خبر فوری

 
تهور حسین رانا تروریست پاکستانی الاصل تحت تعقیب هند کیست؟
کد خبر :2003679057

15:20 1402/02/30


برچسب ها : پلیس هند, تروریسم, حملات بمبئی, دانمارک, دهلی نو, دولت هند, سازمان اطلاعات هند, شیکاگو, گروه تروریستی لشکر طیبه, لشکر طیبه,

طی بررسی‌های صورت گرفته در پرونده تشکیل شده در شیکاگو مشخص گردید هِدلی بیش از رانا برای لشکر طیبه فعالیت داشته است، اما طرح ریزی حملات تروریستی را به صورت مشترک انجام داده‌اند و رانا در هر دو طرح تروریستی مشارکت داشته است.


دهلی نو: به گزارش راز نیوز| شب ششم آذر ماه سال 1387 بود که ده تن از عناصر وابسته به گروه تروریستی لشکر طیبه به چندین ساختمان واقع در جنوب بمبئی یورش بردند، در این حمله که تا 3 روز به طول انجامید 166 نفر جان خود را از دست دادند، طی درگیری نیروهای امنیتی با تروریست‌های مهاجم 9 تن از آنان به هلاکت رسیده و تنها یک فرد مهاجم جان سالم به در برد، این فرد مهاجم که محمد اجمل قصاب نام داشت چهار سال پس از این حمله تروریستی در نوامبر سال 2012 میلادی از سوی دهلی نو به دار مجازات آویخته شد.

در تحقیقات صورت گرفته در خصوص حادثه تروریستی سال 2008 بمبئی نام تهور حسین رانا تاجر پاکستانی الاصل کانادایی و دیوید کولمن هِدلی تبعه پاکستانی الاصل آمریکایی به عنوان متهمان ردیف اول این پرونده مطرح گردید.

طبق گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، رانا و هِدلی در اکتبر 2009 میلادی در حین عزیمت به دانمارک از فرودگاه شیکاگو توسط اف بی آی دستگیر شدند، به ادعای مقامات امنیتی آمریکا این دو فرد دستگیر شده قصد داشتند دفاتر نشریه جیلندز-پوستن که اقدام به انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز به ساحت پیامبر اکرم(ص) نموده بود را هدف حمله قرار دهند. طبق بازجویی‌های صورت گرفته این افراد در حملات بمبئی نیز نقش داشته‌اند.

در جریان بررسی پرونده این افراد توسط دادگاه شیکاگو که تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار گردید و نزدیک به 4 هفته به طول انجامید اطلاعات گسترده‌ای درباره پیشینه دوستی رانا و هِدلی و نحوه فعالیت آنان افشا گردید، در جریان این بررسی‌ها هِدلی به تشریح جزئیات نقش رانا در این پرونده پرداخت.

تهور حسین رانا کیست؟

تهور حسین رانا متولد و بزرگ شده پاکستان است، وی پس از دریافت مدرک پزشکی خود به عضویت سپاه پزشکی ارتش پاکستان درآمد، او در سال 1997 میلادی به همراه همسر خود به کانادا مهاجرت کرد و نهایتاً در سال 2001 موفق به اخذ تابعیت این کشور شد.

وی چند سال پیش از دستگیری خود در اکتبر 2009 میلادی، یک آژانس مهاجرت و خدمات مسافرتی را در شهر شیکاگو آمریکا تأسیس نمود و در کنار آن نیز چندین فعالیت اقتصادی خرد دیگر را راه اندازی کرد. پس از آغاز فعالیت‌های اقتصادی رانا در شیکاگو، دوستی دیرینه او با دیوید کولمن هِدلی مجدداً رونق گرفت.

هِدلی پیش از انجام حمله بمبئی طی سال‌های 2006 تا 2008 میلادی چندین مرتبه برای شناسایی نقاط مورد هدف به این شهر سفر کرد، با توجه به حساسیت موضوع و نیز رفع ظن نهادهای حاکمیتی و امنیتی نسبت به علل سفرهای پی در پی هِدلی به بمبئی، تهور حسین رانا به دستور لشکر طیبه شعبه‌ای از آژانس مسافرتی خود را در بمبئی راه اندازی نمود.

با توجه به کشته شدن 6 تبعه آمریکایی در جریان حملات بمبئی تهور حسین رانا به دلیل مشارکت در دو طرح تروریستی مختلف و نیز مشارکت و حمایت از قتل شهروندان آمریکایی به تحمل 14 سال حبس محکوم گردید.

وی پس از شیوع کووید-19 در سال 2020 میلادی و مثبت بودن تست کرونا از زندان آمریکا آزاد شد؛ اما پس از درخواست دهلی نو برای تحویل وی مجدداً دستگیر گردید.

رانا پس از دستگیری در اکتبر 2009 به تروریستی بودن لشکر طیبه و حضور چندین باره هِدلی در اردوهای آموزشی این گروه تروریستی در پاکستان اعتراف نموده است. هِدلی نیز در بازجویی‌های خود اذعان نموده است طی فاصله زمانی سال‌های 2002 و 2005 میلادی پنج مرتبه در اردوهای آموزشی لشکر طیبه حضور داشته است، وی در اواخر سال 2005 میلادی مأموریت یافت برای شناسایی منطقه به هند برود و تا پیش از حمله بمبئی وی پنج مرتبه به این کشور سفر کرد.

طبق بیانیه دفتر دادستانی شهر شیکاگو؛ در اوایل فصل تابستان سال 2006 میلادی دیداری میان هِدلی و دو تن از اعضای لشکر طیبه در شهر بمبئی مبنی بر راه اندازی دفتر مهاجرتی با هدف تسهیل در انجام فعالیت‌های شناسایی و نظارت صورت گرفت، به گفته هِدلی وی بدین منظور به شیکاگو رفته و با دوست خود رانا مشورت کرده است.

ناگفته نماند اعترافات هِدلی باعث مجازات رانا شده است، به عنوان مثال وی در اعترافات خود صراحتاً اعلام کرد پروژه لشکر طیبه را با رانا به اشتراک گذاشته است، در ژوئیه سال 2006 میلادی برای دیدار با رانا به شیکاگو رفته و جزئیات مأموریت دریافتی از لشکر طیبه مبنی بر حمله بمبئی را با وی درمیان گذاشت، رانا راه اندازی مرکز خدمات مهاجرتی در بمبئی را پیشنهاد داد، او طرح هِدلی را پذیرفت و در دریافت ویزای پنج ساله تجاری نیز به او کمک کرد.

همچنین هِدلی در اعترافات خود در فوریه 2016 طی جلسه دادرسی دادگاه مدنی بمبئی که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار گردید مدعی شد چند ماه پیش از انجام حملات سال 2008 در بمبئی رانا را از فعالیت‌های خود مطلع کرده بود.

رانا و هِدلی دوست دوران کودکی بودند که به مدت 5 سال در کنار یکدیگر در یک مدرسه حضور داشتند، آنان پس از پایان دوره تحصیلی در مدرسه نخستین بار در شیکاگو و در سال 2006 با یکدیگر دیدار کردند.

طی بررسی‌های صورت گرفته در پرونده تشکیل شده در شیکاگو مشخص گردید هِدلی بیش از رانا برای لشکر طیبه فعالیت داشته است، اما طرح ریزی حملات تروریستی را به صورت مشترک انجام داده‌اند و رانا در هر دو طرح تروریستی مشارکت داشته است.

موافقت دادگاه شیکاگو آمریکا با استرداد وی به هند

اخیراً دادگاه شیکاگو آمریکا پس از بررسی پرونده تهور رانا با انتقال وی به دهلی نو موافقت نمود و آن را به عنوان بخشی از توافقنامه صورت گرفته میان واشنگتن و دهلی نو مبنی بر تبادل زندانی توصیف نمود.

در جلسه روز دوشنبه یک دادگاه شیکاگو موافقت خود با انتقال تهور رانا به هند را اعلام داشت و گفت: تهور رانا در هند به توطئه مجرمانه، عملیات های تروریستی و قتل متهم است که طبق توافقنامه آمریکا و هند جرایمی است که می‌توان عامل آن را تحویل داد، اما با این وجود رانا تا زمان تصمیم گیری نهایی وزارت خارجه تحت بازداشت آمریکا خواهد بود.

ارسال نظر

 
1