خبر فوری

 
منابع بلوچ: قتل سه فرد ربوده شده بلوچ به دست ارتش پاکستان در یک حادثه انفجار ساختگی
کد خبر :195186203

14:38 1402/08/29


برچسب ها : ارتش پاکستان, افراد ربوده شده بلوچ, انفجار بمب, بالگتر, شهرستان کیچ, شهروندان بلوچ, نیروهای امنیتی پاکستان, هوشاپ,

منابع بلوچ از اقدام ارتش پاکستان مبنی بر قتل سه فرد ربوده شده بلوچ در یک حادثه انفجار ساختگی در منطقه هوشاب از توابع شهرستان کیچ ایالت بلوچستان خبر دادند.


بلوچستان: به گزارش راز نیوز| منابع بلوچ از اقدام ارتش پاکستان مبنی بر قتل سه فرد ربوده شده بلوچ در یک حادثه انفجار ساختگی در منطقه هوشاب از توابع شهرستان کیچ ایالت بلوچستان خبر دادند.

بر اساس جزئیات منتشر شده، روز گذشته در اثر انفجار یک خودرو در منطقه هوشاب شهرستان کیچ 3 شهروند بلوچ از اعضای یک خانواده کشته شدند که به ادعای منابع بلوچ تمامی آنها از افراد ربوده شده بلوچ به دست نیروهای امنتیی ارتش پاکستان هستند و انفجار مذکور یک حادثه ساختگی توسط ارتش پاکستان برای قتل افراد بی گناه است.

در حالی که پلیس در گزارش‌های خود مدعی شده است این حادثه در اثر انفجار یک مین به وقوع پیوسته است؛ اما اعضای جامعه مدنی بلوچستان، نهادهای حامی حقوق بشر و رهبران مختلف سیاسی با رد این ادعاها اعلام نمودند تمامی این افراد کسانی هستند که اوت سال گذشته میلادی به دست نیروهای امنیتی ارتش پاکستان ربوده شده‌اند.

گلزار دوست از فعالان جامعه مدنی بلوچستان در این خصوص گفت: سه تن از هفت فرد ربوده شده بلوچ به دست نیروهای امنیتی ارتش پاکستان در این حادثه به قتل رسیده‌اند و 4 تن دیگر همچنان ناپدید هستند، تمامی این افراد دارای نسبت خویشاوندی با یکدیگر هستند.

وی افزود: نیروهای امنیتی پاکستانی سه فرد ربوده شده بلوچ شامل عادل فرزند عصا، شاه جهان فرزند عصا و نبی داد فرزند لیواری را با دستان بسته سوار بر یک دستگاه خودرو نموده و سپس در حوالی شنبه شب مطابق با 27 آبان ماه با انفجار خودروی مذکور این 3 نفر را به قتل رساندند.

به گفته اداره حقوق بشر جنبش ملی بلوچ موسوم به «پانک» این سه نفر 22 اوت 2023(31 مرداد 1402) توسط نیروهای امنیتی ارتش پاکستان از شهر تربت مرکز شهرستان کیچ ربوده شدند.

بخوانید: دستگیری و ناپدید شدن 6 شهروند بلوچ از مناطق مختلف شهرستان کیچ ظرف یک روز گذشته

علاوه بر این افراد چهار تن دیگر شامل شوکت فرزند لیواری، ظهیر فرزند لشکران، پیرجان فرزند لشکران و احمد خان فرزند شکرالله نیز از اعضای همین خانواده هستند که در یک روز به دست نیروهای امنیتی ارتش پاکستان ربوده شده‌اند.

گلزار دوست با انتشار ویدئویی در این باره با رد ادعاهای پلیس آن را یک داستان جعلی و ساختگی عنوان نمود. گلزار دوست از افرادی بود که پس از ربوده شدن این افراد برای آزادی آنان در جنب و جوش بود.

وی در این اظهارات خود عنوان داشت: روز گذشته جسد سه تن از جوانان بلوچ به مرکز نیروهای لیویز در هوشاب آورده شد. اظهارات پلیس در این باره کاملاً کذب است و پلیس به دستور نهادهای قدرتمند به دنبال انحراف افکار عمومی در خصوص این موضوع است، این افراد در یک انفجار ساختگی به قتل رسیدند و ما مستندات قوی در خصوص ربوده شدن این افراد را در دست داریم.

وی تصریح کرد: عادل از اتاق سید مجید شاه وکیل دادگستری، برادر وی به نام شاه جهان نیز از منزل دختر عموی من دستگیر شده‌اند و نبی داد نیز پس از دستگیری ناپدید شده بود.

وی تأکید کرد: ادعای پلیس تربت مبنی بر کشته شدن این افراد در اثر انفجار مین کاملاً کذب است؛ بلکه این کشته شدگان از افراد ربوده شده بودند که اوت سال گذشته توسط نیروهای امنیتی ارتش پاکستان دستگیر و ناپدید شدند.

وی همچنین نسبت به قتل چهار تن دیگر از افراد ربوده شده شامل شوکت فرزند لیواری، ظهیر فرزند لشکران، پیرجان فرزند لشکران و احمد خان فرزند شکرالله در اقدامی فراتر از قانون و در یک عملیات ساختگی ابراز نگرانی نمود.

اداره حقوق بشر جنبش ملی بلوچ موسوم به «پانک» طی بیانیه‌ای ضمن محکوم نمودن این حادثه شنیع اعلام داشت: پانک در گزارش ماه اوت خود از قتل افراد ربوده شده بلوچ در اقدامی فراتر از قانون خبر داده بود.

در بیانیه این سازمان که در قالب پیام توییتری منتشر شده آمده است: سیاست قتل و رها کردن جسد(در منطقه‌ای دور افتاده) از بیش از 2 دهه گذشته در بلوچستان ادامه دارد، این موضوع یک معضل مهم حقوق بشر است که نگرانی مردم بومی نسبت به رویکرد حاکمیت با شهروندان را باعث شده است.

پانک انجام تحقیقات در این خصوص و توجه فوری جامعه جهانی به موضوع جنایت‌های پی در پی در بلوچستان را خواستار شد. جامعه جهانی باید پاسخگویی عاملان این‌گونه حوادث را تضمین دهد و امنیت و عدالت مردم بلوچستان را فراهم کند.

ارسال نظر

 
1