خبر فوری

 
 
رایزنی سنجرانی و امیر عبداللهیان پیرامون روابط دوستانه میان اسلام آباد و تهران
کد خبر :2018623089

15:01 1402/05/12


برچسب ها : اسلام آباد, پاکستان و ایران, دکتر حسین امیرعبداللهیان, رئیس مجلس سنای پاکستان, محمد صادق سنجرانی, وزیر امور خارجه ایران,

رئیس مجلس سنای پاکستان و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با یکدیگر پیرامون ابعاد مختلف همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای به بحث و تبادل نظر پرداختند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| رئیس مجلس سنای پاکستان و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با یکدیگر پیرامون ابعاد مختلف همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای به بحث و تبادل نظر پرداختند.

طبق جزئیات اعلام شده، دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه دیدار با مقامات عالی رتبه پاکستان با محمد صادق سنجرانی رئیس مجلس سنای پاکستان در محل ساختمان پارلمان این کشور دیدار و گفتگو نمود.

محمد صادق سنجرانی رئیس مجلس سنای پاکستان در این دیدار اظهار داشت: روابط برادرانه میان پاکستان و ایران برای ما بسیار حائز اهمیت است، دو کشور همواره در لحظات دشوار در کنار یکدیگر حضور داشته‌اند و مقامات دو کشور نیز مصمم به توسعه روابط دوجانبه هستند.

وی افزود: توسعه بیشتر همکاری تجاری و اقتصادی میان دولت و ملت دو کشور بسیار ضروری است، تاریخ و فرهنگ دیرینه کشور دوست و برادرمان ایران قابل تحسین است و مشترکات تاریخی و فرهنگی میان دو کشور باعث افتخار است، ریشه روابط تاریخی دوجانبه پاکستان و ایران مبتنی بر پیوندهای مذهبی، زبانی، فرهنگی و معنوی است.

رئیس مجلس سنای پاکستان گفت: ایران نخستین کشوری بود که استقلال پاکستان را به رسمیت شناخت و از عضویت ما در سازمان ملل متحد حمایت نمود، روابط پارلمانی میان دو کشور با گذشت زمان تقویت شد و دیدگاه‌های دو کشور در مجامع مختلف بین‌المللی همچون اتحادیه بین‌المجالس(IPU) و انجمن مجالس آسیایی(APA) یکسان و مشترک است.

وی با اشاره به گروه دوستی پارلمانی پاکستان و ایران در مجلس سنای پاکستان گفت: این گروه می‌تواند به توسعه بیشتر روابط پارلمانی میان دو کشور کمک نماید.

صادق سنجرانی خاطرنشان کرد: روابط تجاری میان دو کشور نقش کلیدی در توسعه همکاری‌های اقتصادی میان دوجانبه داشته است.

وی با بیان اینکه بی صبرانه منتظر سفر رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به پاکستان هستیم گفت: از سفر هیئت پارلمانی ایران به ایالت بلوچستان استقبال خواهیم کرد، رویکرد تجارت مرزی در بهبود روابط اقتصادی دو کشور تأثیر گذار خواهد بود، و راه اندازی بازارچه مرزی مشترک در منطقه پشین بلوچستان گامی مثبت در این راستا است.

مقامات دو کشور هم=چنین به صورت مفصل در خصوص گشایش 6 بازار مرزی مشترک به بحث و رایزنی پرداختند.

رئیس مجلس سنای پاکستان در بخش دیگری از اظهارات خود از حمایت‌های ایران از رویکرد پاکستان در قبال مسئله کشمیر تقدیر نمود، وی با اشاره به پروژه اقتصادی سی پک خاطرنشان کرد: این پروژه نه تنها برای تمام منطقه بلکه برای دو کشور نیز یک فرصت بزرگ به شمار می‌رود، می‌توان با استفاده از این پروژه روابط اقتصادی میان پاکستان و ایران را گسترش داد و عضویت ایران در این پروژه به توسعه تجارت و سرمایه گذاری کمک خواهد نمود.

وی گفت: من امیدوارم این همکاری میان ایران، چین و پاکستان در مجموع به توسعه و آبادانی منطقه منجر خواهد شد.

سنجرانی با اشاره به اماکن زیارتی و دینی مهم در ایران بر تقویت بیشتر گردشگری مذهبی بر اساس احترام متقابل تأکید کرد.

وی گفت: تداوم گفتگو و همکاری در زمینه امنیت و ثبات منطقه بسیار ضروری است و تبادل فنی و آموزشی میان دو کشور باید گسترش یابد، ما نیاز به افزایش برنامه‌های تبادل دانشجو و اساتید، همکاری‌های مشترک تحقیقاتی و همکاری در زمینه‌هایی مانند فناوری اطلاعات و اکتشاف فضا داریم.

در ادامه این دیدار دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران طی سخنانی اظهار داشت: تقویت بیش از پیش همکاری‌های دوجانبه بسیار ضروری است و اقدامات رئیس مجلس سنای پاکستان در توسعه روابط میان اسلام آباد و تهران قابل تقدیر است، ما خواهان توسعه روابط تجاری و دیپلماتیک خود با پاکستان هستیم.

وی تصریح کرد: دیپلماسی پارلمانی می‌تواند به گسترش همکاری‌ها میان دو کشور کمک نماید، استراتژی‌های مؤثری برای بهره‌مندی از فرصت‌های سرمایه گذاری در پاکستان اتخاذ خواهیم کرد.

در این دیدار میرزا محمد آفریدی نایب رئیس مجلس سنای پاکستان، نصیب الله بازئی، پیر صابر شاه، ذیشان خان­زاده، سید وقار مهدی نمایندگان مجلس سنای و محمد قاسم صمد خان دبیر مجلس سنای پاکستان نیز حضور داشتند.

ارسال نظر

 
1