خبر فوری

 
پاکستان و چین برای تعمیق همکاری راهبردی مصمم هستند
کد خبر :1900198703

16:44 1403/07/24


برچسب ها : آصف علی زرداری, پاکستان و چین, رئیس جمهور پاکستان, روابط دو جانبه, لی کیانگ, نخست وزیر چین,

در جریان دیدار و گفتگوی رئیس جمهور پاکستان و نخست وزیر چین، طرفین بر تعهد خود برای تعمیق بیشتر همکاری‌ های استراتژیک در زمینه‌ های کلیدی، از جمله اقتصاد، سرمایه‌گذاری و اتصال منطقه‌ ای تاکید کردند.


اسلام‌آباد: به گزارش راز نیوز| پاکستان و چین روز سه‌شنبه بر تعهد خود برای تعمیق بیشتر همکاری‌ های استراتژیک در زمینه‌ های کلیدی، از جمله اقتصاد، سرمایه‌گذاری و اتصال منطقه‌ ای تاکید کرده و لزوم تسریع در اجرای پروژه های کریدور اقتصادی پاکستان-چین را برجسته کردند.

این موضوع در دیدار لی کیانگ نخست وزیر چین و آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان در کاخ ریاست جمهوری اسلام‎‌آباد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس‌جمهور ضمن خوشامدگویی به هیأت، تأکید کرد که دوستی پاکستان با شریک خود در هر شرایط جوی، سنگ بنای سیاست خارجی این کشور است.

وی با تاکید بر اهمیت یافتن راه های جدید برای همکاری خاطر نشان کرد که فضای زیادی برای گسترش روابط دوجانبه وجود دارد. او در ادامه همچنین بر نیاز به تقویت اتصال از طریق شبکه های جاده ای در هر شرایط آب و هوایی برای تقویت تجارت و ارتباطات مردم با مردم تاکید کرد و گفت: شرکت های چینی باید با سرمایه گذاری در بورس پاکستان از فرصت های سرمایه گذاری این کشور بهره مند شوند.

رئیس جمهور اظهار داشت که زمان برای استفاده کامل از رشد اقتصادی چین، به ویژه از طریق فرصت های ارائه شده توسط CPEC و بندر گوادر، فرا رسیده است.

آصف علی زرداری با اشاره به این موضوع که در ماه نوامبر به چین سفر خواهد کرد، تمایل خود برای تماس با دوستان قدیمی خود را ابراز کرد و با انعکاس از سفرهای قبلی خود به چین در دوران مسئولیت قبلی خود، خاطرنشان کرد که پاکستان همواره از حمایت بی دریغ چین در موضوعات کلیدی با اهمیت متقابل برخوردار بوده است.

رئیس‌جمهور زرداری با تسلیت جان باختن غم‌انگیز دو شهروند چینی در حمله تروریستی، اظهار داشت: این حادثه دلخراش همه ملت را عمیقاً غمگین کرد.

وی با تاکید بر اینکه دشمنان دوستی پاکستان و چین، با هدف قرار دادن اتباع چینی و تلاش برای ایجاد اختلال در پروژه های سی پیک سعی در تضعیف روابط دوجانبه دارند، افزود: چنین تلاش های بدخواهانه به نتیجه نمی رسد.

او بر تعهد پاکستان به ردیابی عاملان و اطمینان از مجازات سنگین آنها تاکید کرد و به نخست وزیر چین اطمینان داد که پاکستان تمام اقدامات لازم برای افزایش امنیت اتباع چینی شاغل در این کشور را انجام خواهد داد.

رئیس جمهور آصف علی زرداری از حمایت چین از پاکستان در مورد مناقشه جامو و کشمیر قدردانی کرد و متقابلا بر حمایت پاکستان از چین در تمامی موضوعات اصلی این کشور از جمله سیاست "چین واحد"، تایوان، تبت، هنگ کنگ، سین کیانگ و دریای چین جنوبی تاکید کرد.

نخست وزیر لی کیانگ طی سخنانی در این جلسه تاکید کرد که پاکستان و چین برادران، همسایگان، شرکا و دوستان خوبی هستند و همکاری راهبردی پاکستان و چین تحت رهبری رئیس جمهور شی جین پینگ ادامه خواهد یافت.

وی با برجسته سازی این موضوع که دو کشور بدون توجه به چالش های جهانی همواره از یکدیگر حمایت کرده اند، نسبت به ادامه این همکاری ها برای دستیابی به قله های موفقیت جدید ابراز امیدواری کرد.

لی کیانگ تاکید کرد که چین به حمایت از شرکت های چینی برای سرمایه گذاری در پاکستان ادامه خواهد داد. وی همچنین نسبت به آینده روابط پاکستان و چین ابراز خوش بینی کرد و گفت که این روابط همچنان قوی تر خواهد شد. وی گفت که چین به حمایت از تمامیت ارضی، حاکمیت و رفاه پاکستان ادامه خواهد داد.

ارسال نظر

 
1