خبر فوری

 
وضعیت اداره اطلاعات غیرنظامی (IB) پاکستان به درجه "بخش" ارتقا داده شد
کد خبر :194662353

09:44 1402/12/01


برچسب ها : IB, آژانس اطلاعات, انوار الحق کاکر, پاکستان, دولت موقت, سازمان اطلاعات پاکستان, نخست وزیر پاکستان,

دولت موقت در یک تغییر قابل توجه در سیاست، وضعیت اداره اطلاعات (IB) را به رتبه "بخش" ارتقا داد و به مدیرکل (DG) این امکان را داد تا مسئولیت اضافی دبیر بخش را بر عهده بگیرد.


اسلام‌آباد: به گزارش راز نیوز|دولت موقت در یک تغییر قابل توجه در سیاست، وضعیت اداره اطلاعات (IB) را به رتبه "بخش" ارتقا داد و به مدیرکل (DG) این امکان را داد تا مسئولیت اضافی دبیر بخش را بر عهده بگیرد.

بخش کابینه پس از تایید انورالحق کاکر نخست وزیر موقت، رسماً ارتقاء این دفتر را به رتبه بخش اعلام کرد. در این اطلاعیه آمده است: هرگونه تغییر ضروری در قوانین تجارت 1973 در اسرع وقت انجام خواهد شد.

یک رئیس سابق IB به شرط عدم افشای هویت، در اظهار نظر در مورد این تحول، تغییر سیاست دولت موقت را یک "تصمیم عجولانه" خواند و تاکید کرد که این اقدام باید توسط یک دولت منتخب انجام می شد و نه توسط دولت موقت. وی ادامه داد: معنی ندارد در وضعیتی که دولت منتخب درحال سپری کردن مراحل روی کار آمدن است، دولت موقت در روزهای پایانی اش چنین تصمیم بزرگی را اتخاذ کند.

وی ادامه داد که : «وضعیت «بخش» به رئیس IB این امکان را می دهد که در جلسات کابینه شرکت کند که معمولاً زمانی که IB به عنوان یک دفتر کار می کرد چنین اجازه ای را نداشت. پیش از این در صورت ضرورت، کابینه فدرال برای ارائه گزارش نزد رئیس IB دعوت می شد اما اکنون شخص رئیس آژانس می تواند به عنوان عضو سابق بخش در جلسه کابینه شرکت کند و این تنها دلیل اصلی است که به نظر من به خاطر آن چنین تغییری در سیاست رخ داده است.

این مقام سابق در پاسخ به سوالی مبنی بر هرگونه تغییر در عملکرد این اداره گفت: این تصمیم هیچ تغییر عمده ای در عملکرد این دفتر ایجاد نخواهد کرد.

وی در مورد اینکه آیا وجوه طبق الزام سایر بخش ها مورد حسابرسی قرار می گیرد یا خیر، اظهار داشت: دولت به دلیل ماهیت کار این بخش، آن را حسابرسی نخواهد کرد. وی خاطرنشان کرد: منابع مالی زیادی در اختیار رئیس IB است و در برخی موارد، به دلیل انجام عملیات مخفیانه، مدیرکل حتی نیازی به اطلاع رسانی در مورد استفاده از این وجوه ویژه نیز ندارد.

با این حال، یکی دیگر از بوروکرات‌های سابق معتقد است که پس از گرفتن وضعیت بخش، وجوه IB باید اکنون حسابرسی شود. وی افزود: تصمیم در مورد این تغییر سیاست بزرگ باید توسط دولت منتخب به جای دولت موقت اتخاذ می شد.

او اظهار داشت: بعد از ارتقاء IB به وضعیت بخش، اشتراک گذاری اطلاعات برای مقامات آن آسان تر خواهد شد.

براساس جزئیات منتشر شده از این خبر، پس از تأیید نخست وزیر دولت موقت، بخش کابینه فدرال دستوراتی را صادر کرد که این دستورات در خصوص تغییر وضعیت این سازمان اطلاعاتی، به طور فوری اجرایی شد.

طبق اطلاعیه صادره از سوی بخش کابینه، با ابتکار ویژه فواد اسد الله مدیرکل این سازمان اطلاعات مخفی DG-IB، موافقت با تغییر وضعیت این نهاد صادر شده است. بخش آژانس اطلاعات غیرنظامی زیر نظر دبیرخانه کابینه فعالیت می کند.

گفته می شود که تصمیم برای تغییر وضعیت این آژانس اطلاعاتی با هدف بهبود امور اداری و مالی آن اتخاذ شده است.

ارسال نظر

 
1