خبر فوری

 
انتقادات محمود خان اچکزئی در صحن مجلس که منجر به یورش نیروی پلیس به محل اقامت وی شد
کد خبر :1901703517

12:27 1402/12/14


برچسب ها : اپوزیسیون, حزب ملی مردمی پشتون, سیاست, مجلس ملی پاکستان, محمود خان اچکزئی, هیئت حاکمه نظامی پاکستان,

حزب ملی عوامی پشتون می گوید که درپی سخنرانی معترضانه رهبر این حزب به نام محمود خان اچکزئی در صحن مجلس، شب گذشته نیروی پلیس به محل اقامت وی یورش برده و یکی از محافظان او را بازداشت کرده است...


اسلام‌آباد: به گزارش راز نیوز| محمود خان اچکزئی رهبر حزب ملی عوامی پشتون و از منتقدان سرسخت رویه هیئت حاکمه نظامی پاکستان روز جمعه 11 اسفند طی سخنرانی در صحن مجلس ملی پاکستان طی اظهاراتی گفت: فروش انتخابات و آراء به معنی خیانت به کشور و ملت است، تمامی افراد دخیل در این موضوع باید محاکمه شوند و ژنرال هایی که دخیل در این امر هستند باید برکنار شوند. تمامی وکلا و قاضی هایی که از حکومت نظامی حمایت کرده اند باید آنها را از پست هایشان اخراج کرد.

وی در ادامه سخنان خود نسبت به برنامه از پیش تعریف شده دولت جدید پیش از انتخابات، خاطر نشان کرد: اینها حتی سمت های دولت جدید را نیز تقسیم کرده و تعیین کردند که چه کسی وزیر کشور و وزیر امور خارجه خواهد بود؛ آیا این کشور ارث کسی است که اینگونه آن را به غارت می برند و تقسیم می کنند؟ .

محمود خان اچکزئی در ادامه با اعتراض به روند پارلمان، خاطر نشان کرد: پارلمان باید قدرت مردم باشد، نه اینکه هیچ کسی اجازه سخن حق گفتن را نداشته باشد.

وی در ادامه خطاب به رئیس مجلس ملی پاکستان، گفت: شما هم می دانید و ما در جریان هستیم که هیئت حاکمه نظامی پاکستان اعتقادی به قانون اساسی ندارد و آن را بازیچه خود قرار داده است. در مراسم تحلیف همه ما در بند آخر متن سوگند یاد کردیم که قانون را اجرا و از آن حفاظت خواهیم کرد، اما در چنین وضعیتی چگونه حفاظت از قانون امکان پذیر است؟ .

رهبر حزب ملی عوامی پشتون، خاطر نشان کرد که سیاست پاکستان به مرحله ای رسیده است که هرکس خودفروخته است می شود وفادار ، کسی که اینها را می خرد هم وفادار است اما کسی که از این امر دور است می شود خائن؛

 

اچکزئی با بیان اینکه امروز روز اول آغاز بکار مجلس جدید است، امروز از تمامی احزاب و اعضای مجلس سوگند بگیرید که متعهد به این اصول باشند:

1) این پارلمان اعلام می کند که ارتش و نهادهای اطلاعاتی هیچ نقشی در سیاست پاکستان نخواهند داشت؛ این تنها حرف من نیست، این سخنی است که احزاب نواز شریف و مردمی پاکستان هم اقرار به این موضوع دارند.

2) این پارلمان، سرچشمه سیاست داخلی و پاکستان خواهد بود، این مجلس سیاستگذاری خواهد کرد و هیچ ژنرالی حق دخالت ندارد. هر ژنرالی که به قانون اساسی احترام بگذارد و پایبند باشد ما به او ادای احترام می کنیم اما ژنرالی که به قانون پایبند نیست، با قدرت مردم آنها را شکست خواهیم داد.

3) باید این اصل به تصویب برسد که آن دسته از وکلا و قاضی هایی که با حکومت نظامی مخالفت کردند، باید قهرمانان ملی شناخته و معرفی شوند

یورش به محل اقامت رهبر حزب ملی عوامی پشتون در کویته

شب گذشته نیروی پلیس شهرستان کویته مرکز ایالت بلوچستان به منزل این رهبر اپوزیسیون، با تعداد نیروی بالا یورش برد که توسط رهبران مختلف محکوم واقع شد.

عمر ایوب از رهبران حزب تحریک انصاف و بلاول بوتو زرداری از حزب مردم پاکستان یورش به منزل اچکزئی و بازداشت یکی از محافظان وی را محکوم کرده اند. بلاول بوتو علاوه بر محکومیت از نخست وزیر و وزیر ارشد بلوچستان خواستار رسیدگی به این اقدام شد.

 اعضای حزب ملی عوامی پشتون می گویند که این یورش در واکنش به اظهارات محمود خان اچکزئی در صحن مجلس در بیان حقایقی از روند انتخابات و مسئولان آن، صورت گرفته است. اعضای حزب همچنین بیان داشتند که نمی توانند با چنین اقداماتی ما را بترسانند.

این حزب همچنین ساعت 15 امروز دوشنبه را برای اعتراضات سراسری نسبت به این یورش اعلام کرده است.

اعلام تحریم دادرسی

شورای وکلای بلوچستان یورش نیروی پلیس به خانه محمود خان اچکزئی نامزد ریاست جمهوری را محکوم و از تحریم دادرسی خبر داد.

شورای وکلا گفته است که فردا (سه شنبه 15 اسفند) در سراسر بلوچستان تحریم دادرسی خواهد شد. محمود خان اچکزئی تنها در رابطه با حاکمیت قانون اساسی در مجلس سخن گفته است و با این وجود که او نامزد ریاست جمهوری است، یورش پلیس به منزل وی محکوم است.

ارسال نظر

 
1