خبر فوری

 

مسکو: به گزارش راز نیوز | وزارت خارجه روسیه روز جمعه اعلام کرد: تصمیم برای حذف طالبان افغانستان از فهرست سازمان های تروریستی "در بالاترین سطح" قرار گرفته است.

این اظهارات از سوی وزارت امور خارجه روسیه به دنبال آغاز ششمین نشست فرمت مسکو در مورد افغانستان که صبح امروز به میزبانی روسیه در مسکو برگزار گردید، بیان شده است.

امیر خان متقی وزیر امور خارجه موقت حکومت طالبان رهبری هیئت افغانستان را بر عهده دارد.

ذاکر جلالی یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه افغانستان در حساب کاربری خود در ایکس نوشت: قرار است سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و امیر خان متقی وزیر امور خارجه موقت حکومت طالبان افغانستان در حاشیه نشست فرمت مسکو به گفتگو و رایزنی در خصوص موضوعات مهم بپردازند.

وی افزود: در سه سال گذشته، حکومت طالبان توانسته است روایت در افغانستان را از نگرانی های امنیتی به توسعه محور، بازسازی اقتصادی، جذب سرمایه گذاری و ارائه خدمات بهتر به مردم افغانستان تغییر دهد.

نمایندگان روسیه، ایران، پاکستان، افغانستان، هند، قرقیزستان، چین، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در این نشست حضور دارند و ریاست هیئت پاکستانی را احمد نسیم ورائچ دستیار معاون وزیر امور خارجه پاکستان در امور افغانستان و غرب آسیا بر عهده دارد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست فرمت مسکو درباره افغانستان گفت: مسکو طرفدار گفت‌وگوی عمل گرایانه با کابل است، زیرا تعامل سازنده، منافع امنیتی در منطقه را تامین می‌کند.

وی کمک به مقامات افغانستان را برای مبارزه با تهدید تروریستی که در منطقه ادامه دارد ضروری دانست و افزود: روسیه به ارسال کمک های بشردوستانه به افغانستان به طور منظم ادامه خواهد داد، در همین حال مقامات روسی معتقدند که نیاز به افزایش حجم کمک های بشردوستانه به افغانستان وجود دارد و یادآوری می کنند که این روند نباید سیاسی شود.

وی خاطر نشان کرد: روسیه با استقرار زیرساخت های نظامی کشورهای ثالث در افغانستان و هم در کشورهای همسایه مخالف است.

وزیر امور خارجه روسیه از کشورهای غربی خواست تا مسئولیت بازسازی افغانستان پس از جنگ را به رسمیت بشناسند، تحریم ها را لغو کنند و دارایی های اختلاس شده کابل را بازگردانند.

اگرچه کشورهایی از جمله پاکستان، چین و امارات متحده عربی سفیران این کشور را پذیرفته اند اما تاکنون هیچ کشوری به طور رسمی طالبان را به عنوان رهبری مشروع کشور افغانستان به رسمیت نشناخته است.

روسیه در سال 2003 طالبان را به فهرست سازمان های تروریستی خود اضافه کرد. حذف آن گام مهمی از سوی مسکو در جهت عادی سازی روابط با افغانستان خواهد بود.

ارسال نظر

 
1