خبر فوری

 
امیرخان متقی در نشست "فرمت مسکو" از سایر کشورها خواست تا از چین الگو بگیرند و سفرای خود را به کابل بفرستند
کد خبر :2020651816

18:22 1402/07/07


برچسب ها : آصف علی خان درانی, امیر خان متقی, ایران, چین, حکومت طالبان افغانستان, روسیه, عربستان سعودی, مسکو, نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان, هند, وزارت خارجه افغانستان, وزیر امور خارجه افغانستان,

صبح روز جمعه، نشست "فرمت مسکو" در کازان مرکز جمهوری تاتارستان روسیه آغاز شد، جایی که مقامات منطقه ای و نمایندگان 15 کشور مختلف به ویژه پاکستان برای گفتگو در مورد وضعیت افغانستان گرد هم آمدند.


مسکو: به گزارش راز نیوز | صبح روز جمعه، نشست "فرمت مسکو" در کازان مرکز جمهوری تاتارستان روسیه آغاز شد، جایی که مقامات منطقه ای و نمایندگان 15 کشور مختلف به ویژه پاکستان برای گفتگو در مورد وضعیت افغانستان گرد هم آمدند.

آصف علی خان درانی نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان، امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان و همچنین نمایندگان کشورهای چین، پاکستان، ایران، هند، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان در این نشست شرکت کردند و نمایندگان کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و ترکیه نیز به عنوان اعضای ناظر در آن حضور داشتند.

شرکت کنندگان در این نشست موضوعات مختلفی از جمله وضعیت کنونی افغانستان، مسایل آشتی بین طرف های افغان، تضمین امنیت منطقه ای، بازسازی کشور پس از جنگ و همچنین مسایل فراگیر بودن دولت طالبان، مبارزه با تروریسم و جنایات مواد مخدر را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در جریان این نشست، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان بر دستاوردهای خود در طول دو سال گذشته که شامل حفظ امنیت پایدار، مبارزه موثر با مواد مخدر و دستیابی بودجه از منابع ملی می شود، اشاره کرد.

امیرخان متقی همچنین در جریان سخنرانی 11 دقیقه ای خود در نشست فرمت مسکو از سایر کشورها خواست تا از چین الگو بگیرند و سفرای خود را به کابل بفرستند.

در ادامه همچنین سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در پنجمین نشست فرمت مسکو گفت: به رسمیت شناختن طالبان میتواند منجر به ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان شود.

به گفته وی، مسکو قصد دارد سازماندهی مجدد سیاسی قدرت در کابل را نهایی کند، که به طور بالقوه می تواند منجر به حذف نمایندگان طالبان از فهرست تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد شود.

نمایندگان حاضر در این نشست همچنین دخالت فزاینده بازیگران فرامنطقه ای از جمله آمریکا در افغانستان را نادرست خواندند و بر اهمیت راه حل های منطقه ای و همکاری کشورهای همسایه برای کمک به حل مشکلات افغانستان تاکید کردند.

ارسال نظر

 
1