خبر فوری

 
حضور هند و پاکستان در مذاکرات طالبان با غرب در اسلو
کد خبر :1907902919

17:52 1402/03/26


برچسب ها : اسلو, پاکستان و افغانستان, پاکستان و طالبان, پاکستان و نروژ, حکومت طالبان افغانستان, دولت طالبان افغانستان, مذاکرات صلح, مذاکرات صلح افغانستان, هند و نروژ,

مذاکرات طالبان و کشورهای اروپایی از 13 الی 15 ژوئن-23 الی 25 خرداد در اسلو با حضور نمایندگان کشورهای هند، پاکستان، آمریکا، قطر، بریتانیا، سازمان ملل متحد و چند کشور دیگر برگزار شد...


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| مذاکرات طالبان و کشورهای اروپایی از 13 الی 15 ژوئن-23 الی 25 خرداد در اسلو با حضور نمایندگان کشورهای هند، پاکستان، آمریکا، قطر، بریتانیا، سازمان ملل متحد و چند کشور دیگر برگزار شد. آصف علی درانی نماینده ویژه پاکستان در افغانستان در این نشست شرکت کرد.

دولت نروژ در تلاش بود تا از طریق مذاکره با طالبان در کنفرانس صلح اسلو درباره افغانستان از بن بست خارج شود، در این کنفرانس در کنار دیپلمات های کشورهای غربی، نمایندگان هند و پاکستان نیز با طالبان دیدار کردند.

این اولین باری بود که هند و پاکستان برای گفتگو با طالبان به یک کشور اروپایی دعوت می شدند، اگرچه هر دو کشور قبلاً در تلاش های مشابهی در قالب مسکو به میزبانی روسیه و دوحه به میزبانی قطر شرکت کرده بودند.

بر اساس گزارش رسانه ها، هدف از برگزاری این کنفرانس، بحث در مورد وضعیت کنونی افغانستان و اعمال فشار بر دولت طالبان برای عمل به وعده هایش بوده است. شرکت کنندگان در این نشست به صورت شفاف و واضح در مورد موضوعاتی چون تشکیل دولت فراگیر طالبان افغانستان، از بین بردن پناهگاه های تروریستی و رفع ممنوعیت تحصیل دختران گفتگو کردند.  

با وجود اعتراض فعالان مدنی و احزاب مخالف در اسلو، یک هیئت درجه دوم طالبان افغانستان نیز در آنجا حضور داشت. چندین سازمان حقوق بشر، از جمله گروه افغان دیاسپورا، با مشارکت طالبان مخالف بودند.

با این حال، آنیک هتفلد وزیر امور خارجه نروژ، در مصاحبه با رسانه های محلی تایید کرد که سه مقام حکومت افغانستان در اجلاس حضور داشتند و هیچ "رهبری ارشد در آن شرکت نداشت" گفته شد که در این نشست در مورد "چالش های بزرگ" صحبت شد.

وی گفت: "این برای ما و مردم افغانستان مایه تاسف خواهد بود که اکنون افغانستان را منزوی کنیم. این می تواند وضعیت مردم افغانستان را بدتر کند و منجر به استقرار گروه های تروریستی مانند داعش (دولت اسلامی) در این کشور شود."

گفتنی است نروژ در ژانویه سال گذشته نیز میزبان مقامات افغان بود. در آن زمان امیرخان متقی وزیر امور خارجه موقت افغانستان نیز در این کنفرانس شرکت داشت. با این حال، این بار درپی ابراز نگرانی فعالان جامعه مدنی، ظاهراً حضور تعداد رهبران طالبان کم شده بود.

پاکستان برخلاف گذشته، این بار بر اجماع بین المللی قبل از به رسمیت شناختن رژیم طالبان پافشاری می کند. لازم به ذکر است که زمانی که طالبان افغانستان برای اولین بار به قدرت رسیدند، پاکستان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی تنها سه کشوری بودند که حکومت آنها را به رسمیت شناختند.

به گفته گزارش در بسیاری از مسائل در مورد افغانستان بین دیدگاه هند و پاکستان تفاوت های زیادی وجود دارد. از دید دهلی نو، حضور طالبان در افغانستان منجر به چالش های زیادی در این کشور می شود. با این حال، دهلی نو در ژوئن 2022 مأموریت خود را در کابل ازسر گرفت و یک "تیم فنی" را برای نظارت بر کمک ها و ابتکارات توسعه در آنجا حفظ کرد. مقامات وزارت خارجه هند هنوز درباره مذاکرات برگزار شده در اوسلو اظهار نظری نکرده اند.

به گفته کارشناسان، هند در افغانستان با خطرات زیادی روبرو است. هند در آنجا روی پروژه‌هایی از پروژه‌های ارتباطی گرفته تا امنیت انرژی و مقابله با فعالیت‌های تروریستی کار می‌کرد که همه آنها اکنون متوقف شده‌اند. ناظران می گویند که هند در دولت قبلی سرمایه گذاری هنگفتی در افغانستان انجام داده است که بسیاری از آنها پروژه های ناتمام هستند و خواهان روابط بهتر با طالبان با تکمیل آنها است.

ارسال نظر

 
1