خبر فوری

 
 
ماهواره مخابراتی پاکستان به فضا پرتاب شد
کد خبر :2126071040

16:29 1403/03/10


برچسب ها : اداره مخابرات پاکستان, پاکستان و چین, ماهواره, همکاری فضایی, هوا و فضا,

پاکستان پس از پرتاب موفقیت آمیز ماهواره "آی کیوب قمر"، امروز یک ماهواره جدید چند ماموریتی به نام "MM1" را به فضا پرتاب کرد.


اسلام‌آباد: به گزارش راز نیوز| پاکستان پس از پرتاب موفقیت آمیز کاوشگر "آی کیوب قمر"، امروز یک ماهواره جدید چند ماموریتی به نام "MM1" را به فضا پرتاب کرد.

این ماهواره توسط آژانس فضایی ملی پاکستان «اسپارکو» و از سایت فضایی شیچانگ چین به فضا پرتاب شد. ماهواره چند ماموریتی ارتباطی به شکل گیری سیستم های ارتباطی مدرن کمک خواهد کرد.

ماهواره "MM1" که پتانسیل پاسخگویی به تقاضای رو به رشد بخش مخابرات پاکستان را دارد، دسترسی پاکستان به اینترنت نسل پنج را تضمین و تسهیل می کند.

محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در پیامی ضمن تبریک به آژانس فضایی ملی پاکستان و تمامی نهادهای مرتبط، گفت که مردم از ثمره نوآوری و فناوری بهره مند خواهند شد، همه ملت به موفقیت های درخشان دانشمندان افتخار می کنند.

وی با بیان اینکه ملت پاکستان با فرستادن ماهواره به مدار زمین از نقطه عطف بزرگی عبور کرده است، گفت: ارسال ماهواره از سایت فضایی شیچانگ دلیلی بر مشارکت قوی پاکستان و چین است که با چنین اقداماتی مردم از ثمرات آن بهره مند خواهند شد.

نخست وزیر پاکستان گفت: ماهواره سریع‌ترین اینترنت را در کل کشور فراهم می‌کند و سیستم ارتباطی بهتر در تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک نقش اساسی خواهد داشت.

وی افزود: ماهواره پاکستانی به مدار زمین در فاصله 36 هزار کیلومتری فرستاده شده است. رسیدن ماهواره "MM1"  به مدار زمین، منادی آینده درخشان پاکستان است.

ماهواره Paksat MM از ماه اوت سال جاری کار خود را با خدماتی چون بهبود پخش تلویزیونی، خدمات تلفن همراه و خدمات پهنای باند در سراسر پاکستان آغاز خواهد کرد.

عتیق الرحمان مدیر مرکز کنترل ماهواره ای اسپارکو گفت: این ماهواره امکاناتی را در مناطق دورافتاده و مرتفع پاکستان که دسترسی به سیگنال در آنها امکان پذیر نیست، فراهم می کند. مردم این مناطق با نصب یک دیش می توانند از تسهیلات این ماهواره استفاده کنند.

در حال حاضر پاکستان 2 ماهواره ارتباطی در فضا دارد، ماهواره "پاکست 1 آر" در سال 2011 به فضا پرتاب شد که عمر آن 15 سال بود و در سال 2026 تکمیل می شود؛ یکی دیگر از ماهواره های سنجش از دور پاکستان نیز در فضا به نام PRSS 1 در سال 2018 به فضا پرتاب شد.

ارسال نظر

 
1