خبر فوری

 
قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا و درگیری لفظی میان حزب حاکم و اپوزیسیون در پاکستان
کد خبر :1883680799

13:18 1403/04/07


برچسب ها : اسلام آباد, انتخابات, پاکستان و آمریکا, خواجه محمد آصف, دکتر عارف علوی, زلفی بخاری, سید ذوالفقار عباس بخاری, قطعنامه, محمد اسحاق دار, مداخلت, واشنگتن, وزیر امور خارجه پاکستان, وزیر دفاع پاکستان,

درحالیکه حزب تحریک انصاف قطعنامه 901 مجلس نمایندگان آمریکا را پیشرفت عنوان کرده و از آن استقبال کرده است، اما حزب حاکم آن را مداخلت در امور داخلی پاکستان توصیف می کند.


اسلام‌آباد: به گزارش راز نیوز| مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه قطعنامه ای را تصویب کرده و از پاکستان خواسته است تا هرچه سریعتر تحقیقات بی طرفانه در مورد تخلفات ادعایی انتخاباتی انجام دهد.

این قطعنامه با شرکت 85 درصد اعضای مجلس نمایندگان و رأی موافق 98 درصد از جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده خواست تا در حمایت از دموکراسی، حقوق بشر و حاکمیت قانون با پاکستان همکاری کند. این بیانیه بر اهمیت انتخابات آزاد و عادلانه تاکید دارد و خواستار تحقیقات کامل و مستقل در مورد هرگونه ادعای مداخله یا بی نظمی در انتخابات 2024 پاکستان شد.

قطعنامه HR901 همچنین تلاش ها برای سرکوب مشارکت دموکراتیک در پاکستان در دوران انتخابات به طور خاص آزار و اذیت، ارعاب، خشونت، بازداشت خودسرانه، و محدودیت دسترسی به اینترنت و همچنین هرگونه نقض حقوق بشر، مدنی یا سیاسی را محکوم کرد.

شایان ذکر است قطعنامه اولیه در 30 نوامبر 2023 میلادی در مجلس ارائه شده بود و متن آن در 18 ژوئن سال جاری اصلاح شد.

این قطعنامه باعث درگیری لفظی حزب حاکم و تحریک انصاف شده است.

عارف علوی رئیس جمهور پیشین پاکستان، قطعنامه را حرکتی در «جهت درست» دانسته و حمایت اکثریت نمایندگان مجلس آمریکا از قطعنامه را مورد تمجید قرار داد.

وی در رسانه ایکس ضمن توئیتی قطعنامه را محکومیت قاطع کنگره آمریکا نسبت به کنار گذاشته شدن روند دموکراتیک در پاکستان توصیف و آن را یک فشار مثبت در جهت درست عنوان کرد.

در همین حال، زلفی بخاری دستیار عمران خان در دوران تصدی وی به عنوان نخست وزیر، از تصویب این قطعنامه قدردانی کرد و گفت: این اقدام در شرف ایجاد "تغییر" است.  مسائل در حال تغییر هستند و سکوت بین المللی شکسته خواهد شد.

اما از طرفی رضا هارون از اعضای حزب مردمی پاکستان ضمن توئیتی با ابراز انتقاد، از حزب تحریک انصاف که پیش از این سرنگونی حکومتش را مداخلت آمریکا و تحت فشار آن عنوان کرده بود، سوال کرد که آیا مداخلت آمریکا الان درست است؟

وی همچنین در پاسخ به توئیت زلفی بخاری نیز نسبت به دخالت کشوری دیگر در امور داخلی پاکستان را نگران کننده عنوان کرد.

وزیر دفاع پاکستان در واکنش به این قطعنامه با بیان اینکه حزب تحریک انصافPTI به شدت در آمریکا فعال است، اظهار کرد که پی تی آئی با تلاش های فراوان این قطعنامه را به تصویب رسانده است.

خواجا آصف وزیر دفاع پاکستان از آمریکا سوال کرد که در صده گذشته چندین دولت دموکراتیک را سرنگون کرده و از انقلاب های نظامی حمایت کرده است !

وی از آمریکا خواست تا در عوض اتهام زنی به دیگران، ابتدا انتخابات پیش روی خود را "شفاف" برگزار کند. وی تاکید کرد که امریکا هیچ حقی برای دخالت در امور داخلی پاکستان ندارد.

اسحاق دار وزیر امور خارجه پاکستان هم طی صحبت پیرامون این مسئله در صحن مجلس، بیان داشت که پاکستان این قطعنامه را رد کرده و تنها به دنبال گفتگوی سازنده می باشد.

وی افزود: هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی پاکستان را ندارد و ما هم در پاسخ به قطعنامه آمریکا، قطعنامه ای را که پیش نویس آن آماده است را تصویب خواهیم کرد.

ارسال نظر

 
1