خبر فوری

 
جنجال در رسانه های پاکستان درپی اظهارات دوپهلو ی جلیل عباس جیلانی در مورد به رسمیت شناختن اسرائیل
کد خبر :195707850

13:22 1402/07/03


برچسب ها : بنیاد فلسطین پاکستان, پاکستان و اسرائیل, پاکستان و رژیم صهیونیستی, روابط دوجانبه, عادی سازی روابط, وزیر امور خارجه پاکستان,

اظهارات جلیل عباس جیلانی وزیر امور خارجه موقت پاکستان پیرامون به رسمیت شناختن اسرائیل باعث بروز جنجال و بحث داغ در رسانه ها شده است.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| جلیل عباس جیلانی وزیر امور خارجه موقت پاکستان طی سخنانی درخصوص به رسمیت شناختن اسرائیل گفته است که تصمیم گیری پاکستان در رابطه با به رسمیت شناختن اسرائیل براساس منافع ملی و منافع مردم فلسطین انجام خواهد شد. وی در گفتگو با خبرنگاران گفته است که او در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با وزیر امور خارجه اسرائیل دیدار نکرده است.

گفتنی است رسانه ها و تحلیلگران پاکستان اظهارات جلیل عباس جیلانی را دوپهلو و غیرشفاف عنوان کرده و بیان داشتند که این درحالی است که وزرای خارجه سابق کشور موضع شفافی نسبت به این مسئله اتخاذ کرده اند اما سخنان وزیر امور خارجه موقت نه تنها دوپهلو بلکه غیرشفاف نیز هستند.

از طرفی دکتر صابر ابومریم دبیرکل بنیاد فلسطین در پاکستان در واکنش به اظهارات جلیل عباس جیلانی وزیر امور خارجه موقت پاکستان با بیان اینکه وی گفته است که تصمیم برای به رسمیت شناختن اسرائیل براساس منافع ملی و با در نظر گرفتن منافع مردم فلسطین صورت خواهد گرفت، نوشت: آیا جلیل عباس جیلانی نمی داند که بنیانگذار پاکستان، اسرائیل را یک دولت نامشروع عنوان کرده و گفته بود که پاکستان آن را به رسمیت نمی شناسد؟ آیا با این اوصاف درک تعریف منافع ملی برای جلیل عباس جیلانی دشوار است؟

وی در ادامه توئیت خود تصریح داشت که منفعت فلسطینی ها، منفعت مردم فلسطین، هرگز در به رسمیت شناختن اسرائیل نیست، اگر اینگونه بود، این مبارزه هفتاد و پنج سال ادامه نمی یافت، اما آنها از جلیل عباس جیلانی عاقل ترند و خودشان مصلحتشان را تعیین می کردند. تصمیم منافع فلسطینی ها مبارزه مستمر مردم فلسطین است که ادامه دارد.

 صابر ابومریم در ادامه انتقاد خود، گفت: مایه تاسف است که انوارالحق کاکر نخست وزیر دولت موقت نیز در مجمع عمومی سازمان ملل موضع بسیار ضعیفی اتخاذ کرد و اکنون جلیل عباس جیلانی وزیر امور خارجه موقت نیز از موضع گیری روشن اجتناب کرده است.

شایان ذکر است که پس از سخنرانی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، الی کوهن وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در گفت و گو با رسانه های این رژیم اعلام کرد که در صورت امضای توافقنامه صلح با عربستان سعودی، شش الی هفت کشور مسلمان دیگر از کشورهای آسیایی و آفریقایی روابط با اسرائیل را برپا خواهند کرد.

دبیرکل بنیاد فلسطین در پاکستان در توئیتی دیگر با انتشار کلیپی از خانم عاصمه شیرازی روزنامه نگار و تحلیلگر برجسته پاکستانی، با بیان اینکه چه کسی برای به رسمیت شناختن اسرائیل به پاکستان فشار وارد کرده است و روابط اخیر عربستان سعودی و اسرائیل جه تبعاتی برای پاکستان خواهد داشت، نوشت: چرا مواضع نخست وزیر و وزیر امور خارجه موقت پاکستان در خصوص مسئله فلسطین شفاف نیست؟

براساس ویدیوی منتشر شده از خانم عاصمه شیرازی توسط دبیرکل بنیاد فلسطین در پاکستان: محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه ای که انجام داده است نکات بسیار مثبتی وجود دارد، وی با جزئیات در مورد اسرائیل صحبت کرد و این سیگنال را داده است که عربستان سعودی در آستانه به رسمیت شناختن اسرائیل است. من می خواهم خبر مهمی را با شما در میان بگذارم؛ یک شخصیت مهمی چندی قبل خبرنگاران را دعوت کرده و گفته بود که ... خوب چون این اظهارات به طور کامل افشا شده اند می گویم که ژنرال باجوا (فرمانده سابق ارتش پاکستان) گفته بود که "یک کشور مسلمان عرب از آنها خواسته است تا اسرائیل را به رسمیت بشناسند و پس از آن به طور کامل تمامی مشکلات پاکستان حل خواهند شد. اما اگر شما در برداشتن این گام آخرین نفر باشید، پس آن موقع بسیار دیر خواهد شد و به سود شما نخواهد بود.  "

خانم عاصمه شیرازی در ادامه تصریح داشت که قطعا به یاد خواهید داشت که عمران خان (نخست وزیر سابق) در مصاحبه ای در پاسخ به سوالاتی گفته بود که پاکستان تصمیمات بسیار بزرگ را براساس منافع ملی خود انجام خواهد داد . وی با اشاره به اظهارات جلیل عباس جیلانی وزیر امور خارجه موقت پاکستان بیان داشت که سخنان این چنینی دوپهلو می باشند و اگر هم منظور وزیر امور خارجه موقت همان موضع سابق بود، اما وی به طور صریح و شفاف آن را بیان نکرده است همان طور که وزرای خارجه سابق پاکستان به طور شفاف این موضع را بیان می کردند.

این تحلیلگر برجسته خاطر نشان ساخت که در صورت به رسمیت شناختن اسرائیل توسط عربستان سعودی، فشار سیاسی قابل توجهی به پاکستان وارد خواهد آمد و قطعا درخصوص ایدئولوژی مردم پاکستان نسبت به این مسئله نیز کار خواهد شد.

شایان ذکر است که به گفته برخی تحلیلگران، این اظهارات دوپهلوی وزیر امور خارجه موقت پاکستان می تواند سیاستی برای ارزیابی واکنش های رسانه ای و مردمی نسبت به، مولفه به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی باشد.

از طرفی خانم ملیحه لودی سفیر سابق پاکستان در سازمان ملل متحد در پاسخ به این سوال که باتوجه به اظهارات جلیل عباس جیلانی، آیا پاکستان درحال زمینه سازی برای عای سازی روابط با اسرائیل است، گفت: چنین چیزی امکان پذیر نیست زیرا این مولفه بسیار حساس می باشد و دولت موقت صلاحیت اتخاذ چنین تصمیماتی را ندارد، بله این درحالی امکان پذیر است که مردم پاکستان آن را بخواهند. اما من خودم با چنین موضعی مخالف هستم و با آن مخالفت خواهم کرد. در صورت به رسمیت شناختن اسرائیل، پس پاکستان باید موضع هند درقبال کشمیر را نیز به رسمیت بشناسد، زیرا هر دو مسئله اشتراکات زیادی دارند. اما من بر این باور هستم که درحال حاضر زمان مناسبی برای بحث در رابطه با موضوعات این چنینی نیست و حتی بعید می دانم مردم پاکستان نیز برای پذیرش چنین مولفه ای آمادگی داشته باشند.

جلیل عباس جیلانی روز گذشته (یکشنبه 2 مهر) در پاسخ به اظهارات انوار لودهی روزنامه نگار و تحلیلگر امور سیاسی پاکستان، در رسانه ایکس نوشت: " پاکستان همیشه در کنار برادران و خواهران فلسطینی بوده است، و ما به این کار ادامه خواهیم داد. در بیانیه خود در مجمع عمومی سازمان ملل، درخواست پاکستان برای تشکیل کشور مستقل فلسطین بر اساس مرزهای قبل از 67 (میلادی) با پایتختی قدس شریف را تجدید کردم. این از منافع ملی ما است."

انوار لودهی در پیام خود نوشته بود که آیا پاکستان از موضع دیرینه خود در قبال به رسمیت شناختن اسرائیل عقب نشینی می کند؟ موضع پاکستان تا زمان عمران خان این بود که تا زمانی که مسئله فلسطین حل نشود و فلسطینی ها به حقوق خود نرسند، پاکستان اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد. اکنون موضوع به منافع ملی رسیده است، و آیا منافع کشور توسط کسانی مشخص خواهد شد که (به اصطلاح) به نفع کشور توطئه کردند تا عمران خان را از قدرت جدا کنند درحالیکه ملت اکنون آثار فاجعه بار آن را متحمل می شود؟ آیا با روی کار آوردن دولت آتی پس از تقلب می توان اسرائیل را به رسمیت شناساند؟

ارسال نظر

 
1