خبر فوری

 
موانع عملیاتی نشدن پروژه های سرمایه گذاری کلان کشور های عربی در پاکستان
کد خبر :261377204

14:46 1403/03/06


برچسب ها : اسلام آباد, پاکستان و امارات متحده عربی, پاکستان و عربستان سعودی, پاکستان و قطر, سرمایه گذاری, محمد شهباز شریف, نخست وزیر پاکستان,

کارشناسان اقتصادی پاکستان می گویند: تا زمانی که دولت با استفاده از افراد خبره سیستم نهادی را بهبود نبخشد، اقدامات شورای ویژه تسهیل سرمایه گذاری و تلاش ها در راستای جذب سرمایه گذاری خارجی موثر نخواهند بود.


اسلام‌آباد: به گزارش راز نیوز| محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان اخیرا سفری به امارات متحده عربی داشت که در این سفر شیخ محمد بن زاید آل النهیان رئیس امارات متحده عربی متعهد به سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری در حوزه های مختلف در پاکستان شد.

پیش از این هم در سفر ماه گذشته میلادی نخست وزیر پاکستان به عربستان سعودی، طرفین توافق کردند تا بسته سرمایه گذاری 5 میلیارد دلاری را در پاکستان هرچه زودتر تکمیل کنند.

اقتصاددانان پاکستان بر این باورند که هرچند تلاش پاکستان بر این است تا از طریق سرمایه گذاری های کلان کشور های عربی از بحران اقتصادی نجات یابد، اما سیستم اداری دولتی مانعی در مسیر عملیاتی شدن توافق های صورت گرفته در زمینه سرمایه گذاری می باشد.

هارون شریف رئیس سابق هیأت سرمایه گذاری پاکستان می گوید که کشور های حاشیه خلیج فارس می خواهند با کاهش وابستگی به نفت در حوزه های مختلفی سرمایه گذاری کنند و پاکستان کشوری جذاب برای آنها است.

وی در ادامه اظهارات خود تمایل این کشور های عربی به سرمایه گذاری را خوشایند خواند و افزود: اما مسائلی چون عدم سهولت در انجام امور تجاری، نرخ بهره بالا و مسائل امنیتی از عوامل اصلی جلوگیری از تحقق اعلان ها و توافقات سرمایه گذاری می باشند.

به گفته وی: در گذشته عدم حکومت داری خوب و عدم حمایت نهادهای دولتی، باعث شد تا اعلامیه های سرمایه گذاری از سوی رهبری سیاسی تنها به قرارداد ها محدود بمانند.

"با وجود تمایل کشور های عربی به سرمایه گذاری، اما مشکلات همچنان پابرجا هستند"

هارون شریف گفت: روابط پاکستان با کشورهای دوست خلیج فارس از کمک های مالی، سپرده گذاری برای تثبیت ذخایر ارزی و تامین نفت با بازپرداخت بلند مدت فراتر رفته و اکنون در مسیر گسترش به سمت سرمایه گذاری های بلندمدت قرار دارد.

نخست وزیر پاکستان هم در سفر اخیر خود به امارات متحده عربی تصریح کرد که وی به دنبال کمک های مالی یا وام نیست بلکه خواستار سرمایه گذاری مشترک و همکاری مشترک المنافع می باشد.

پاکستان مشتاق تقویت همکاری های موجود و تقویت مشارکت راهبردی با امارات متحده عربی از جمله در زمینه های فناوری اطلاعات، انرژی های تجدیدپذیر و گردشگری است.

ثاقب شیرانی یکی دیگر از اقتصاددان های پاکستانی می گوید: توافقات صورت گرفته در گذشته برای سرمایه گذاری با کشور های عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر با تاخیر مواجه بوده اند و با گذشت چندین سال نیز همچنان روند عملیاتی به خود نگرفته اند.

وی اظهار داشت: کشور های دوست متعهد به سرمایه گذاری در پاکستان هستند اما به خاطر مشکلات داخلی این توافقات قابل اجرا نیست و این وضعیت همچنان قابل مشاهده است.

به گفته وی: باوجود صحبت در مورد پروژه های واگذاری سه فرودگاه به قطر و ساخت پالایشگاه عربستان سعودی، این پروژه ها همچنان اجرایی نشده اند.

ماه گذشته میلادی، یک هیئت بلندپایه به ریاست شاهزاده فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی از پاکستان بازدید کرد و علیرغم دیدارهای سطح بالا در این سفر، هیچ توافقی حاصل نشد.

"اوضاع برای سرمایه گذاری کلان مناسب نیستند"

کارشناسان بر این باورند که سرمایه گذاری خارجی نیازمند اصلاحاتی است که زمان بر است. بنابراین، دولت باید از شرکت های سودآور برای سرمایه گذاری خارجی فوری دعوت به همکاری کند.

هارون شریف در ادامه می گوید: تا زمانی که دولت با استفاده از افراد خبره سیستم نهادی را بهبود نبخشد، اقدامات شورای ویژه تسهیل سرمایه گذاری و تلاش ها در راستای جذب سرمایه گذاری خارجی موثر نخواهند بود.

دولت پاکستان سال گذشته میلادی شورای ویژه تسهیل سرمایه گذاری (SIFC) را به منظور سرمایه گذاری خارجی تشکیل داد که علاوه بر سازمان های دولتی ذیربط، فرمانده ارتش نیز در آن حضور داشتند.

هدف از ایجاد شورای سرمایه گذاری، تسهیل و تضمین اجرای سرمایه گذاری کشورهای دوست بود.

هارون شریف می گوید که دولت باید با مشارکت سرمایه گذاران داخلی، پروژه های مفید و سودآور را به سرمایه گذاران خارجی ارائه دهد. پاکستان برای سرمایه گذاری خارجی باید مناطق اقتصادی کاربردی ایجاد کند و پروژه های سودآور را به اجرا بگذارد. به گفته وی، شروع پروژه های جدید با سرمایه گذاری خارجی زمان زیادی می برد، بنابراین دولت باید سرمایه گذاران خارجی را در شرکت های سودآور موجود جذب کند.

وی می گوید: با مشاهده اوضاع خراب اقتصادی پاکستان، کشور های خلیجی از سال 2018 میلادی درحال کمک مالی به پاکستان بودند اما شاید ظرفیت این کمک ها به پایان رسیده است و اکنون تنها در مورد سرمایه گذاری صحبت می شود. اما آنها به خاطر تحولات منطقه ای و بی ثباتی سیاسی در پاکستان به عنوان عوامل اصلی و برجسته، امیدوار به سرمایه گذاری بزرگ در این کشور نیستند.

او می گوید شاید لغو شدن سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به پاکستان به این دلیل باشد که دولت پاکستان نتوانست مقامات عربستان سعودی را متقاعد به سرمایه گذاری کند.

در جریان سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در ماه فوریه سال 2019 میلادی به پاکستان، دو کشور توافقنامه هایی را امضاء کردند. این توافقنامه شامل سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری عربستان سعودی شامل ساخت پالایشگاه در بندر گوادر نیز بود؛ اما این توافقنامه هم تاکنون به مرحله اجرایی نرسیده است.

ارسال نظر

 
1