خبر فوری

 
ولایت تحریک طالبان در بلوچستان، زنگ خطری بزرگ
کد خبر :2058045906

10:36 1402/03/29


برچسب ها : BLA, ارتش آزادی بخش بلوچ, افراط گرا, افراط گرایی, بلوچستان, بلوچستان پاکستان, تجزیه طلب, تحریک طالبان پاکستان, تروریست, تروریست های تحریک طالبان پاکستان, تروریسم, شبه نظامیان بلوچ, گروه های مسلح بلوچ, ملی گرایان بلوچ,

گسترش دایره کار گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان در ایالت بلوچستان پاکستان آن هم در مناطق غیرپشتو زبان، به همراه ایجاد سوالات متعدد، زنگ خطر بزرگی برای نهادهای امنیتی پاکستان می باشد...


بلوچستان: به گزارش راز نیوز| محمد خراسانی سخنگوی گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان در بیانیه ای از ایجاد یک ولایت جدید در ایالت بلوچستان پاکستان یا همان واحد عملیاتی-اداری جدید در مناطق قلات و مکران بلوچ نشین خبر داد؛ پیش از این، این سازمان ممنوعه در منطقه ژوب پشتو نشین واحد عملیاتی داشت.

وی افزود: باتوجه به قدرت روز افزون تحریک، در جلسه شورای رهبری در خصوص توسعه بیشتر جنبش تصمیم گیری شده است.

بخوانید: گسترش حوزه فعالیت های گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان

عبدالله خان مدیرعامل و تحلیلگر موسسه مطالعات تعارض و امنیت پاکستان که مسائل افراط گرایی را به دقت زیر نظر دارد بیان داشت: این دومین ولایت/واحد تحریک طالبان پاکستان در بلوچستان می باشد. پیش از این ولایت ژوب تحت فرماندهی سربکف مهمند فعال بود. این امر به این دلیل که تحریک طالبان بزرگ ترین سازمان جنگجو در پاکستان می باشد، حائز اهمیت بالایی است.

وی معتقد است که زیرساخت اصولی تحریک طالبان می تواند به خطر بزرگی برای پاکستان تبدیل شود . به گفته وی، تحریک طالبان پاکستان پیش از این در منطقه پشتو نشین بلوچستان از استحکام کافی برخوردار بوده و توانسته چندین عملیات بزرگ را انجام دهد که به عنوان مثال می توان به حمله علیه وکلا در کویته اشاره کرد که منجر به کشته شدن بیش از 70 تن از وکلا شده بود. علاوه بر آن، این گروه عملیات های انتحاری زیادی نیز انجام داده است. اما نفوذ تحریک طالبان در مناطق غیر پشتو زبان زیاد نبود، درحالیکه درحال حاضر تعداد قابل توجهی از جنگجویان بلوچ را با خود همراه کرده و همچنین پشتیبانی گروه قندهاری طالبان افغانستان را نیز دارد.

این تحلیلگر برجسته افزود: مشارکت عملیاتی با ارتش آزادی بخش بلوچBLA که از قبل جریان دارد و به همین منظور فضای مساعدتری برای گسترش تحریک طالبان در آینده در این منطقه وجود خواهد داشت. نهادهای امنیتی پاکستان از جنگجویان بلوچی که به همراه طالبان با نیروهای غربی جنگیده اند و اکنون به دنبال مقصد دیگری برای "جهاد" بودند، غافل مانده و توجهی به آنها نکرده اند، درحالیکه اینها اکنون به عضویت تحریک طالبان پاکستان در آمده اند. حدودا از ده سال گذشته سازمان های مسلح بلوچ و تی تی پی روابط مخفیانه دارند، احتمالا تحریک طالبان پاکستان در ربوده شدن سرهنگ ارتش پاکستان در سال گذشته میلادی از زیارت نقش داشته است.

احسان الله تیپو سردبیر نهاد غیر دولتی ناظر بر افراط گرایی در افغانستان می گوید که به نظر می رسد این اقدامات تی تی پی جهت مستحکم کردن گام های خود و نفوذ در بلوچستان می باشد. ما از یک الی یک و نیم سال پیش شاهد صدور بیانیه های تی تی پی در راستای تنش ها و مشکلات بلوچ هستیم. حساب های کاربری وابسته به تحریک طالبان درحال برجسته کردن مشکلات بلوچ ها می باشند و این نشان می داد که تی تی پی درصدد اقدامی در این منطقه می باشد.

وی افزود: ما فکر می کردیم که این تلاش ها برای نفوذ در بلوچستان است، اینها از قبل در مناطق پشتو زبان بلوچستان حضور داشتند، اما در مناطق بلوچ نشین حضور نداشتند. از طرفی چهار گروه افراط گرای بلوچ از نقاط قلات، مکران، چاغی و کویته به تی تی پی ملحق شده اند.  

احسان الله بیان داشت که براساس اطلاعات ما گروه های بلوچ ملحق شده به تی تی پی در گذشته نزدیک بخشی از طالبان افغانستان بوده و با ناتو، نیروهای آمریکایی و ارتش ملی افغانستان جنگیده بودند. پس از پایان جنگ، آنها با بازگشت به بلوچستان به تحریک طالبان پاکستان پیوسته اند. نه تنها گروه های بلوچ، بلکه برخی از گروه های ایالت خیبر پختون خوا نیز که عضو طالبان افغانستان بوده اند و پس از پایان جنگ، ضمن بازگشت به کشور به تی تی پی ملحق شده اند. آنها سعی می کنند جای پای خود را در نواحی بلوچ نیز تثبیت کنند و به ویژه از مشکلات بلوچ ها برای روایت و سربازگیری های جدید خود استفاده کنند.

علت پیوستن بلوچ ها به تی تی پی

احسان الله در بیان علت الحاق بلوچ ها به تی تی پی می گوید که اینها بلوچ هایی هستند که از قبل در جهاد شرکت داشتند، نه تنها اینها تجزیه طلب و ملی گرا هستند بلکه در گذشته شاهد آن بوده ایم که در صفوف لشکر جهنگوی نیز بلوچ ها حضور داشتند، در داعش خراسان نیز بلوچ ها بودند، علاوه بر این در طالبان افغانستان نیز بلوچ ها بودند، پس این برای اولین بار نیست، اما درحال حاضر تنها گزینه برای بلوچ های جهادگرا تی تی پی می باشد.

وی تصریح داشت که چون تی تی پی سازماندهی شده و پشتیبانی طالبان افغانستان را نیز دارد، برای همین بزرگ ترین گروه جهادی منطقه و پاکستان می باشد. ازاین رو این بلوچ ها سعی دارند تا به تی تی پی ملحق شوند تا بتوانند در افغانستان نیز بمانند و مورد سرکوب قرار نگیرند، اگر اینها به سمت داعش بروند، نه تنها طالبان افغانستان به آنها اجازه حضور در خاکش را نخواهد داد بلکه علیه آنها عملیات هم خواهد کرد.

احسان الله بر این باور است که الحاق به تی تی پی جدای از نجات پیدا کردن از سرکوب و خروج اجباری، می توانند در افغانستان پناهنده شوند. آنها به دنبال فضایی بودند که این سازمان در اختیار آنها قرار می دهد، بنابراین در آینده اگر سازمان های دیگری مانند آنها نیز در بلوچستان زندگی می کنند، می توانند بخشی از تی تی پی شوند.

علت متمرکز شدن گروه های افراط گرا در بلوچستان

 احسان الله در ادامه اظهاراتش در پاسخ به این سوال می گوید که هر گروه افراط گرایی قصد خواهد داشت تا در منطقه ای همچون بلوچستان از جهت استراتژیکی حضور و نفوذ داشته باشد ، زیرا این ایالت محل مناسبی برای آنها می باشد. جدای از این، در این منطقه از خشم و افکار ضد دولتی مردم هم نهایت استفاده را به نفع خود می برند.

وی بیان داشت، زمانی که تحریک طالبان درحال تشکیل و ظهور در مناطق قبایلی پاکستان (فاتا) بود هم شعارهایی مشابه اظهارات و بیانیه های امروز آن چون "سیستم پاکستان شکست خورده است، ظلم علیه اقوام مظلوم، ما علیه ظلم برخواسته ایم"، را داشت و امروز شاهد تکرار همین شعارها در بلوچستان هستیم.

این سردبیر نهاد خصوصی در ادامه بیان داشت که تحریک طالبان پاکستان مشتمل بر تنها پشتو زبان ها نیست، ملی گرایی در گروه های جهادی وجود ندارد. اکنون قریب به 30 گروه به تی تی پی ملحق شده اند که از سند، بلوچستان، پنجاب، گلگیت بلتستان هم هستند و علاوه بر آن گروه هایی از کشمیر و ایبت آباد و گروه های هزاره مانسهره هم به آن پیوسته اند.

احسان الله تیپو در ادامه می گوید: "با نگاهی به این عوامل می توان گفت که بلوچستان محل مناسبی برای جنگ چریکی است، ثانیاً از احساسات علیه دولت بلوچ ها نیز به نفع خود استفاده می کند. ثالثاً از اینجا هم می توانند درآمدزایی کنند، چه تجارت با ایران، چه با افغانستان یا با استفاده از منابع طبیعی که در اینجا وجود دارد، همه اینها فرصت ایده آلی را برای هر سازمان جهادی فراهم می کند تا حضور خود را نشان دهد. "

آیا جبهه بزرگی در بلوچستان ایجاد خواهد شد؟

احسان الله در پاسخ به این سوال گفت که به نظر من زمانی بلوچستان به یک جبهه بزرگ تبدیل می شود که گروه های تجزیه طلب و خرده طلب بلوچ در آینده متحد شوند. درحال حاضر نشانه هایی وجود دارد که در سطوحی بین آنها همکاری وجود دارد. اگر آنها ائتلافی تشکیل دهند، می تواند برای دولت پاکستان مشکل بزرگی ایجاد کند.  زیرا آنها در سطح بین المللی ایران، افغانستان و اروپا روابط دارند که می تواند به مشکل جدی برای دولت فدرال پاکستان و محلی بلوچستان تبدیل شود.

 

بخوانید: تشکیل دو اداره عملیاتی جدید تحریک طالبان پاکستان این‌بار در پنجاب

     تجدید حیات تحریک طالبان پاکستان پس از اشغال افغانستان بدست طالبان

ارسال نظر

 
1