خبر فوری

 
 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز | فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در امور ادیان و مذاهب در رأس هیئتی با رؤسای مجلس ملی و سنای پاکستان دیدار و گفتگو کرد.

سردار ایاز صادق رئیس مجلس ملی پاکستان در گفتگو با فرانس ون دیل فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای ترویج دین بیان کرد: پاکستان برای روابط خود با اتحادیه اروپا ارزش زیادی قائل است و متعهد به تقویت این پیوند در یک مشارکت استراتژیک قوی می باشد.

وی افزود: پاکستان کشوری چند فرهنگی، چند مذهبی و چند ملیتی است که شهروندان آن از حقوق اساسی مطابق با قانون اساسی برخوردار هستند و در همین راستا، پارلمان به طور مداوم اقداماتی را برای حفظ حقوق و رفاه همه پاکستانی ها انجام داده است.

ایاز صادق نقش مهمی را که اقلیت ها در توسعه و شکوفایی ملی پاکستان ایفا می کنند، تصدیق کرد و اذعان داشت: پارلمان متعهد به ترویج هماهنگی مذهبی است و از نمایندگی کامل جوامع اقلیت در نهاد قانونگذاری اطمینان حاصل کرده است.

وی افزود: جامعه بین‌المللی باید نقض شدید حقوق بشر را که در جامو و کشمیر و غزه به‌طور غیرقانونی تحت اشغال هند و اسرائیل رخ می‌دهد، محکوم و برای توقف جنایات جاری در این مناطق اقدام کند.

در همین حال، فرانس ون دیل فرستاده ویژه اتحادیه اروپا، اهمیت پاکستان در صحنه جهانی را تصدیق و تمایل اتحادیه اروپا برای تقویت بیشتر روابط با این کشور را ابراز کرد.

وی خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا مشتاق است همکاری های دوجانبه و چندجانبه با پاکستان را افزایش دهد.

فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در امور ادیان و مذاهب همچنین با سید یوسف رضا گیلانی رئیس مجلس سنای پاکستان به گفتگو و رایزنی پرداخت.

در این نشست، گیلانی بیان کرد: پاکستان روابط چندجانبه خود با اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن را بسیار ارزشمند می داند و متعهد به تبدیل روابط دوجانبه خود با اتحادیه اروپا به یک مشارکت سودمند و استراتژیک است.

وی همچنین از تشکیل یک گروه فرعی در زمینه دموکراسی، حکومت داری، حاکمیت قانون و حقوق بشر در کمیسیون مشترک اتحادیه اروپا پاکستان خبر داد و گفت: پاکستان مشتاق گسترش همکاری با اتحادیه اروپا است.

وی افزود: همکاری عالی بین اتحادیه اروپا و پاکستان در مجامع بین المللی وجود دارد و پاکستان به هماهنگی بین ادیان و همزیستی مسالمت آمیز معتقد است و قانون اساسی پاکستان حقوق اساسی همه شهروندان را تضمین می کند و تمام اقلیت های ساکن در پاکستان از آزادی کامل مذهبی برخوردارند.

رئیس مجلس سنای پاکستان اظهار داشت: در پاکستان، تساهل مذهبی، درک و احترام به ارزش های مذهبی و فرهنگی یکدیگر داده می شود و پاکستان دارای قدیمی ترین تمدن های جهان است و اقلیت ها نقش بسیار سازنده ای در توسعه و شکوفایی پاکستان ایفا کرده اند و اقدامات لازم برای تضمین حفاظت از اماکن مذهبی اقلیت ها انجام شده است.

وی ضمن تأکید بر فرصت های سرمایه گذاری گسترده موجود در پاکستان، گفت: کشورهای اتحادیه اروپا می توانند از فرصت های سرمایه گذاری در پاکستان بهره مند شوند.

یوسف رضا گیلانی در این نشست موضوع مهاجرین افغان را مطرح کرد و گفت: میلیون ها پناهجوی افغان در پاکستان هستند و بازگشت آنها به کشورشان موضوع مهمی است و جامعه جهانی باید نقش خود را برای حل این موضوع مهم ایفا کند.

وی همچنین افزود: جنایات و نقض حقوق بشر در غزه و کشمیر اشغالی باید متوقف شود و صلح در غزه باید از طریق آتش بس فوری برقرار شود و کشورهای توسعه یافته و جامعه جهانی نباید در قبال جنایات جاری در کشمیر اشغالی سکوت کنند.

در پایان این نشست، هیئت اتحادیه اروپا با توصیف پاکستان به عنوان یک کشور مهم گفت: ما همکاری متقابل با پاکستان را مهم می دانیم و می خواهیم همکاری و هماهنگی میان پاکستان و اتحادیه اروپا را بیشتر ارتقا دهیم.

تکمیلی:

در حالی که فرستاده ویژه بروکسل روز جمعه سفر حقیقت یاب به پاکستان را به پایان رساند، در جامعه دیپلماتیک این حس ایجاد شده است که اگر مقامات ارشد طبق برنامه با این مأموریت همکاری می کردند، این سفر می توانست برای پاکستان به طور ویژه در زمینه عضویت آن در طرح ترجیحات تعمیم یافته GSP plus، بهتر پیش برود.

گفتنی است سفیر فرانس ون دیل فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای ترویج آزادی مذهب یا عقیده، در سفر یک هفته ای خود به پاکستان با تعدادی از مقامات این کشور دیدار کرد.

مأموریت فرستاده ویژه شامل افزایش آگاهی و تعامل با بازیگران دولتی و غیردولتی، جامعه مدنی، کلیساها، سازمان‌ های مذهبی، و همچنین سازمان‌ های غیرمذهبی به منظور پیشگیری و رسیدگی به نقض آزادی مذهبی است.

هرچند که سید یوسف رضا گیلانی رئیس مجلس سنا، سردار ایاز صادق رئیس مجلس ملی، اعظم نظیر تارر وزیر حقوق و آمنه بلوچ معاون وزیر امور خارجه، این فرستاده ویژه را به حضور پذیرفتند، گفته می‌ شود که دیگر مقامات کلیدی از ملاقات با این دیپلمات اتحادیه اروپا صرفنظر کرده‌اند.

اگرچه هیچ سخنی رسمی از سوی دولت یا هیئت اتحادیه اروپا منتشر نشده است، اما برخی از آگاهان می‌گویند مقاماتی همچون اسحاق دار وزیر امور خارجه، محسن نقوی وزیر کشور و مریم نواز شریف سروزیر پنجاب، با هیئت اتحادیه اروپا دیدار نکردند و این به معنای آن است که آماده مشارکت با ماموریت فرستاده ویژه نمی باشند.

ارسال نظر

 
1