خبر فوری

 
اولین نشست مشترک سه جانبه پاکستان، ایران و چین در پکن با محوریت مبارزه با تروریسم
کد خبر :206682352

13:48 1402/03/18


برچسب ها : ایالت بلوچستان, بلوچستان پاکستان, پاکستان و ایران, پاکستان و چی, روابط دوجانبه, مبارزه با تروریسم, مذاکرات سه جانبه,

اجلاس غیرمتعارف سه جانبه پاکستان، ایران و چین با محوریت مبارزه با تروریسم به میزبانی پکن روز گذشته (چهارشنبه 17 خرداد) برگزار شد ...


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| اجلاس غیرمتعارف سه جانبه پاکستان، ایران و چین با محوریت مبارزه با تروریسم به میزبانی پکن روز گذشته (چهارشنبه 17 خرداد) برگزار شد که در این نشست علاوه بر بررسی اوضاع امنیتی منطقه، در خصوص افزایش حملات تروریستی در افغانستان هم ابراز نگرانی شد.

پاکستان در بیانیه ای در خصوص این نشست اظهار داشت که طرف های شرکت کننده در اجلاس ضمن تبادل نظر در مورد وضعیت امنیتی منطقه، به طور ویژه بر مولفه خطرات تروریسم متمرکز شدند. وزارت های امور خارجه پاکستان و چین در بیانیه های خود اظهار داشتند که سه کشور تصمیم گرفته اند این جلسات را به طور منظم در سطوح نهادها برگزار کنند.

طبق گزارش دفتر وزارت خارجه پاکستان، عبدالحمید مدیرکل دایره مبارزه با تروریسم در وزارت خارجه پاکستان، بائی تیان مدیرکل بخش امور امنیتی وزارت خارجه چین و سید رسول موسوی معاون وزیر امور خارجه ایران ریاست هیئت کشورهای خود را برعهده داشتند. از طرفی عبدالحمید و سید موسوی با نونگ رونگ معاون وزیر امور خارجه چین هم دیدار کردند.  

تحلیلگران بر این باورند که احتمال دارد وضعیت ایالت بلوچستان پاکستان یکی از امور مهم دستورکار این نشست بوده باشد. لازم به ذکر است که بلوچستان مهمترین بخش ابتکار کمربند و جاده چین است که در آن چین سرمایه گذاری زیادی در کریدور اقتصادی چین پاکستان (CPEC) انجام داده است.

باقر سجاد محقق پاکستانی مرتبط با اندیشکده آمریکایی مرکز ویلسون می گوید که ایجاد یک مکانیسم امنیتی سه جانبه مشترک توسط پاکستان، ایران و چین نشان می دهد که این سه کشور نگرانی های امنیتی در بلوچستان دارند. وی همچنین بیان داشت که ثبات در بلوچستان برای موفقیت پروژه سی پیک ضروری است. همکاری این کشور ها احتمالا امنیت منطقه را بهبود می بخشد و همچنین می توان فعالیت عناصر دخیل در شورش (شبه نظامیان گروه های تجزیه طلب بلوچ) را که به ایران پناهنده شده اند را نیز محدود کرد.

ارسال نظر

 
1