خبر فوری

 
طالبان از شرکت در کمیته تماس منطقه ای در امور افغانستان خودداری کرد
کد خبر :2104734176

17:11 1403/03/19


برچسب ها : آصف علی خان درانی, افغانستان, تهران, حکومت طالبان افغانستان, سفیر پاکستان در ایران, محمد مدثر تیپو, نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان, وزیر امور خارجه افغانستان,

دومین نشست کمیته تماس منطقه ای در امور افغانستان با حضور نمایندگان ویژه از ایران، روسیه، چین و پاکستان در تهران بدون حضور طالبان، برگزار شد.


تهران: به گزارش راز نیوز| دومین نشست کمیته تماس منطقه ای در امور افغانستان با حضور نمایندگان ویژه از ایران، روسیه، چین و پاکستان در تهران بدون حضور طالبان، برگزار شد.

هیئت پاکستانی توسط آصف علی خان درانی نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان سرپرستی شد و محمد مدثر تیپو سفیر پاکستان در تهران نیز این هیئت را همراهی کرد.

این نشست با هدف رسیدگی به مسائل جاری در افغانستان برگزار شد و نمایندگان طالبان به طور قابل توجهی غایب بودند.

در این خصوص، ذاکر جلالی مشاور وزیر امور خارجه امارت اسلامی طالبان افغانستان اعلام کرد: طالبان برای شرکت در نشست تهران دعوت نامه دریافت کرد، اما مایل به شرکت در این نشست نبود.

وی افزود: دوستان ایرانی از این نشست به عنوان گروه تماس منطقه ای نام برده اند، نماینده روسیه از این نشست به عنوان گروه تماس فارمت مسکو» یاد میکند. طرف چینی که در شورای امنیت سازمان ملل با گروه بین المللی تماس برای افغانستان مخالفت کرده بود نشست تهران را فرصتی برای رایزنی تلقی می نماید در این بین پاکستان آن را رایزنی منطقه ای خوانده است.

وی خاطرنشان کرد: حکومت افغانستان با وجود آنکه دعوت شده بود اما شرکت نکرد. حکومت افغانستان توقع دارد که نشست هایی که در مورد افغانستان برگزار می شوند باید بجای شکل دادن مکانیسم های جدید از طریق مکانیسم های معمول و جا افتاده استفاده و صورت گیرد.

جلالی در پایان اظهار داشت: طالبان انتظار دارد در نشست ‌های آتی در مورد افغانستان از سازوکارهای معمول و تثبیت شده پیروی کند.

ممتاز زهرا بلوچ امروز در نشست خبری هفتگی خود روز گذشته در اسلام‌آباد در پاسخ به پرسش خبرنگاری گفت: آصف علی خان درانی نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان قرار است در نشست چهار جانبه تهران (گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان) شرکت کند.

وی اظهار داشت: پاکستان معتقد است که جایگاه و نقش گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان بسیار حائز اهمیت می‌باشد و سکویی برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای به ویژه همگرایی نزدیک میان افغانستان فراهم می‌کند.

ممتاز زهرا بلوچ تاکید کرد: رایزنی‌ها در سطح گروه تماس منطقه‌ای این اطمینان را می‌دهد تا افغانستان به مرکزی برای فعالیت‌های تروریستی تبدیل نشود و همزمان کشورهای همسایه از تلاش‌های افغانستان برای رفاه و بهبود اقتصادی مردم خود قویا حمایت می‌کنند.

ارسال نظر

 
1