خبر فوری

 
رویای بلوچستان آزاد؛ وجه اشتراک جیش الظلم و بی ال ای برای همکاری نظامی
کد خبر :196167698

13:40 1403/03/13


برچسب ها : ارتش آزادی بخش بلوچ, بندر چابهار, بندر گوادر, تجزیه طلب, جیئند بلوچ, جیش الظلم, سپاه پاسداران انقلاب اسلامی, سیستان و بلوچستان, گروه تروریستی جیش العدل (جیش الظلم), نیروهای امنیتی ایران, نیروی دریایی ایران, همکاری نظامی,

حملات پیچیده اخیر جیش الظلم علیه مواضع نیروهای امنیتی ایران بسیار شبیه به حملاتی بود که از سوی ارتش آزادی بخش بلوچ(BLA) در ایالت بلوچستان پاکستان صورت می گیرد...


سیستان و بلوچستان: به گزارش راز نیوز| پانزدهم فروردین ماه سال جاری بود که گروه تروریستی و تجزیه طلب جیش الظلم(جیش العدل) برای نخستین مرتبه از زمان ظهور خود اقدام به انجام یک عملیات سنگین و پیچیده علیه نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران در سیستان و بلوچستان نمود.

این گروه تروریستی در جریان این عملیات چندین نقطه از شهر بندری چابهار شامل مقر نیروی دریایی، مقر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دفتر یک نهاد اطلاعاتی و یک کلانتری پلیس را به صورت همزمان هدف حمله تروریستی قرار داد.

همزمان با این عملیات، دیگر دسته های این گروه نیز اهداف مختلفی در شهرهای راسک و سرباز را مورد حمله قرار دادند، در این عملیات که نزدیک به 14 ساعت به طول انجامید دست کم 11 نیروی ایرانی کشته شده و 18 تروریست مهاجم نیز به درک واصل شدند.

در پی وقوع این حملات، نماینده دائم ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد محکومیت این حملات تروریستی را از جامعه جهانی خواستار شد، زیرا تا آن زمان تنها پاکستان بود که به صورت مستقیم این حملات را محکوم کرده بود.

این حملات سنگین و پیچیده بسیار شبیه به حملاتی بود که عمدتا از سوی گروه های تجزیه طلب بلوچ به ویژه ارتش آزادی بخش بلوچ(BLA) در ایالت بلوچستان پاکستان صورت می گیرد، همین امر پرسش هایی را در اذهان کارشناسان ایجاد می کند که آیا جیش العدل در حال فراگیری استراتژی و تاکتیک های جنگی از گروه های تجزیه طلب بلوچ فعال در پاکستان است؟ و روابط میان آنها در چه سطحی قرار دارد؟

نگاهی به حملات پیچیده بی ال ای

بی ال ای یا همان ارتش آزادی بخش بلوچ یکی از چند گروه مبارز بلوچ در پاکستان به شمار می رود و می توان گفت از جمله فعال ترین گروه ها در میان دیگر گروه های تجزیه طلب بلوچ است که پیچیده ترین حملات را علیه نیروهای پاکستانی به سرانجام رسانده است.

این گروه شبه نظامی از سال 2018 میلادی اهداف بسیار حساسی را در ایالت بلوچستان هدف قرار داده است، این اهداف از منافع متعلق به چین در شهر بندری گوادر تا تاسیسات نظامی نیروهای پاکستانی در سطح ایالت بلوچستان را شامل می شود.

هفتم فروردین ماه سال جاری، «تیپ مجید» وابسته به ارتش آزادی بخش بلوچ که بعضا به عنوان «تیم انتحاری» نیز شناخته می شود، در راستای سیاست های راهبردی خود دومین پایگاه بزرگ نیروی دریایی پاکستان موسوم به پایگاه «پی ان اس صدیق» واقع در شهر تربت را هدف قرار داد، این حمله که در شهری واقع در نزدیکی بندر استراتژی پاکستان یعنی بندر گوادر صورت گرفت نزدیک به 3 ساعت به طول انجامید و در نتیجه آن بیش از 10 تن از نظامیان پاکستانی کشته شدند.

اعضای تیپ مجید ارتش آزادی بخش بلوچ پیش از این حمله، در اول فروردین ماه سال جاری نیز دفتر نهادهای اطلاعاتی پاکستان در بندر گوادر را مورد حمله قرار داده بودند، در این حمله دفاتر متعلق به سازمان اطلاعات پاکستان(ISI) و سازمان استخبارات نظامی(MI) مورد هدف قرار گرفتند که منجر به کشته شدن بیش از 25 تن از نیروهای پاکستانی شد.

این عملیات درگیری چندین ساعته میان شبه نظامیان بلوچ و نیروهای پاکستانی را به همراه داشت و بیشترین سطح درگیری شبه نظامیان بلوچ با تفنگداران نیروی دریایی پاکستان بود.

در اوایل سال جاری میلادی نیز ارتش آزادی بخش بلوچ عملیات سنگین و پیچیده موسوم به «عملیات دره بولان» را در شهر مچ مرکز شهرستان بولان ایالت بلوچستان ترتیب داد.

این عملیات تا 2 روز به درازا کشیده شد و علاوه بر 12 عامل انتحاری تیپ مجید تعداد 385 نفر از اعضای دسته های مختلف ارتش آزادی بخش بلوچ شامل گروهان عملیات ویژه تاکتیکی، گروهان فاتح و جناح اطلاعات ارتش آزادی بخش بلوچ در آن حضور داشتند.

ارتش آزادی بخش بلوچ در بیانیه های خود کشته شدن 78 نظامی پاکستانی در جریان این حمله را مدعی شد. این حمله پیچیده ترین و بزرگ­ترین عملیات در تاریخ فعالیت های مبارزاتی تجزیه طلبان بلوچ بود.

اوت سال گذشته میلادی(2023) نیز ارتش آزادی بخش بلوچ طی عملیاتی کاروان نظامی حامل مهندسان چینی را در بندر گوادر هدف حمله قرار داد، جیئند بلوچ سخنگوی این گروه بلافاصله پس از این عملیات طی بیانیه ای با اعلام اولتیماتوم 90 روزه به اتباع چینی به آنها هشدار داد که از بلوچستان خارج شوند و یا منتظر حملات شدید ما باشند. با این حال پکن با نادیده انگاری تهدیدهای تجزیه طلبان بلوچ، فعالیت های خود در بلوچستان را متوقف نکرد.

اتخاذ استراتژی بی ال ای توسط جیش الظلم  

پیچیدگی حملات اخیر گروه تروریستی جیش الظلم در چابهار بیانگر این امر است که این گروه، استراتژی های جنگی خود را از تجزیه طلبان بلوچ فعال در پاکستان فراگرفته است.

همانند گروه های تجزیه طلب بلوچ در پاکستان، جیش العدل نیز عمدتا از مردم بلوچ تشکیل شده است و صلاح الدین فاروقی سرکرده این گروه تروریستی همواره بر تشکیل دولت آزاد بلوچستان مشتمل بر مناطق بلوچ نشین در دو جانب مرزهای پاکستان و ایران تاکید داشته است.

بر همین اساس شبه نظامیان جیش الظلم، فاروقی را رهبر «جهاد بلوچستان» می خوانند.

چابهار ایران همچون گوادر پاکستان به عنوان یک شهر بندری که عمدتا مردمان بلوچ را در خود جای داده است، از اهمیت بالای راهبردی برخوردار است و اغلب به عنوان رقیب گوادر تصور می شود.

چین و هند با سرمایه گذاری در بندر چابهار به نحوی در حال رقابت با یکدیگر برای افزایش نفوذ خود در بندر چابهار و تسخیر آن هستند، همچنین بندر گوادر نیز در حال حاضر به صورت انحصاری در اختیار پکن قرار گرفته است.

حملات شبه نظامیان بلوچ در گوادر پاکستان و تروریست های جیش العدل در بندر چابهار ایران با هدف مشترک ضربه زدن به اقتصاد، سنگ اندازی در فعالیت های اقتصادی پاکستان و ایران به ویژه در بلوچستان های دو کشور و نیز شکست پروژه کشورهای خارجی در این مناطق در راستای دستیابی به هدف جمعی و مشترک برای تشکیل بلوچستان آزاد و متحد صورت می گیرد.

نتیجه

گروهک تروریستی جندالله که به عنوان گروهک مرجع جیش الظلم شناخته می شود، غالبا ماهیت فرقه ای را دنبال می کرد و اولویت این گروه هدف قرار دادن شیعیان در دو سمت مرزها بود، با این حال گروه تروریستی جیش الظلم در ظاهر بر رهایی مردم بلوچ از حکومت دینی ایران تاکید می کند.

عوامل مختلفی از جمله دستیابی به سرزمین آزاد بلوچستان باعث نزدیک شدن جیش الظلم و بی ال ای از چندین جهت به یکدیگر شده است، استراتژی پیچیده جنگی که از سوی گروهک جیش الظلم در حملات اخیر این گروه در استان سیستان و بلوچستان به نمایش گذاشته شد، بیانگر پیوند فرامرزی میان این دو گروه شبه نظامی بلوچ است.

اگرچه جیش الظلم در ظاهر یک گروه مذهبی و بی ال ای یک گروه سکولار است، اما هردوی آنها رویای مشترک بلوچستان آزاد و مستقل را در سر می پرورانند و این دو گروه به طور فزاینده ای دارای ابزارهای مشترک در دستیابی به این هدف هستند.

ارسال نظر

 
1