خبر فوری

 
تأکید سرکنسول قطر بر اهمیت تعمیق مناسبات تجاری میان پاکستان و قطر
کد خبر :309049210

11:49 1401/08/28


برچسب ها : اتاق بازرگانی کراچی, ال ان جی, پاکستان و قطر, تجارت دوطرفه, سرکنسول قطر, صادرات, گاز مایع, کراچی,

سرکنسول قطر در کراچی طی سخنانی بر اهمیت توسعه مناسبات میان پاکستان و قطر در زمینه‌های مختلف به ویژه در بخش تجاری و اقتصادی تأکید ورزید.


کراچی: به گزارش راز نیوز| سرکنسول قطر در کراچی طی سخنانی بر اهمیت توسعه مناسبات میان پاکستان و قطر در زمینه‌های مختلف به ویژه در بخش تجاری و اقتصادی تأکید ورزید.

بر اساس جزئیات منتشر شده، مشال محمد علی الانصاری سرکنسول قطر در کراچی روز گذشته با حضور در اتاق بازرگانی و صنایع کراچی با مقامات آن دیدار و گفتگو نمود.

وی سپس طی سخنانی در جمع شرکت کنندگان در نشست مشترک اظهار داشت: قطر سیزدهمین شریک بزرگ تجاری پاکستان است و حجم تجارت میان دو کشور در سال 2021 میلادی معادل بیش از 2.73 میلیارد دلار بود که همچنان رو به افزایش است.

وی با اشاره به دیدار شهباز شریف نخست وزیر پاکستان با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در ماه اوت سال جاری افزود: مقامات دو کشور در این دیدار بر اهمیت روابط دوستانه و استراتژیک دوجانبه تأکید ورزیدند.

سرکنسول قطر در بخش دیگری از اظهارات خود بر عزم خود برای توسعه سرمایه گذاری، تبادل هیئت‌های تجاری دوجانبه و توسعه مشارکت اقتصادی از طریق بستر سازمان سرمایه گذاری قطر تأکید کرد.

وی با اشاره به مقدمات برگزاری جام جهانی 2022 در قطر خاطرنشان کرد: قطر آماده استقبال و پذیرش دوستان و میهمانان از سرتاسر جهان است، در جام جهانی 2022 که از روز یکشنبه 29 آبان ماه آغاز خواهد شد هشت ورزشگاه بزرگ قطر شاهد بازی‌های این جام با حضور بیش از 3 میلیون تماشاچی خواهند بود.

وی در ادامه اظهارات خود به موضوع سیل اخیر در پاکستان و ویرانی‌های ناشی از آن پرداخت و گفت: قطر برای همبستگی با مردم پاکستان در ویرانی‌های به بار آمده در سیل و باران‌های سیل‌آسا در کنار آنان حضور دارد.

محمد علی الانصاری افزود: به دستور شیخ تمیم بن حمد آل ثانی صدها تن کمک‌های بشردوستانه فوری در چندین محموله توسط هواپیماهای قطری به کشور برادر ما پاکستان ارسال شد، کمک های بشردوستانه قطر همچنان ادامه دارد که نشان دهنده عزم ما برای کمک به مردم سیل زده پاکستان است.

محمد طارق یوسف رئیس اتاق بازرگانی و صنایع کراچی نیز در این دیدار ضمن خوشامدگویی به سرکنسول قطر اظهار داشت: پاکستان و قطر دارای روابط مستحکم سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هستند.

وی افزود: طی سه سال گذشته علی رغم وجود کووید-19 بیش از 1 میلیون و 100 هزار نفر نیروی کار پاکستانی به کشورهای خارجی اعزام شده‌اند که 53 هزار نفر از آنان به قطر رفته‌اند. دو کشور باید در زمینه ارتقای مهارت نیروی کار پاکستانی با یکدیگر همکاری کنند تا نیازهای کارفرمایان خارجی را تأمین کنند و وضعیت حقوق نیروی کار پاکستانی نیز بهبود یابد.

رئیس اتاق بازرگانی کراچی تصریح کرد: توافقنامه تأمین گاز ال ان جی از سوی قطر باعث شده است حجم تجارت میان دو کشور در مقایسه با سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته باشد، ما از سرمایه گذاران قطری درخواست می‌کنیم به منظور توسعه بازار محلی ال ان جی در صنعت نفت پاکستان که دارای فرصت‌های بی شمار سرمایه گذاری است مشارکت نمایند.

طارق یوسف تأکید کرد با توجه به توانمندی قطر  در تأمین گاز طبیعی مایع(ال ان جی) به عنوان یکی از کشورهای صادرکننده این گاز و نیز بحران شدید انرژی در پاکستان مقامات قطری بر اساس اولویت گاز مایع طبیعی را برای پاکستان فراهم کنند.

وی با تأکید بر توسعه همکاری های اقتصادی دوجانبه از طریق تقویت روابط در بخش‌های خصوصی افزود: صادرات پاکستان به قطر در سال مالی 2022 معادل با 196.6 میلیون دلار بود که در مقایسه با صادرات 149.8 میلیون دلاری در سال مالی 2021 رشد 31 درصدی را شاهد بود. همچنین ارزش واردات پاکستان از قطر در سال مالی 2022 به 2.68 میلیارد دلار افزایش یافته است، این رقم در مقایسه با واردات 1.32 میلیارد دلاری در سال مالی 2021 رشد 100 درصدی داشته است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع کراچی در ادامه بر لزوم استفاده سرمایه گذاران قطری از فرصت‌های موجود سرمایه گذاری در سی پک خاطرنشان کرد: پاکستان از فرصت‌های بسیار خوب سرمایه گذاری در بخش‌هایی همچون انرژی، حمل و نقل، زیرساخت، بندر گوادر، توسعه اجتماعی و اقتصادی، علوم و فناوری و همکاری کشاورزی برخوردار است.

ارسال نظر

 
1