خبر فوری

 

کابل: به گزارش راز نیوز | یکی از سرشاخه های اصلی سازمان اطلاعات پاکستان (ISI) توسط نیروهای امنیتی طالبان افغانستان دستگیر و بازداشت شد.

با دستگیری عظیم الله فاروقی معروف به راسخ عامل و جاسوس سازمان اطلاعات پاکستان (آی اس آی) توسط نیروهای امنیتی طالبان افغانستان (امارت اسلامی)، شواهدی از همکاری های پنهانی و سازمان یافته گروه های تروریستی و آی اس آی برای بی‌ثباتی افغانستان به دست آمده است.

عظیم الله فاروقی جاسوس آی اس آی به رازهای پنهان معامله یکی از احزاب به نام «جنبش نجات و عدالت خواهی افغانستان» با سازمان اطلاعات پاکستان اعتراف می‌کند.

وی از طریق فردی به نام عبد الیقین به سید رضا هاشمی عنصر کلیدی سازمان اطلاعات پاکستان و رئیس جنبش نجات و عدالت خواهی افغانستان معرفی شد و به دستور وی از استان بدخشان به اسلام آباد سفر کرد و در نشست مقامات آی اس آی شرکت نمود.

این فرد جزئیات همکاری نزدیک خود با سازمان اطلاعات پاکستان (ISI) و گروه های تروریستی در افغانستان را فاش کرده و گفته است که در نشست هایی با مقامات ISI پاکستان، از جمله سرهنگ خالد، سرهنگ شاهد و لیاقت علی باچا، حضور داشته و مأمور به ایجاد ناامنی در افغانستان به‌ویژه در ولایات مرکزی و منطقه واخان استان بدخشان شده است.

وی همچنین از طریق ارتباط با فرماندهان محلی و رهبران گروه های تروریستی و آزادی خواه بنابر دستور سازمان اطلاعات پاکستان سعی در تقویت شبکه های تروریستی در افغانستان داشت.

در اعترافات راسخ می‌توان به طرح هایی برای ایجاد ناامنی در افغانستان از جمله تأمین پایگاه‌های نظامی در چترال و دفتر مرکزی در اسلام‌آباد که توسط سید رضا هاشمی ارائه شده بود اشاره کرد، چنین همکاری‌هایی بین گروه‌های تروریستی و آی‌اس‌آی، به وضوح نشان از دخالت مستقیم خارجی‌ها در تحریک و پشتیبانی از آشوب ها و ناامنی در افغانستان دارد.

می توان به یکی دیگر از طرح های پیشنهاد شده توسط هاشمی مبنی بر بازکردن 3 راه از پاکستان به ولایت های بدخشان، کنر و نورستان اشاره کرد تا از این سه راه عناصر سازمان اطلاعات پاکستان برای شورش و دشمنی علیه حاکمیت طالبان وارد افغانستان شوند.

از دیگر نکات مهم در این افشاگری ها، نقش فعال سازمان اطلاعات پاکستان در حمایت از گروه‌های ممنوعه و تروریستی در افغانستان است؛ این فرد اذعان کرده که آی‌اس‌آی به طور مخفیانه از این گروه‌ها پشتیبانی می‌کند و به آنها دستور داده است تا با ایجاد ناامنی، توجه جهانیان را به افغانستان جلب کنند که چنین اقدامات نشان می‌دهد که آی‌اس‌آی به دنبال تضعیف دولت حاکم در افغانستان و تقویت گروه‌های ممنوعه و آزادی خواه برای دستیابی به اهداف استراتژیک خود است.

این فرد همچنین اعلام کرده است که با کمک عبادی، نامه‌ای به رئیس‌جمهور تاجیکستان ارسال کرده است که از حمایت‌های تاجیکستان از رهبران گروه های ممنوعه در افغانستان قدردانی می‌کند، این اقدام نشان می‌دهد که گروه‌های ممنوعه و آزادی خواه با کمک سازمان اطلاعات پاکستان در تلاش هستند تا از حمایت های بین‌المللی برخوردار شوند و حمایت کشورهایی مانند تاجیکستان را برای تداوم آشوب‌ها در افغانستان به دست آورند.

 به نظر می‌رسد پاکستان به تقلید از سیاست های انگلیس، طبق ضرب‌المثل «تفرقه بینداز و حکومت کن»، در تلاش است تا با ایجاد ناامنی و تفرقه میان اقوام مختلف در افغانستان، نفوذ خود را در این کشور تقویت کند.

همچنین جزئیات بیشتر را می توانید در ویدیو اعترافات عظیم الله فاروقی معروف به راسخ عامل و جاسوس سازمان اطلاعات پاکستان (آی اس آی) که توسط نیروهای امنیتی طالبان افغانستان در استان بدخشان دستگیر شد مشاهده کنید.

 

ارسال نظر

 
1