خبر فوری

 
افزایش تجارت و سرمایه گذاری محور رایزنی رهبران پاکستان و تاجیکستان در دوشنبه
کد خبر :2119742513

16:33 1403/04/12


برچسب ها : امامعلی رحمان, پاکستان و تاجیکستان, دوشنبه, رئیس جمهور تاجیکستان, محمد شهباز شریف, نخست وزیر پاکستان, نخست وزیر تاجیکستان,

رهبران پاکستان و تاجیکستان ظهر امروز در دوشنبه به تبادل نظر و رایزنی در خصوص موضوعات مورد علاقه دوجانبه پرداختند.


دوشنبه: به گزارش راز نیوز | رهبران پاکستان و تاجیکستان ظهر امروز در دوشنبه به تبادل نظر و رایزنی در خصوص موضوعات مورد علاقه دوجانبه پرداختند.

در این سفر محمد شهباز شریف خواستار افزایش تجارت، سرمایه گذاری و ارتباط بین پاکستان و تاجیکستان شد.

وی امروز در یک کنفرانس خبری مشترک به همراه امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان در دوشنبه بر تقویت بیشتر همکاری ها در زمینه های مختلف از جمله کشاورزی، آموزش، بهداشت و تجارت تأکید کرد.

نخست وزیر پاکستان بر اهمیت بالای توافقنامه مشارکت استراتژیک تأکید کرد و گفت: امروز تفاهم‌نامه‌های متعددی بین دو کشور به امضا رسید که در پیشبرد روابط ما مفید خواهد بود.

وی همچنین بر لزوم ایجاد ارتباط ریلی بین تاجیکستان و افغانستان تا بندر کراچی تاکید کرد و افزود: در رابطه با همکاری های دوجانبه، پروژه انتقال برق کاسا-1000 (طرح انتقال برق تاجیکستان و قرقیزستان از راه افغانستان به پاکستان) احتمالا در سال آینده تکمیل و این امر باعث رونق منطقه خواهد شد.

شهباز شریف در ادامه گفت که با رئیس جمهور تاجیکستان دیدار و در مورد کریدور چین - تاجیکستان و افغانستان گفتگو کرده است.

وی در مورد تهدید تروریسم گفت: هم پاکستان و هم تاجیکستان فداکاری های بزرگی در مبارزه با تروریسم داده اند؛ وی همچنین با تاکید بر فداکاری های پاکستان در جنگ علیه تروریسم، عزم خود را برای شکست دادن این تهدید با تلاش جمعی ابراز کرد و افزود: پاکستان آماده ارائه همکاری در مبارزه با بلای تروریسم است.

نخست وزیر پاکستان در کنفرانس خبری مشترک با اشاره به چالش های جهانی، ظلم و جنایات جنگی جاری در غزه و جامو و کشمیر تحت اشغال غیرقانونی هند را محکوم کرد و گفت: صلح در جنوب آسیا معطل حل و فصل مناقشه کشمیر با توجه به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

شهباز شریف همچنین از امامعلی رحمان رئیس جمهور و مردم تاجیکستان برای استقبال گرم از هیئت عالی رتبه پاکستان تشکر کرد.

وی همچنین در پایان سخنان خود از رئیس جمهور تاجیکستان برای سفر به پاکستان دعوت کرد.

دو طرف برای تعمیق و تنوع بیشتر روابط دوجانبه، تعدادی تفاهم نامه در زمینه های مختلف از جمله توافقنامه مشارکت استراتژیک، هوانوردی، دیپلماسی، آموزش، ورزش، ارتباط بین مردم دو کشور، همکاری های صنعتی و گردشگری امضا کردند.

بر اساس جزئیات، محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در راس هیئتی عالی رتبه در سفری دو روزه ظهر امروز عازم دوشنبه پایتخت کشور تاجیکستان شد.

وی در فرودگاه دوشنبه توسط مقامات عالی تاجیکستانی و نمایندگان دیپلماتیک پاکستان از جمله قاهر رسول زاده نخست وزیر، دلیر جمعه وزیر انرژی و منابع آب، فرخ شریف زاده معاون وزیر امور خارجه تاجیکستان، جمشید طبرزدا شهردار دوشنبه و یوسف شریف زاده سفیر تاجیکستان در پاکستان و همچنین سفیر پاکستان در این کشور مورد استقبال قرار گرفت.

محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان پیش از همه با امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان دیدار و رایزنی کرد.

همچنین هیئت نخست وزیر پاکستان متشکل از محمد اسحق دار معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه، خواجه محمد آصف وزیر دفاع، عطاالله تارر وزیر اطلاع رسانی و رسانه و طارق فاطمی دستیار ویژه نخست وزیر می باشد.

ارسال نظر

 
1