندهان تاجیک طالبان در بدخشان به عنوان «پاکسازی قومی» نام برده و گفته کسانی که هم‌محلی‌ با برهان‌الدین ربانی رهبر پیشین حزب جمعیت اسلامی افغانستان بودند و در این حزب پیشینه عضویت داشتند، در حال «پاکسازی» هستند. او معتقد است که پاکسازی فرماندهان غیرپشتو طالبان، برای زمینه‌سازی تغییر ترکیب جمعیت در شمال افغانستان انجام شده است. وی معتقد است که طالبان تاجیک با انگیزه‌های مذهبی در کنار طالبان آمده بودند، ولی این «وجوه شوونیستی است که طالبان را تعریف می‌کند.»

ارسال نظر

 
1