خبر فوری

 
بازدید سفیر دانمارک از اتاق بازرگانی و صنعت کراچی
کد خبر :2004398887

14:28 1402/07/14


برچسب ها : اتاق بازرگانی و صنایع کراچی, انرژی تجدید پذیر, بحران انرژی, پاکستان و دانمارک, تجارت, روابط دوجانبه, سرمایه گذاری, سفیر دانمارک,

سفیر دانمارک در پاکستان در بازدید از اتاق بازرگانی و صنعت کراچی باتوجه مواجهه این کشور با بحران انرژی، به پاکستان توصیه کرد که اقتصاد نفت و زغال سنگ را به اقتصاد تجدیدپذیر و سبز تبدیل کند.


سند: به گزارش راز نیوز| جیکب لینولف سفیر دانمارک در پاکستان روز گذشته 13 مهر از اتاق بازرگانی و صنعت کراچی بازدید و طی سخرانی در نشست برگزار شده، با اشاره به بحران اقتصادی پیش آمده برای دانمارک در دهه 70 و 80 میلادی، گفت: زمانی که دانمارک در آستانه ورشکستگی قرار گرفت، دانمارک به فکر تغییر اقتصاد مبتنی بر نفت و زغال سنگ به انرژی های تجدیدپذیر افتاد. بحران ها و اقتصاد سبز، دانمارک را از هر کشور دیگری در جهان متمایز می کند. پاکستان نیز باید مفهوم مشابهی را برای مقابله با بحران‌های اقتصادی اتخاذ کند، زیرا پاکستان یکی از بهترین منابع بادی در جهان را دارد و در موقعیت عالی برای تولید انرژی تجدیدپذیر رایگان با نصب توربین‌های بادی در سند، بلوچستان قرار دارد و می تواند به شبکه سراسری متصل شود.

گفتنی است در این نشست افتخار احمد شیخ رئیس اتاق KCCI، الطاف غفار معاون ارشد، تنویر احمد باری معاون دوم، مجید عزیز رئیس سابق اتاق و اعضای کمیته اجرایی اتاق بازرگانی و صنعت کراچی حضور داشتند.

سفیر تصریح داشت که پنل‌های خورشیدی را می‌توان در پاکستان نیز نصب کرد تا از نور شفاف خورشید استفاده شود که انرژی تجدیدپذیر پاک و ارزانی را فراهم می‌کند و این کشور را کمتر به نفت وارداتی وابسته می‌کند. پاکستان همچنین دارای منابع عالی انرژی آبی است که باید برای تولید کارآمد انرژی های تجدیدپذیر استفاده شود. انرژی های تجدیدپذیر یکی از حوزه هایی است که دانمارک می تواند همکاری خود را ارائه دهد و همچنین اطلاعات و فناوری را با پاکستان به اشتراک بگذارد. دانمارک همیشه برای کمک به نیاز با در نظر گرفتن صرفه جویی در انرژی، حفظ انرژی و انرژی های تجدید پذیر حاضر و آماده است.

وی ادامه داد: اگرچه روندهای منفی در تجارت دوجانبه وجود داشته و حجم تجارت بسیار کمتر از پتانسیل است، اما زمینه برای افزایش تجارت و سرمایه گذاری دوجانبه بین دانمارک و پاکستان وجود دارد، هرچند که این کشور پنجمین کشور بزرگ از حیث جمعیت است که نشان دهنده پایگاه مصرف کننده بسیار زیاد است، اما این کشور به عنوان شریک تجاری دانمارک در رتبه 60 قرار دارد.

 سفیر دانمارک اظهار داشت که قطعاً باید در زمینه افزایش تجارت بین دانمارک و پاکستان خلاقیت و بینش بیشتری داشته باشیم. شرکت های دانمارکی به دنبال فرصت های تجاری و سرمایه گذاری در بخش های نساجی، لبنیات و کشاورزی پاکستان به ویژه میوه ها و سبزیجات هستند. هیئت دانمارکی در ماه مارس سال آینده برای یافتن شرکای پاکستانی به پاکستان خواهد آمد. دانمارک ممکن است کشور کوچکی باشد، اما دانمارک در تولید شیر، پنیر کشک و محصولات معروف جهانی LURPAK قطعا کشور بزرگی است. پتانسیل زیادی برای شرکت های دانمارکی وجود دارد که نه تنها محصولات لبنی بیشتری به پاکستان بفروشند، بلکه در تجارت کشاورزی این کشور سرمایه گذاری کنند و کل زنجیره ارزش کشاورزی در این کشور را توسعه دهند.

افتخار احمد شیخ رئیس اتاق بازرگانی و صنعت کراچی با اشاره به روابط دوستانه و خوشایند میان دو کشور پاکستان و دانمارک، اظهار داشت که حجم تجاری فیمابین باتوجه به پتانسیل بالای موجود بسیار کم است که ضروری است با بهره مندی از ظرفیت ها به سطح مورد نیاز  رساند. وی گفت: صادرات پاکستان به دانمارک در سال مالی 2023 با مبلغ 208 میلیون دلار راکد ماند درحالیکه در سال گذشته مالی این مبلغ 295 میلیون دلار بود که نشان دهنده کاهش 29 درصدی نمودار سالانه می باشد.

وی طی صحبت در رابطه با تخصص دانمارک در زمینه مواد غذایی و آشامیدنی، ماشین آلات، تجهیزات، محصولات دارویی، سوخت معدنی، وسایل نقلیه، لبنیات، برق و غیره، گفت: فرصت های خوبی برای شروع سرمایه گذاری مشترک در این بخش ها وجود دارد که این امر در تلاش پاکستان برای جذب سرمایه گذاری خارجی کمک مستقیمی خواهد کرد. زمینه زیادی برای محصولات پاکستانی مانند غذای حلال، منسوجات و پنبه وجود دارد که پاکستان می تواند صادرات خود را به دانمارک افزایش دهد.

وی تاکید کرد: از آنجایی که پاکستان با بحران شدید انرژی مواجه است، شرکت های دانمارکی متخصص در بخش انرژی به ویژه انرژی بادی و انرژی زیست توده می توانند از تجربیات و دانش دانمارک برای مقابله با کمبود انرژی استفاده و به پاکستان در یادگیری آن کمک کنند.

ارسال نظر

 
1