خبر فوری

 

اسلام‌آباد: به گزارش راز نیوز| پاکستان درحال خریداری جنگنده های نسلم پنجم رادار گریز می باشد.

براساس گزارش های منتشر شده در رسانه ها، دستیابی نیروی هوایی پاکستان PAF به نسل پنجم جت های جنگنده رادار گریز یکی دیگر از دستاوردهای استراتژیک است که الحاق این جت های جنگنده دفاع تسخیرناپذیر را تضمین می کند.

سخنگوی نیروی هوایی پاکستان در این رابطه گفت: نیروی هوایی پاکستان برای مقابله با تهدیدات در حال تحول در سناریوی تهدید ژئواستراتژیک فعلی، ابتکار نوسازی متحول کننده ای را انجام داده است، و الحاق سیستم های مدرن از طریق خرید، هوشمند و بومی سازی را در اولویت قرار داده است.

 

نیروی هوایی پاکستان PAF یک استراتژی جامع را برای ایجاد PAF به عنوان یک نیروی قدرتمند و ایجاد تعادل مجدد در پویایی قدرت در منطقه اتخاذ کرده است. مارشال ظهیر احمد بابر سدو فرمانده نیروی هوایی پاکستان، نیروی هوایی را در مسیر تبدیل شدن به نیروی هوایی نسل بعدی با الحاق فن آوری های خاص، تجهیزات پیشرفته و نیروی انسانی آموزش دیده بر اساس استانداردهای مدرن با معماری معاصر جهت آمادگی جنگی چند میدانی متقاطع طیف کامل در زمینه های هوانوردی، فضایی، سایبری، هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات برای رسیدگی به چالش های جنگ هوایی مدرن، هدایت و رهبری کرده است.

سخنگو در ادامه تصریح داشت که دستیابی به جت‌های جنگنده J10C، سیستم‌های هوایی بدون سرنشین، سکوهای مدرن جنگ الکترونیک، هماهنگ کننده های نیرو، سیستم‌های یکپارچه دفاع هوایی، سکوهای تحرک هوایی، HIMADS و قابلیت‌های موشکی مافوق صوت با سرعت بی‌سابقه‌ای باعث تقویت قابلیت های جنگی نیروی هوایی ارتش شده است. دستیابی به نسل پنجم جت های جنگنده رادارگریز یک نقطه عطف کلیدی در این تحول استراتژیک بوده است، که پایه و اساس الحاق آنها به PAF قبلاً گذاشته شده است که دفاع تسخیرناپذیر کشور را تضمین می کند.

 

هرچند پاکستان کشوری که قرار است جنگنده های نسل پنجم را از آن خریداری کند معرفی نکرده است اما آنچه که در گزارش های مختلف منتشر شده به این شرح می باشد: رئیس ستاد نیروی هوایی ارتش پاکستان در مراسم معرفی J10C، مقدمات الحاق J-31 به ناوگان نیروی هوایی پاکستان (PAF) را تایید کرد و ضمن افشای برنامه های آتی، گفته است: زمینه خرید هواپیمای جنگنده J-31 Stealth که قرار است به زودی بخشی از ناوگان PAF شود، فراهم شده است. من معتقدم که در آینده نزدیک جنگنده J-31 به قدرتمندترین جنگنده پاکستان تبدیل خواهد شد.

هرچند در اظهارات رئیس ستاد نیروی هوایی پاکستان به جزئیاتی در مورد تعداد هواپیماها یا جدول زمانی مورد انتظار اشاره نشده و هیچ خبری از امضای قرارداد رسمی نیز منتشر نشده است اما با این حال، این نشان دهنده تمایل PAF برای خرید آخرین هواپیمای J-31 چین است. القای هواپیماهای J-31 به PAF بر پویایی منطقه تأثیر می گذارد و تأثیر مستقیمی بر چالش امنیتی هند خواهد داشت.

ویژگی های این جنگنده:

جنگنده "FC-31 Gyrfalcon" یا j-31 توسط شرکت هواپیماسازی Shenyang چین ساخته شده است که جنگنده تک سرنشین، دو موتوره و متوسط با قابلیت رادار گریزی می باشد. J-31 کوچکتر از چنگدو j-20 است و ادعا می شود که دارای مقدار قابل توجهی از فناوری های نسل پنجم مانند الکترونیک پیشرفته، اویونیک، رادار، رایانه های ماموریت، سیستم های کنترل آتش، و جایگاه های تسلیحات داخلی است.

گفتنی است این نقطه عطف نشان‌دهنده جهش قابل توجهی در قابلیت‌های دفاعی PAF است و بر تعهد این کشور به ماندن در چشم‌انداز استراتژیک همیشه در حال تحول، به‌ویژه در زمینه رقیب منطقه‌ای خود، هند، تاکید می‌کند.

پاکستان ناوگانی متشکل از تقریبا 350 جنگنده متنوع دارد که شامل JF-17 های پاکستانی، J10C های چینی، میراج ها، F16s ها و F-7 PG می شود. در مقابل نیروی هوایی هند (IAF) ناوگانی متشکل از 600 جنگنده شامل Su-30MKIS، MIRAGE 2000 S، جاگوارز و تعداد انگشت شماری میگ21 را در اختیار دارد. اعداد و ارقام به وضوح به نفع IAF است، بنابراین نیروی هوایی پاکستان را مجبور می کند تا راهبردی را برای مقابله با دشمن اصلی خود با فناوری و آموزش به جای اعداد اتخاذ کند.

اضافه شدن J-31 که توسط شرکت هواپیماسازی شنیانگ چین توسعه یافته است، توانایی های PAF را برای مقابله با شکاف برتری عددی با IAF تقویت می کند.

ارسال نظر

 
1