خبر فوری

 

واشنگتن: به گزارش راز نیوز | ایالات متحده آمریکا چهار شرکت بین المللی را به دلیل کمک به برنامه موشکی پاکستان تحریم کرد.

بر اساس جزئیات، وزارت امور خارجه آمریکا این هفته در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد سه شرکت چینی و یک شرکت مستقر در بلاروس را به دلیل تأمین اقلام برنامه موشکی بالستیک پاکستان تحریم کرده است.

طبق این بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا تحریم هایی را علیه شرکت‌های مستقر در چین با نام (Xi’an Longde Technology Development Company Limited)، (Tianjin Creative Source International Trade Co. Ltd)، (Granpect Company Limited) و کارخانه تراکتور چرخ مینسک مستقر در بلاروس اعلام کرد.

آمریکا مدعی شد ‌که ۳ نهاد مستقر در چین و یک نهاد مستقر در بلاروس اقلام قابل استفاده در موشک را برای برنامه موشک‌های بالستیک پاکستان از جمله برنامه موشک‌های دوربرد، به اسلام آباد عرضه کرده‌اند.

وزارت امور خارجه آمریکا گفت: کارخانه تراکتور چرخ مینسک مستقر در بلاروس، شاسی خودروهای ویژه برنامه موشک های بالستیک دوربرد پاکستان را تأمین کرده است.

این شاسی ها به عنوان تجهیزات پشتیبانی پرتاب برای موشک های بالستیک توسط مجتمع توسعه دفاع ملی پاکستان (NDC) استفاده می شود که مسئول توسعه موشک های بالستیک رده رژیم کنترل فناوری موشکی (MTCR) I است.

واشنگتن ادعا کرد: شرکت توسعه فناوری چینی Xi'an Longde Limited تجهیزات مربوط به موشک، از جمله یک دستگاه سیم پیچ رشته، را به برنامه موشک های بالستیک دوربرد پاکستان که همچنین برای مجتمع دفاع ملی پاکستان ارسال شده بود، ارائه کرده است که در این صورت ماشین های سیم پیچ فیلامنت را می توان برای تولید جعبه های موتور موشک استفاده کرد.

یکی از این شرکت های چینی همچنین برای تأمین تجهیزات آزمایش موتورهای موشک با قطر بزرگ با مجتمع دفاع ملی پاکستان همکاری کرده است.

به گفته وزارت امور خارجه آمریکا، تحریم ها به این معناست که تمامی دارایی ها و منافع در اموال شرکت ها در ایالات متحده یا در اختیار یا کنترل شهروندان آمریکایی مسدود شده است و باید به دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) گزارش شود.

پاکستان تاکنون به اقدام وزارت خارجه آمریکا واکنشی نشان نداده است.

آمریکا در آذرماه ۱۴۰۱ نیز چند شرکت پاکستانی را به دلیل آنچه ارتباط این شرکت‌ها با فعالیت‌های هسته‌ای غیر ایمن خواند، در فهرست سیاه خود قرار داده بود.

پاکستان به عنوان یکی از قدرت‌های هسته‌ای جهان، پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (NPT) را امضا نکرده و براساس گزارش ادعایی برخی موسسات مطالعاتی و تحقیقاتی بین المللی، این کشور با سرعت در حال افزایش توانمندی‌های نظامی خود در حوزه موشکی و هسته‌ای است و ممکن است تا سال‌های آینده، بعد از آمریکا و روسیه به سومین قدرت هسته‌ای جهان تبدیل شود.

ارسال نظر

 
1