خبر فوری

 
ایالت هریانه هند صحنه درگیری شدید میان مسلمانان و افراط گرایان هندو
کد خبر :1969533522

16:09 1402/05/10


برچسب ها : افراط گرایان هندو, افراط گرایی, ایالت هریانه, درگیری, درگیری مسلحانه, مسلمانان هند, نارندرا مودی, هندو,

پس از کاهش تنش و درگیری مسلحانه میان مسیحیان و افراط گرایان هندو در شهر منی پور هند، این بار ایالت هریانه هند به صحنه درگیری‌های گسترده میان مسلمانان و افراط گرایان هندو تبدیل گشته است.


دهلی نو: به گزارش راز نیوز| پس از کاهش تنش و درگیری مسلحانه میان مسیحیان و افراط گرایان هندو در شهر منی پور هند، این بار ایالت هریانه هند به صحنه درگیری‌های گسترده میان مسلمانان و افراط گرایان هندو تبدیل گشته است.

بر اساس جزئیات منتشر شده، جرقه آغاز این درگیری‌ها پس از شایعه منتشر شده از جانب هندوها مبنی بر حضور یک فرد سرشناس افراط گرا در مراسم مذهبی هندوها که در منطقه میوات شهرستان میوات ایالت هریانه در حال برگزاری بود زده شد.

افراط گرایان هندو با انتشار شایعه‌ای مبنی بر حضور فردی به نام «مونو مانیسر» که متهم به قتل دو جوان بی دفاع مسلمان به نام‌های جنید و ناصر در راجستان طی رویداد چند ماه گذشته بود در مراسم راهپیمایی هندوها تلاش نمودند مسلمانان را به آغاز یک درگیری مذهبی سوق دهند.

این برنامه از پیش طراحی شده با پیام خود فرد مونو مانیسر مبنی بر قصد وی برای شرکت در این مراسم به پیش برده شد و نهایتاً مردم مسلمان بومی با هدف قتل مونو مانیسر به راهپیمایی مذهبی افراط گرایان هندو که به انواع سلاح سرد و گرم مسلح بودند یورش بردند.

مونو مانیسر حتی با انتشار ویدئویی از حضور خود در منطقه میوات در زمان برگزاری این راهپیمایی هندوها خبر داده بود و به نوعی تلاش نمود تا مسلمانان این منطقه را برای یک مبارزه به چالش بکشد.

همچنین برخی از مردم محلی معتقدند مونو مانیسر را در جمع شرکت کنندگان در راهپیمایی مشاهده کرده‌اند و به همین دلیل مسلمانان محلی اقدام به پرتاب سنگ به سمت راهپیمایی کردند که آغاز درگیری میان طرفین را کلید زد، بلافاصله پس از آن تیراندازی از سوی افراد حاضر در راهپیمایی نیز آغاز گردید.

در حالی که تاکنون پلیس عاملان تیراندازی را شناسایی و یا اعلام نکرده است؛ اما در تصاویر منتشر شده از محل درگیری می‌توان مشاهده کرد که چگونه افراد دارای لباس زعفرانی رنگ که به عنوان رنگ نمادین افراط گرایان هندو شناخته می‌شود با سلاح و شمشیر در حال راهپیمایی هستند.

در نتیجه این یورش مسلمانان و متعاقباً واکنش افراط گرایان مسلح هندو، درگیری میان دو طرف آغاز گردید و در پی تیراندازی صورت گرفته در این درگیری دو تن از محافظان جان باخته و تعداد زیادی نیز زخمی شدند، همچنین بیش از 40 خودرو نیز در این درگیری‌ها به آتش کشیده شد.

به دنبال وقوع این درگیری پلیس شهرستان میوات به موضوع ورود پیدا کرد و بیش از هزار نفر از نیروهای خود را در محل مستقر نمود، همچنین قانون منع برگزاری تجمعات در تمام منطقه اعمال و دسترسی به سرویس اینترنت نیز برای همگان قطع گردید.

به گزارش رسانه‌های محلی هند؛ در این درگیری‌ها اشرار به مرکز پلیس سایبری شهرستان میوات نیز یورش برده و خودروهای مستقر در مقابل این مرکز را به آتش کشیدند.

پرشانت پنوار معاون کمیسر شهرستان میوات ایالت هریانه در گفتگو با رسانه‌ها در این خصوص خبر داد: به منظور ایجاد امنیت و ثبات در سطح شهرستان تجمع 5 نفر و یا بیشتر و حمل هرگونه سلاح گرم دارای مجوز و یا فاقد مجوز و نیز انواع مختلف سلاح سرد شامل شمشیر، چوب، نیزه، تبر، چاقو و غیره ممنوع است.

وی افزود: این حکم بلافاصله پس از صدور اجرایی خواهد شد و تا زمان تصمیم گیری بعدی لازم الاجرا خواهد بود، تمامی افرادی که این حکم را نقض کنند تحت ماده 188 تعزیرات هند به شدت مجازات خواهند شد.

این در حالی است که در تصاویر منتشر شده از شهرستان میوات ایالت هند می‌توان تردد آزادانه اشرار مسلح به سلاح‌های گرم و سرد در سطح خیابان‌های این شهرستان و عدم واکنش نیروهای پلیس به این موضوع را مشاهده کرد.

به دنبال آغاز این درگیری و تنش در منطقه، عناصر افراط گرای هندو شب گذشته به یک مسجد واقع در بخش 57 منطقه گروگرام از توابع شهرستان میوات ایالت هریانه یورش برده و مسجد را به آتش کشیدند.

در نتیجه این هجوم افراط گرایان هندو، جانشین امام مسجد به نام سعد انور جان باخت و دو نفر دیگر نیز دچار جراحت شدند.

نتیش آگروال معاون کمیسر پلیس شرق منطقه گروگرام با تأیید وقوع این حمله خبر داد: در این حمله جانشین امام مسجد به قتل رسید، پرونده قضایی مربوط به این حادثه تشکیل شده و تعدادی نیز در این رابطه دستگیر شده‌اند.

به گفته وی در زمان حمله به مسجد نیروهای پلیس برای حفظ امنیت در محل مستقر بودند؛ اما تعداد مهاجمان بسیار زیاد بود و آنان ناگهان اقدام به تیراندازی کردند، پلیس در حال جمع آوری تصاویر مربوط به این حادثه است و ما در حال شناسایی مهاجمان این حمله هستیم، همچنین تعدادی از افراد مظنون نیز در این رابطه دستگیر شده‌اند.

وی افزود: پس از وقوع این حادثه در شب گذشته، تاکنون هیچ نوع خشونت فرقه‌ای و مذهبی در تمام منطقه گروگرام رخ نداده است.

برخی از صفحات کاربری شبکه‌های اجتماعی آغاز درگیری در ایالت هریانه را به حقیقت پیوستن پیش‌بینی‌های راهول گاندی سیاستمدار سرشناس هندی مبنی بر دست به دامن شدن نارندرا مودی نخست وزیر هند به درگیری‌های فرقه‌ای و مذهبی در سراسر هند برای بر عهده گرفتن مجدد زمام دولت می‌پندارند.

محمد قاسم سخنگوی منطقه میو پنچایت شهرستان الور ایالت راجستان هند در این باره گفت: اشرار به بهانه‌های مذهبی اقدام به ایجاد تنش در منطقه میوات کردند، هدف آنها از حمل شمشیر، اسلحه و سنگ در یک راهپیمایی مذهبی چه بود؟ دولت متوقف نمودن این تحرکات را ضروری نداست و بنابراین هیچ اقدام محتاطانه‌ای در این راستا صورت نگرفت.

وی افزود: تمامی مستندات علیه آنان در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد و باید تمامی افراد مرتبط با این حادثه دستگیر شوند.

بوپیندر سینگ هدا وزیر ارشد سابق ایالت هریانه نیز طی اظهاراتی ایجاد صلح و ثبات را از مردم این منطقه خواستار شد.

ارسال نظر

 
1