خبر فوری

 
امضای طرح اجرای مشترک خط لوله گاز تاپی میان پاکستان و ترکمنستان
کد خبر :1933950062

11:07 1402/03/19


برچسب ها : امضای قرارداد, پاکستان و ترکمنستان, تاپی, خط لوله گاز تاپی, روابط دوجانبه,

ترکمنستان و پاکستان یک طرح اجرایی مشترک برای سرعت بخشیدن به کار روی خط لوله گاز تاپی را امضا کردند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| ترکمنستان و پاکستان یک طرح اجرایی مشترک برای سرعت بخشیدن به کار روی خط لوله گاز تاپی را امضا کردند. شورای عالی هماهنگی که تحت برنامه اجرای مشترک (JIP) ایجاد خواهد شد، از ترکمنستان برای سرمایه گذاری در زیرساخت های LNG و تامین گاز جایگزین از چمن به گوادر دعوت کرد.

براساس گزارش منتشر شده از سوی وزارت نفت پاکستان، این طرح را از طرف پاکستان دکتر مصدق ملک وزیر مشاور دولت پاکستان برای نفت و از جانب ترکمنستان ماکسات بابایف وزیر دولت و رئیس شرکت گاز ترکمن، امضاء کردند.

در مراسم امضای طرح، محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان و افسران ارشد کابینه دولت فدرال پاکستان حضور داشتند. گفتنی است طرح در پایان سفر دو روزه هیئت عالی رتبه ترکمنستان به ریاست ماکسات بابایف وزیر دولت، و شامل اناگیلدی سپاروف نائب وزیر انرژی ترکمنستان ، عطا جان مولاموف سفیر ترکمنستان در پاکستان و دیگر افراد بود.

گفتنی است نخست وزیر پاکستان، دکتر جهانزیب خان دستیار ویژه خود را به عنوان مسئول شورای عالی هماهنگی از سوی پاکستان معرفی کرده است. دولت پاکستان همچنین از ترکمنستان دعوت کرد تا اتصال گاز از مرز چمن به گوادر را بررسی کند و یک پایانه LNG در گوادر بسازد که عرضه به بازارهای LNG اروپا و جهانی را افزایش می دهد.

شایان ذکر است هدف پروژه تاپی انتقال گاز طبیعی از میدان گازی گالکانش ترکمنستان از مسیر افغانستان به پاکستان است. این خط لوله طی یک دوره 30 ساله، سالانه سی و سه میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را انتقال خواهد داد. منبع تامین این میدان گازی گالکانش در منطقه شرقی ترکمنستان است، در حالی که خروجی به پاکستان 1.3 میلیارد فوت مکعب در روز با خط لوله 56 اینچی خواهد بود. مسیرهای عبوری این خط گازی به طول 1849 کیلومتر و شهرهای هرات، قندهار، چمن، ژوب، دی جی خان، ملتان و فاضلیکا می باشد.

هیئت ترکمنستان ضمن تشکر از پاکستان بابت مهمانوازی  بی نظیر آن، بیان داشتند که مناسبات دوجانبه میان دو کشور دوست تقویت خواهند یافت. پاکستان به پروژه خط لوله گاز تاپی به عنوان مظهر تجارت معنادار، همکاری انرژی بین پاکستان و آسیای مرکزی برای رسیدگی به چالش های نوظهور انرژی اهمیت زیادی می دهد.

ارسال نظر

 
1