خبر فوری

 
پاکستان و آذربایجان بر عزم خود برای ارتقای روابط بین دو کشور تاکید کردند
کد خبر :346113134

13:42 1403/04/22


برچسب ها : اسلام آباد, الهام علی اف, باکو, پاکستان و آذربایجان, تجارت, تفاهمنامه, جامو و کشمیر, رئیس جمهور آذربایجان, روابط دو جانبه, روابط دوجانبه, روابط نظامی, سرمایه گذاری, قرار داد, قره باغ, محمد شهباز شریف, نخست وزیر پاکستان, همکاری دفاعی,

طی سفر رئیس جمهور آذربایجان به پاکستان، دو کشور ضمن امضا 15 قرارداد و تفاهمنامه در حوزه های مختلف، نشستی در سطح هیأت های عالی رتبه برگزار کرده و عزم جزم خود برای ارتقای روابط بین دو کشور را ابراز کردند.


اسلام‌آباد: به گزارش راز نیوز| الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان که روز گذشته طی سفر رسمی دو روزه به دعوت نخست وزیر پاکستان وارد اسلام‌آباد شده بود، با محمد شهباز شریف دیدار کرد که در این بین طرفین ضمن امضای 15 قرارداد و تفاهمنامه، در نشست مطبوعاتی مشترک هم شرکت کردند.

نخست وزیر پاکستان در بدو ورود رئیس جمهور آذربایجان به ساختمان نخست وزیری اسلام‌آباد، ضمن استقبال گرم از وی، با ابراز احساسات خود، گفت: از دیدن شما بسیار خرسند هستم؛ سفر شما به پاکستان برای تعمیق بیشتر مناسبات فی‌مابین خوشایند بوده و نقطه عطفی در مناسبات دو جانبه خواهد بود.

وی ادامه داد که روابط مردمی، همکاری های دو طرفه در امور مورد علاقه مشترک و مناسبات میان دو کشور در حوزه های مختلف از جمله در بخش های اقتصادی، انرژی، گردشگری، آموزشی، فناوری اطلاعات، سلامت و اقلیم را ارتقاء خواهیم داد.

نخست وزیر میزبانی 29مین کنفرانس احزاب سازمان ملل متحد در باکو را به رئیس جمهور آذربایجان تبریک گفت و از حمایت کامل پاکستان در این زمینه اطمینان داد. پس از نشست دو جانبه، رهبران دو کشور نشستی در سطح هیأت های دو کشور هم برگزار کردند.

امضای 15 قرارداد و تفاهمنامه

پاکستان و آذربایجان به همراه حوزه های تجارت ترانزیتی، توسعه گردشگری و برنامه تبادل فرهنگ، 15 قرارداد و تفاهمنامه را امضاء کردند.

این تفاهمنامه و قرار داد ها شامل امور کنسولی میان وزارت های خارجه ی دو کشور، همکاری در حوزه ی خصوصی سازی اداره های دولتی میان وزارت اقتصاد آذربایجان و وزارت خصوصی سازی پاکستان، تجارت ترانزیتی و تجارت ترجیحی میان دولت های دو کشور، قرارداد همکاری بین وزارت دادگستری آذربایجان و وزارت حقوق و دادگستری پاکستان، همکاری دولت های پاکستان و آذربایجان در حوزه ی منابع معدنی و زمین شناسی، برنامه تبادل فرهنگ 2024 تا 2029 میلادی، همکاری در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات میان وزارت خانه های مربوطه ی دو کشور، همکاری صدا و سیما ها، سند همکاری برای عملیات علمی و فناوری بین دولت های دو کشور، مشارکت در بخش گردشگری، خواهر خواندگی اسلام‌آباد و باکو و همکاری در حوزه ی خدمات هوایی بین دولت های آذربایجان و پاکستان، می باشند.

نشست مشترک مطبوعاتی

نخست وزیر پاکستان در نشست مطبوعاتی مشترک با الهام علی اف، ضمن خوشامد گویی به رئیس جمهور آذربایجان و هیأت همراه، این سفر را باعث مسرت و تعمیق مناسبات دو کشور عنوان کرد و با بیان اینکه آذربایجان بهترین دوست و برادر حقیقی پاکستان می باشد، اظهار داشت: طی سفر رئیس جمهور آذربایجان هیأت های عالی رتبه ی دو کشور در نشستی رایزنی انجام دادند. حجم مبادلات تجاری دو کشور 100 میلیون دلار است و این بسیار کمتر از پتانسیل واقعی می باشد؛ دو کشور متعهد به گسترش مناسبات در زمینه ی منافع متقابل شده اند.

شهباز شریف با اشاره به حمایت دائمی پاکستان از آذربایجان در مسئله قره‌باغ، با تاکید بر اینکه پاکستان همواره در کنار آذربایجان ایستاده است، خاطر نشان کرد: آذربایجان هم همیشه در مورد مناقشه کشمیر از پاکستان حمایت کرده است.

وی افزود: دو کشور برای همکاری در بخش های سرمایه گذاری، مشارکت و توسعه ی تجارت دو جانبه سندهای همکاری امضاء کردند. گفتمان در مورد سرمایه گذاری 2 میلیارد دلاری آغاز شده است و امیدواریم که سند های همکاری در این زمینه طی سفر آتی من به آذربایجان در ماه نوامبر، امضاء خواهند شد.

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان طی سخنرانی در نشست مطبوعاتی مشترک ضمن تشکر از شهباز شریف نخست وزیر پاکستان برای دعوت از وی جهت سفر به پاکستان، با اشاره به سفر هفت سال قبل خود به این کشور، اظهار کرد که آن زمان نواز شریف (برادر شهباز شریف) نخست وزیر بود و من عمیقا به او احترام می گذارم.

وی در ادامه مراودات برادرانه ی دو کشور را بیانگر آرزو های ملت های پاکستان و آذربایجان توصیف کرد و گفت: آذربایجان خطوط هوایی مستقیم به اسلام‌آباد، کراچی و لاهور را راه اندازی کرده است. آذربایجان در سطح مجامع بین المللی به همراه مسئله کشمیر، در خصوص امور منطقه ای و بین المللی از پاکستان پشتیبانی کرده است که این بیانگر محبت ما با مردم پاکستان می باشد؛ دیدگاه های دو کشور در امور مهم یکسان هستند.

رئیس جمهور آذربایجان در ادامه افزود: پاکستان در جنگ قره باغ از آذربایجان حمایت کرد و به دلیل اشغالگر بودن با ارمنستان روابط دیپلماتیک برقرار نکرده است. پاکستان و ترکیه برادران ما هستند؛ ما امروز پیرامون عملیاتی کردن مناسبات دو کشور به رایزنی نشستیم و در مورد افزایش همکاری ها در حوزه های صنعت دفاعی، زیرساخت ها، انرژی و گردشگری گفتگو کرده ایم.

ارسال نظر

 
1