خبر فوری

 
پاکستان و چین بر حمایت از یکدیگر در موضوعات اساسی تاکید کردند
کد خبر :2021113276

11:04 1403/07/24


برچسب ها : اسلام آباد, امضای توافقنامه, پاکستان و چین, پکن, توافقنامه, لی کیانگ, محمد شهباز شریف, نخست وزیر پاکستان, نخست وزیر چین,

پاکستان و چین روز دوشنبه حمایت خود را از یکدیگر در مورد تمامی مسائل اساسی تکرار کرده و متعهد شدند که فاز دوم کریدور اقتصادی پاکستان-چین(CPEC) را با بالاترین استانداردها توسعه دهند.


اسلام‌آباد: به گزارش راز نیوز| پاکستان و چین روز دوشنبه حمایت خود را از یکدیگر در مورد تمامی مسائل اساسی تکرار کرده و متعهد شدند که فاز دوم کریدور اقتصادی پاکستان-چین(CPEC) را با بالاترین استانداردها توسعه دهند.

محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان و لی کیانگ نخست وزیر چین، مذاکراتی در سطح هیئت های عالی رتبه را در کاخ نخست وزیری اسلام‌آباد رهبری کردند.

دفتر رسانه ‌ای نخست‌ وزیری پاکستان در بیانیه ‌ای اعلام کرد، رهبران دو کشور در این نشست، در مورد همه جنبه‌ های روابط دوجانبه و مسائل منطقه ‌ای و جهانی مورد علاقه دوجانبه گفتگو کردند.

رهبران دو کشور در مورد مشارکت استراتژیک پاکستان و چین که مبتنی بر اعتماد متقابل و اصول مشترک است و با گذشت زمان بیشتر تقویت می شود، ابراز خرسندی کردند.

دو طرف همچنین بر لزوم تکمیل به موقع تمام پروژه های جاری از جمله صنعت، نوسازی کشاورزی، فناوری اطلاعات، علم و فناوری تاکید کرده و خوشحالی خود نسبت به ورود همکاری های دوجانبه تحت سی پیک در مرحله ای جدید را ابراز کردند.

شهباز شریف اطمینان داد که تعهد پاکستان برای تضمین امنیت اتباع چینی و پروژه ها، تزلزل ناپذیر است.

در این دیدار در خصوص انتقال صنایع چین به پاکستان و راهکارهای افزایش سرمایه گذاری چین در پاکستان بحث و تبادل نظر شد.

 

افتتاح مجازی فرودگاه بین المللی گوادر

نخست وزیران پاکستان و چین طی سخنرانی در مراسم افتتاح مجازی فرودگاه بین المللی گوادر که به تازگی تکمیل شده است، اظهار داشتند که این دستاورد برجسته تماماً مربوط به دوستی آزمایش شده بین دو کشور است.

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان با بیان اینکه تکمیل فرودگاه بین المللی گوادر نشان دهنده تعهد رهبری چین برای حمایت از دستور کار اقتصادی پاکستان و کمک به توسعه مناطق عقب مانده این کشور است، افزود: امیدواریم که تکمیل این فرودگاه بین المللی به طور خاص اقتصاد گوادر و به طور کلی اقتصاد پاکستان را متحول خواهد کرد.

این مراسم با حضور اعضای هیئت های دو کشور، وزرا، رهبری نظامی و مقامات ارشد برگزار شد.

لی کیانگ نخست وزیر چین در سخنانی تکمیل فرودگاه گوادر را مظهر تعهد مهندسان و کارگران چینی و پاکستانی دانست و از طرف دولت و مردم این کشور به ملت و دولت پاکستان تبریک گفت .

وی با بیان اینکه این گامی حیاتی برای تحقق چشم‌انداز ارتباط منطقه‌ای است و هر آنچه در سال‌های گذشته به دست آورده‌اند، قدرت دوستی پاکستان و چین را نشان می‌دهد، افزود: این افتتاحیه، سرمایه‌گذاری قابل توجهی برای ارتقای فعالیت ‌های کشتیرانی و بندری و ارتقای اتصال منطقه‌ای خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: سی پیک به عنوان نمادی از تعمیق همکاری ها، نقش مثبتی در توسعه اقتصادی و اجتماعی پاکستان و یکپارچگی منطقه ای ایفا کرد و تمامی اینها با تلاش های پیگیر دو طرف امکان پذیر شد.

نخست وزیر چین اطمینان داد که چین با پیگیری اهداف استانداردهای بالا، پایداری و کیفیت بالای طرح کمربند و جاده به همکاری نزدیک با دوستان صمیمی پاکستان در ایجاد و بهره مندی مشترک ادامه خواهد داد.

لی کیانگ، با اشاره به روابط پاکستان و چین، آنها را "روابط و دوستی ویژه" خواند و گفت که این همکاری استراتژیک در هر فصلی در حال تعمیق بیشتر است.

 

تبادل و امضای تفاهمنامه ها

نخست وزیر پاکستان گفت: امروز دو طرف شاهد امضا و تبادل تفاهم نامه ها بین دو کشور در زمینه های مختلف صنعتی، بازرگانی و کشاورزی بوده اند.

شهباز شریف در این بین خطاب به لی کیانگ همتای چینی خود، ضمن تشکر و قدردانی از انجام این سفر، خاطر نشان کرد که از شما به خاطر سفری که خارج از برنامه های شلوغ خود به پاکستان انجام داده اید، سپاس گذارم.

با حضور نخست وزیران پاکستان و چین، دو کشور 13 سند تفاهمنامه را مبادله کردند.

پاکستان و چین اسناد، تحویل پروژه کلاس های هوشمند را که توسط احد خان چیما وزیر امور اقتصاد پاکستان و وانگ ونتائو وزیر بازرگانی چین امضا شده بود را مبادله کردند.

در این بین صورتجلسه سیزدهمین نشست کمیته هماهنگی مشترک سی پیک و هفتمین گروه کاری مشترک در مورد گوادر تحت سی پیک نیز مبادله شد.

احسن اقبال وزیر برنامه‌ ریزی پاکستان و لو ژائوهوی رئیس آژانس همکاری‌های توسعه بین‌المللی چین، یادداشت تفاهمی در مورد ارتقای همکاری در زمینه معیشت کارگروه سی پیک را مبادله کردند.

هر دو طرف برای تقویت همکاری در زمینه‌های «اطلاعات و ارتباطات»، «امکانات حفاظت از آب، کنترل سیل و کاهش بلایا» و «امنیت» به تفاهم رسیدند و تفاهمنامه ها در این زمینه توسط احد خان چیما وزیر اقتصاد پاکستان و لو ژائوهوی رئیس آژانس همکاری های توسعه بین المللی چین مبادله شد.

احد چیما و لو ژائوهوی همچنین اسنادی در زمینه «توسعه منابع انسانی تحت GDI» و «برنامه کمک به وسایل نقلیه آتش نشانی به اسلام‌آباد» را مبادله کردند.

همچنین دو کشور تفاهمنامه ای که با امضای ساجد بلوچ معاون وزیر علوم و فناوری و جیانگ زی آیدونگ سفیر چین در پاکستان، در مورد حمایت مشترک از آزمایشگاه های مشترک امضا شده بود را مبادله کردند.

پاکستان و چین همچنین در مورد "تولید مشترک برنامه های تلویزیونی" به توافق رسیدند و این سند توسط امبرین جان معاون وزیر اطلاعات و صدا و سیما و سفیر چین امضا شد.

در ادامه مبادلات، رانا تنویر حسین وزیر امنیت غذایی و تحقیقات ملی پاکستان و  سفیر چین، اسناد پروتکل الزامات قرنطینه صادرات گوشت الاغ به چین را مبادله کردند.

در این مراسم توافقنامه مبادله ارز بین بانک مردمی چین و بانک دولتی پاکستان نیز اعلام شد.

ارسال نظر

 
1