خبر فوری

 
بررسی پیشرفت پروژه تاپی در دیدار مقامات پاکستان و ترکمنستان
کد خبر :2119285861

15:05 1402/12/08


برچسب ها : پاکستان و ترکمنستان, تاپی, خط لوله گاز تاپی, روابط دوجانبه, سفیر ترکمنستان, وزیر انرژی پاکستان,

محمد علی وزیر انرژی پاکستان و عطاجان مولاموف سفیر ترکمنستان در نشستی، پروژه تاپی را مورد بررسی قرار دادند.


اسلام‌آباد: به گزارش راز نیوز| محمد علی وزیر انرژی پاکستان و عطاجان مولاموف سفیر ترکمنستان در نشست امروز سه شنبه (8 اسفند)، پروژه چهار کشوری ترکمنستان-افغانستان-پاکستان و هند موسوم به تاپی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

براساس گزارش منتشر شده از این نشست: طرفین از پیشرفت انجام گرفته در پروژه ابراز خرسندی کرده و در خصوص راه های همکاری در بخش انرژی هم گفت و گو کردند.

وزیر موقت انرژی پاکستان گفت که کشورش ضمن اینکه برای این خط لوله گاز اهمیت قائل است، بیان داشت که پاکستان برای برطرف کردن نیاز های انرژی خود اهمیت زیادی به این پروژه می دهد.

سفیر عزم خود را برای ادامه همکاری در این پروژه ابراز کرد. وی همچنین از پاکستان بابت شرکت در نمایشگاه جاده ای که ترکمنستان میزبان آن در پاریس خواهد بود، دعوت به عمل آورد.

خط لوله گاز ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند یا تاپی طرح انتقال گاز طبیعی ترکمنستان از مسیر افغانستان به پاکستان و هند است .

هدف پروژه تاپی انتقال گاز طبیعی از میدان گازی گالکانش ترکمنستان از مسیر افغانستان به پاکستان است. این خط لوله طی یک دوره 30 ساله، سالانه سی و سه میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را انتقال خواهد داد. منبع تامین این میدان گازی گالکانش در منطقه شرقی ترکمنستان است، در حالی که خروجی به پاکستان 1.3 میلیارد فوت مکعب در روز با خط لوله 56 اینچی خواهد بود. مسیرهای عبوری این خط گازی به طول 1849 کیلومتر و شهرهای هرات، قندهار، چمن، ژوب، دی جی خان، ملتان و فاضلیکا می باشد.

ارسال نظر

 
1