خبر فوری

 
یادداشت حامد میر در محکومیت حذف نام قاتل اسماعیل هنیه از بیانیه وزارت خارجه پاکستان
کد خبر :1890206809

15:02 1403/05/14


برچسب ها : اسلام آباد, به رسمیت شناختن اسرائیل, بیانیه, پاکستان و اسرائیل, پاکستان و رژیم صهیونیستی, وزارت امور خارجه پاکستان,

یادداشت: اکنون اسماعیل هنیه از این دنیا رفته و متاسفانه وزارت امور خارجه پاکستان اسم قاتل آن را از بیانیه اش حذف کرده است؛ این به این معنی است که تکالیف انجام شده برای به رسمیت شناختن اسرائیل در زمان ژنرال پرویز مشرف، با وجود تغییر چندین دولت، همچنان پابرجا است.


اسلام‌آباد: به گزارش راز نیوز| حامد میر روزنامه نگار و تحلیلگر برجسته پاکستانی در یادداشتی به این مسئله پرداخته است که چرا پاکستان در بیانیه ای که در محکومیت حمله اسرائیل به اسماعیل هنیه در تهران منتشر کرد، ابتدا اسم این رژیم را ذکر کرده اما پس از ساعاتی اسم آن را از بیانیه حذف و مجددا بارگذاری کرده است.

این خبرنگار برجسته نوشت: من به عنوان یک شهروند جمهوری اسلامی پاکستان جسارتا از حاکمیت یک سوالی دارم؛ سوال من این است که وزارت امور خارجه پاکستان پس شهادت اسماعیل هنیه رهبر حماس در تهران، بیانیه ای منتشر کرد و ضمن ابراز همبستگی و تسلیت به خانواده اسماعیل هنیه و ملت فلسطین، "ماجراجویی های اسرائیل" را محکوم کرد. پس از منتشر شدن این بیانیه، با گذشت زمان اندکی با حذف کلمه "اسرائیل" از این بیانیه، پاکستان "ماجراجویی" های ناشناخته ای را محکوم کرد.

سوال این است که چرا و به دستور چه کسی لفظ اسرائیل از این بیانیه وزارت خارجه حذف شده است؟ آیا حاکمیت پاکستان بدون تایید هیئت منتخب مردم یعنی پارلمان تصمیم این چنینی گرفته است، که صلاح نیست به مردم گفته شود؟

این سوال را برای آن مطرح کرده ام که مدتی است وزارت خارجه و شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در حال برجسته سازی راه حل دو کشوری فلسطین هستند. در این بین بوروکرات های وزارت امور خارجه می گویند که فرمول دو کشور در واقع توسط شورای امنیت سازمان ملل اعلام شده و بنابراین درخواست اجرای این فرمول به معنای اجرای قطعنامه شورای امنیت است. اما زمانیکه از همین بوروکرات ها می پرسیم که اشغال مسجد الاقصی هم طبق قطعنامه شورای امنیت غیرقانونی است پس چرا علنا تجاوز و اشغالگری اسرائیل را محکوم نمی کنید، با لحنی آهسته می گویند که شما می دانید که سیاست خارجه دست ما نیست و ما تنها مامور به اجرای دستورات هستیم.

 این تحلیلگر می گوید: سوال من دقیقا همین است که چه کسی به وزارت خارجه دستور داده نام اسرائیل را از بیانیه شهادت اسماعیل هنیه حذف کند؟

این سوال به این دلیل مطرح می شود که چون شخص اسماعیل هنیه طی شرکت ویدیویی در کنفرانسی که در ماه دسامبر 2023 میلادی به میزبانی مرکز کنوانسیون اسلام‌آباد برگزار شد در کلماتی شفاف اعلام کرده بود که اگر پاکستان بخواهد می تواند اسرائیل را از تجاوز به غزه بازدارد!

حامد میر خاطر نشان کرد که جدای از شهید، بسیاری از شخصیت های برجسته در این کنفرانس شرکت و سخنرانی کردند. من هم طی سخنرانی خود در این کنفرانس گفته بودم که علت اصلی اینکه دکتر عبدالقدیر خان پدر علم هسته ای پاکستان را (حاکمیت) به عبرتی برای سایرین تبدیل کرد، این نبود که چرا پاکستان را به قدرت اتمی تبدیل کرده است، بلکه به این دلیل بود که وی درحال ساخت موشکی بود که برد آن تا اسرائیل می باشد. دکتر شخصا صحبت هایی که میان او و ژنرال پرویز مشرف (فرمانده وقت ارتش پاکستان) تبادل شده بود را مکررا برای من تعریف می کرد.  

در ادامه آمده است: اکنون اسماعیل هنیه از این دنیا رفته و متاسفانه وزارت امور خارجه پاکستان اسم قاتل آن را از بیانیه اش حذف کرده است؛ این به این معنی است که تکالیف انجام شده برای به رسمیت شناختن اسرائیل در زمان ژنرال پرویز مشرف، با وجود تغییر چندین دولت، همچنان پابرجا است. در سال 2019 میلادی در دوران حکومت عمران خان به وی گفته شد که اسرائیل را به رسمیت بشناسد. در یک نشستی که دعوت شده بودم، تعدادی از مجری ها و خبرنگاران به عمران خان پیشنهاد می دانند که اسرائیل را به رسمیت بشناسد. از طرفی ژنرال قمر جاوید باجوا (فرمانده سابق ارتش ) پیش از این به همه همکارانم گفته بود که به نفع کشور و ملت است که رسانه ها باید روند گفتمان درباره اهمیت روابط با اسرائیل را آغاز کنند.

وی اظهار کرد که به رسمیت شناختن اسرائیل نه تنها از اهداف بنیانگذاران پاکستان از جمله علامه اقبال لاهوری و محمد علی جناح رهبر کبیر پاکستان نبود، بلکه آنها در دفعات متعدد جنبش هایی را برای آزادی فلسطین و کشمیر به راه انداختند. همچنین رهبر کبیر پاکستان در نامه ای به رئیس جمهور وقت آمریکا گفته بود که این تقسیم بندی سازمان ملل در فلسطین را رد می کنیم و هیچگاه این اقدام اجرایی نخواهد شد و هیچ منفعتی برای یهودی ها نخواهد داشت.  

حامد میر می نویسد که رهبر کبیر پاکستان مخالف یهودی ها نبود، بلکه وی مخالف صهیونیزم بود و از طرفی طی مصاحبه ای با بی بی سی ضمن انتقاد از بریتانیا، آن را مسئول بی عدالتی در حق فلسطینی ها خوانده بود. هرچند رهبر کبیر اسرائیل را به رسمیت نشناخت اما امروز محکوم کردن اسرائیل برای وزارت امور خارجه پاکستان به کاری دشوار تبدیل شده است.

ارسال نظر

 
1