خبر فوری

 
رسانه بلوچ: عدم موفقیت برنامه های حاکمیت پاکستان علیه جنبش جاری مردمی بلوچ
کد خبر :194987922

14:39 1403/05/10


برچسب ها : اعتراضات, بلوچستان, بلوچستان پاکستان, تحصن, دولت محلی ایالت بلوچستان, سازمان های اطلاعاتی پاکستان, شهر تربت, گردهمایی, گوادر, نیروهای امنیتی پاکستان,

رسانه خبری بلوچ در گزارشی با پرداختن به جنبش جاری مردمی در ایالت بلوچستان، مدعی است که تمامی برنامه های طرح ریزی شده حاکمیت پاکستان برای سرکوب این تظاهرات و جنبش ناکام مانده است...


بلوچستان: به گزارش راز نیوز| رسانه خبری بلوچ در گزارشی با پرداختن به جنبش جاری مردمی در ایالت بلوچستان، مدعی است که تمامی برنامه های طرح ریزی شده حاکمیت پاکستان برای سرکوب این تظاهرات و جنبش ناکام مانده است.

در این گزارش آمده است که ارتش پاکستان در کنار دولت دست نشانده آن در بلوچستان در حال ارتکاب جنایات و استفاده بی‌رویه از قدرت برای سرکوب جنبش مردمی جاری زیر نظر کمیته همبستگی بلوچ و رهبران آن می باشد؛ اما با این وجود هم تمامی برنامه های حاکمیت برای سرکوب ناکام مانده اند.

پس از یورش نیروهای امنیتی به تحصن بزرگ بلوچ "بلوچ راجی مچی" در گوادر و دستگیری و ناپدید کردن تعدادی از رهبران و معترضان، اکنون سراسر بلوچستان قیام کرده است که موجب مسدود شدن این ایالت شد.

ارتش پاکستان و دولت دست نشانده آن در بلوچستان در مستی قدرت که خواستار سرکوب این جنبش مردمی بودند، ناخواسته باعث شده اند اکنون این جنبش یک شکل بین المللی به خود بگیرد و در حال حاضر اعتراضات و تحصن ها در سراسر ایالت بلوچستان از جمله مستونگ، اوتهل، تلان گدانی، حب، کویته، قلات، خاران، خضدار جریان دارند.

هم اکنون تمامی شبکه های تلفنی و اینترنت در بلوچستان از دسترس خارج شده و مسیر های ارتباطی نیز درپی تحصن مردمی مسدود شده اند. از طرفی دولت بلوچستان و نهادهای امنیتی نیز برای پایان دادن فوری به این اعتراضات در حال استفاده از قدرت بی‌رویه می باشند.

شایان ذکر است رسانه ملی پاکستان هم معترضان را افراد شرور و افراطی می خواند و مدعی است که این افراد به نیروهای امنیتی حمله می کنند.

در این گزارش گفته شد که تمامی برنامه های حاکمیت پاکستان برای متوقف کردن این جنبش مردمی بلوچ ناکام مانده است؛ گاهی افرادی برای قتل رهبران جنبش فرستاده می شوند و گاهی نیز افرادی را وارد اعتراضات می کنند تا خرابکاری کنند و راه برای نشان دادن اعتراضات و معترضان به عنوان خشونت طلب هموار شود. از سوی دیگر بعضا به سمت معترضان برای خشمگین کردن آنها تیراندازی می کنند.

 

روز گذشته دو تن از عناصر سازمان اطلاعاتی MI در بین معترضان به همراه سلاح کمری و بی سیم دستگیر شده اند که به گفته خود آنها، مامور بودند دکتر ماه رنگ بلوچ و سمی دین بلوچ از رهبران این جنبش را به قتل برسانند. پس از دستگیری این افراد هم رهبران نامبرده پیامی مبنی بر آزاد کردن این دو فرد دریافت کرده اند.

در ادامه آمده است که نیروهای امنیتی برای آزاد کردن دو فرد سازمان اطلاعاتی ضمن یورش به سمت معترضان، تظاهرات کنندگان را با خودروهای زرهی زیر گرفته اند که موجب زخمی شدن تعدادی از معترضان از جمله سمی دین، دکتر صبیحه، صبغت الله شاجی شده است. نیروهای امنیتی این افراد زخمی را بازداشت کرده و به همراه خود برده اند و پس از پیگیری، مدعی شده اند که این افراد نزد آنها نیستند.

 

گزارش با اشاره به بیانیه رسمی روابط عمومی ارتش پاکستان که گفته است طی یورش معترضان به نیروهای سپاه مرزی یک نظامی کشته و تعدادی نیز زخمی شده اند، گفت: این گزارش از اساس اشتباه و دروغ است. نظامی نامبرده ای که روابط عمومی ارتش آن را به عنوان شهید اعلام کرده است در حقیقت یک روز قبل از 28 ژوئیه، در حادثه جاده ای کشته شده است و اکنون جسد آن را به عنوان گزینه ای جهت پروپاگاندا و نشان دادن معترضان به عنوان افرادی خشونت طلب استفاده می کنند.

همچنین یکی دیگر از نیروهای امنیتی حین اعتراضات در مستونگ توسط معترضان بازداشت شد که اعتراف کرده است از نیروهای سازمان اطلاعاتی و ساکن خانیوال ایالت پنجاب می باشد؛ این فرد حین انجام اقدامات خرابکارانه در جمع معترضان دستگیر شده است.

از طرفی ادعا کرده اند که معترضان در گوادر به پاسگاه پلیس زنان حمله کرده و ضمن تخریب، دو نیروی پلیس را زخمی کرده اند. این درحالی است که محل اعتراضات و معترضان در حصار نیروهای امنیتی و تدابیر شدید امنیتی قرار گرفته اند در چنین وضعیتی چگونه معترضان می توانند به پاسگاه پلیس یا دفاتر دولتی حمله کنند؟

گفتنی است افرادی که برای زنان، کودکان و معترضان مواد غذایی یا آب فراهم می کنند هم توسط نیروهای امنیتی ربوده می شوند. نهاد های امنیتی روز گذشته ستار فرزند حسن که برای معترضان در حب غذا و آب فراهم کرده بود را بازداشت و به مکان نامشخصی منتقل کرده اند.

در پایان گفته شد که علیرغم تمامی این اقدامات سرکوب از سوی حاکمیت، جنبش مردمی بلوچ در حال تقویت می باشد و حاکمیت هم برای متوقف کردن آن به دنبال استفاده از ابزار سرکوب بیشتر می باشد.

 

ارسال نظر

 
1