خبر فوری

 
 
کاهش 59 درصدی حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی در پاکستان در شش ماهه دوم سال گذشته میلادی
کد خبر :21739072

15:48 1401/10/29


برچسب ها : اقتصاد پاکستان, بانک مرکزی پاکستان, بحران اقتصادی, بحران مالی, دلار, ذخایر ارزی, سرمایه گذاری خارجی,

بانک مرکزی پاکستان طی گزارشی از کاهش 59 درصدی حجم سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در پاکستان ظرف شش ماهه دوم سال 2022 میلادی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| بانک مرکزی پاکستان طی گزارشی از کاهش 59 درصدی حجم سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در پاکستان ظرف شش ماهه دوم سال 2022 میلادی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.

آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی پاکستان نشان می دهد در آخرین ماه سال گذشته میلادی مبلغ 230.1 میلیون دلار برای استرالیا، 88.4 میلیون دلار برای نروژ، 33.6 میلیون دلار برای آمریکا و 24 میلیون دلار نیز برای انتقال به بریتانیا برداشت شده است.

این در حالی است که در دسامبر سال 2021 مبلغ 229.8 میلیون دلار به حساب بانک مرکزی پاکستان واریز شده بود، طبق گزارش بانک مرکزی پاکستان روند کاهشی سرمایه گذاری مستقیم خارجی(FDI) از ماه مارس سال گذشته آغاز شده و از آن زمان تاکنون این روند کاهشی سرمایه‌گذاری‌های خارجی ماهانه همچنان تداوم داشته است.

همچنین میزان سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در شش ماهه دوم سال گذشته؛ یعنی از ژوئیه تا دسامبر 2022 با کاهش 59 درصدی به 461 میلیون دلار نزول یافته است، زیرا در این برهه زمانی میزان ورود دلار آمریکا به بازار پاکستان به 932.5 میلیون دلار کاهش یافت و میزان خروج دلار نیز معادل با 471.6 میلیون دلار بود. در حالی که میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در مدت مشابه سال گذشته معادل 1.11 میلیارد دلار بود، در این مدت زمانی میزان تزریق دلار آمریکا به بازار معادل با 1.43 میلیارد دلار و سطح خروج ارز نیز برابر با 319 میلیون دلار بود.

آمار خروج کلی دلار در سرمایه گذاری مستقیم خارجی نشان دهنده وضعیت وخیم اقتصادی در کشور است و عدم ثبات سیاسی و اقتصادی باعث دو چندان شدن مشکلات در عرصه اقتصادی شده است.

طبق گزارش بانک مرکزی پاکستان سطح سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در پاکستان از ماه اوت روند کاهشی را شاهد بوده است. بر اساس آمار و ارقام منتشر شده در این گزارش، رقم سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در ماه ژوئیه 78.5 میلیون دلار بوده است، این رقم در ماه اوت با کمی افزایش به 116.1 میلیون دلار رسید.

سطح سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در ماه بعدی یعنی ماه سپتامبر به 94.4 میلیون دلار کاهش یافت و پس از آن در ماه‌های اکتبر و نوامبر به ترتیب برابر با 91.5 میلیون دلار و 82.6 میلیون دلار بود.

لازم به ذکر است پس از سرنگونی دولت تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران خان در فروردین ماه سال جاری در نتیجه اقدامات مداخله‌جویانه واشنگتن در امور سیاسی این کشور و به روی کار آمدن ائتلاف تحت حمایت آمریکا در عرصه قدرت در پاکستان، اقتصاد این کشور شرایط بغرنج و نابسامانی را شاهد بوده است.

دولت ائتلافی پاکستان به نخست وزیری شهباز شریف رئیس حزب مسلم لیگ(ن) به دلیل ناکارآمدی بحران اقتصادی و مالی شدید در این کشور را رقم زد و علی رغم تلاش‌های گسترده برای کنترل اوضاع اقتصادی تاکنون هیچ موفقیتی را به همراه نداشته است.

ارسال نظر

 
1