خبر فوری

 
انتقاد تند سناتور مشتاق احمد خان از رویکرد هیئت حاکمه پاکستان در قبال افراد ربوده شده بلوچ
کد خبر :1902031243

15:01 1402/10/15


برچسب ها : اسلام آباد, افراد ربوده شده بلوچ, انتقاد از ارتش پاکستان, تحصن, جماعت اسلامی پاکستان, سرویس های اطلاعاتی پاکستان, سناتور مشتاق احمد خان, شهروندان بلوچ, مجلس سنای پاکستان, کمیته همبستگی بلوچ,

سناتور مشتاق احمد خان طی اظهاراتی از رویکرد تبعیض آمیز هیئت حاکمه پاکستان در خصوص افراد ربوده شده بلوچ که تحت سرپرستی کمیته همبستگی بلوچ به تحصن نشسته‌اند انتقاد نمود و خواستار پیگیری مطالبات شرکت کنندگان در این تحصن شد.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| سناتور مشتاق احمد خان طی اظهاراتی از رویکرد تبعیض آمیز هیئت حاکمه پاکستان در خصوص افراد ربوده شده بلوچ که تحت سرپرستی کمیته همبستگی بلوچ به تحصن نشسته‌اند انتقاد نمود و خواستار پیگیری مطالبات شرکت کنندگان در این تحصن شد.

بر اساس جزئیات منتشر شده، سناتور مشتاق احمد خان نماینده حزب جماعت اسلامی طی سخنانی در نطق 6 دقیقه ای خود در نشست مجلس سنای پاکستان، هیئت حاکمه نظامی این کشور را به دلیل اتخاذ رویکرد تبعیض آمیز در قبال شهروندان اعم از پختون و بلوچ و بی اعتنایی به مطالبات آنها به باد انتقاد گرفت.

وی اظهار داشت: تحصن کمیته همبستگی بلوچ تحت رهبری دکتر ماهرنگ بلوچ بر دو مطالبه اساسی تأکید دارد، نخست پایان جوخه‌های مرگ حکومتی و قتل فراتر از قانون شهروندان و دوم بازگشت هزاران نفر از افراد ناپدید شده بلوچ است. این مطالبات تماماً مطابق با قانون، آیین نامه قانون اساسی و ارزش‌های حقوق بشری است که از سوی تحصن کنندگان مطرح شده است.

وی افزود: این امر به اثبات رسیده است که بالاچ بلوچ توسط دایره مبارزه با تروریسم(CTD) به قتل رسیده است و دادگاه محلی قتل فراتر از قانون او را تأیید نموده است. شرایط ایجاب می‌کرد این مسئله باید در همان شهر تربت حل و فصل شود؛ اما تحصن کنندگان پس از عدم کسب نتایج لازم به کویته رفتند، پس از آن از مسیر دیره غازی خان، خود را به اسلام آباد رساندند، این افراد هم در دیره غازی خان هم در اسلام آباد مورد ضرب و شتم و خشونت پلیس قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: آنچه که در اسلام آباد برای اینها اتفاق افتاد شرم آور است، آنها با باتون مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، ساعت 3 بامداد در این شب‌های سرد زمستانی تحصن کنندگان را با آب سرد نشانه گرفتند و آنها را روانه زندان کردند.

سناتور مشتاق احمد گفت: جناب رئیس من در این تحصن حاضر شدم و مردان و زنان کهن سال حاضر در این تحصن، لباس‌های پاره و بدن زخمی خود را به من نشان دادند که چگونه توسط پلیس به باد کتک گرفته شدند. این نوعی تروریسم حکومتی است، شرم بر پلیس اسلام آباد و حاکمیت اسلام آباد که علیه کسانی برای مطالبه حقوق بنیادی خود تجمع کرده‌اند دست به خشونت زده و بیش از 100 پرونده قضایی برای این افراد تشکیل داده‌اند.

وی با اشاره به اظهارات جان اچکزئی وزیر امور اطلاع رسانی دولت موقت بلوچستان افزود: جناب جان اچکزئی معتقد است هیچ فردی توسط نهادهای امنیتی ربوده نشده است، شما ببینید این فرد جان محمد کُرد نام دارد، او از هتل برمای شهر کویته ربوده شده بود و اکنون پس از 9 سال آزاد شده است، آیا سنا تمامی عناصری که این فرد را به مدت 9 سال ناپدید کردند در قبال این موضوع پاسخگو خواهد کرد؟ آیا سنا آنها را مورد بازخواست قرار خواهد داد؟

وی در ادامه با در دست گرفتن تصویر یک فرد دیگر ربوده شده تصریح کرد: ببینید ایشان دکتر دین محمد بلوچ هستند، او عضوی از بدنه حکومت بود، این پزشک رسمی دولتی در سال 2009 میلادی از بیمارستان دولتی از خضدار ربوده شد، دختر و همسر او از وضعیت حیات وی هیچ اطلاعی ندارند و نمی‌دانند که عزیزشان زنده است یا به قتل رسیده است؟

این سناتور حزب جماعت اسلامی در ادامه انتقادات خود افزود: برای من بسیار ناراحت کننده است که دولت خواه دولت فدرال و یا دولت محلی به جای آنکه مرهمی بر زخم‌های شهروندان باشند به نمک پاشی بر زخم مردم مشغول هستند.

وی اظهار داشت: جان اچکزئی همان فردی است که در توییت خود گفته بود که پاکستان باید برای حملات پهپادی علیه افغانستان، پایگاه نظامی را در اختیار آمریکا قرار دهد، این فرد باید رسماً مورد بازخواست قرار گیرد که بر چه اساسی چنین اظهاراتی را مطرح می‌کند.

وی افزود: من این رویکرد دولت و حاکمیت را محکوم می‌کنم. شما ببینید از یک سوی دیگر ما شاهد تحصن در مرز چمن هستیم و آنها از 3 ماه گذشته در این هوای سرد به تحصن نشسته‌اند، منظور پشتین که برای همبستگی با این افراد عازم منطقه محل تحصن بود توسط پلیس دستگیر شد و القابی همچون تروریست و خائن به وی نسبت داده شد. هر فردی که با شهروندان بلوچ و پختون بلوچستان همراهی کند تروریست و خائن خوانده می‌شود که بسیار نادرست است.

وی خاطرنشان کرد: من از همین تریبون خطاب به رئیس دیوان عالی پاکستان می‌گویم که آیا دستگاه قضایی و عدالت تنها برای قشر مرفه و بالادست جامعه است؟ آیا پختون‌ها که در چمن تحصن کرده‌اند و کسانی از بلوچستان تا اسلام آباد راهپیمایی کرده‌اند حق استفاده از خدمات دستگاه قضایی و دستیابی به عدالت را ندارند؟ رئیس دیوان عالی باید این موضوعات را مورد پیگیری قرار دهد.

وی گفت: من درخواست می‌کنم دولت با تحصن کنندگان در اسلام آباد و اعضای خانواده افراد ربوده شده بلوچ مذاکره و گفتگو کند، دولت پاکستان و مسئولان محلی اسلام آباد باید از این افراد عذرخواهی کنند.

ارسال نظر

 
1