خبر فوری

 
پاکستان: گزارش های مکرر دزدی مواد رادیواکتیوی در هند نگران کننده است
کد خبر :2091338952

15:13 1403/05/23


برچسب ها : اسلام آباد, بیانیه, پاکستان و هند, تسلیحات هسته ای, دهلی نو, سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان, ممتاز زهرا بلوچ, وزارت امور خارجه پاکستان,

وزارت امور خارجه پاکستان نسبت به دستگیری یک باند به همراه مواد رادیواکتیوی در هند واکنش نشان داد.


اسلام‌آباد: به گزارش راز نیوز| وزارت امور خارجه پاکستان نسبت به دستگیری یک باند به همراه مواد رادیواکتیوی در هند واکنش نشان داد.

ممتاز بلوچ سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در پاسخ به سوالات اصحاب رسانه در خصوص دستگیری یک باند به همراه مواد رادیواکتیوی در هند، ضمن ابراز نگرانی شدید پاکستان نسبت به این حادثه، گفت: پاکستان به شدت نگران گزارش های مکرر دزدی و فروش غیرقانونی مواد هسته ای و دیگر مواد رادیواکتیو در هند است. در آخرین حادثه، یک باند از افرادی دستگیر شده اند که ماده بسیار رادیواکتیو و سمی کالیفرنیوم به ارزش 100 میلیون دلار را در اختیار داشتند.

در این بیانیه گفته شد که سه مورد سرقت کالیفرنیوم در سال 2021 میلادی نیز گزارش شده بود. ماه گذشته، پنج نفر به همراه یک دستگاه رادیواکتیو که طبق گزارش ها از مرکز تحقیقات اتمی بهابها (BARC) به سرقت رفته بود نیز از دهرادون پیدا شدند.

وزارت خارجه پاکستان بیان داشت که این حوادث مکرر اقدامات دهلی نو برای ایمنی و امنیت مواد هسته ای و سایر مواد رادیواکتیو را زیر سوال می برد و حاکی از وجود بازار سیاه برای مواد حساس و با کاربرد دوگانه در داخل هند است.

پاکستان مجدداً خواستار بررسی کامل این حوادث و اقدامات کافی برای جلوگیری از تکرار آنها است. جامعه بین المللی به دنبال این است که بداند چگونه یک منبع رادیواکتیو مهر و موم شده مانند کالیفرنیوم در اختیار افراد دستگیر شده قرار داشت. !

ارسال نظر

 
1