خبر فوری

 
سنتکام: عدم تمایل طالبان برای اقدام علیه تحریک طالبان پاکستان نگران کننده است
کد خبر :1867428749

15:55 1402/12/23


برچسب ها : آمریکا و افغانستان, پاکستان و آمریکا, تحریک طالبان پاکستان, تروریست, تروریسم, حملات تروریستی, حکومت طالبان افغانستان, سنتکام, فرمانده سنتکام,

ژنرال مایکل ای کوریلا رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) با بیان اینکه تحریک طالبان پاکستان "تهدیدی مهم" برای ثبات در مناطق مرزی پاکستان می باشد، اظهار داشت: طالبان علاقه چندانی به اعمال فشار ضد تروریسم علیه تحریک طالبان پاکستان (TTP) نشان نداده است...


واشنگتن: به گزارش راز نیوز| رئیس سنتکام گفت که دولت طالبان افغانستان علاقه چندانی به اقدام علیه تحریک طالبان پاکستان (TTP) نشان نداده و براساس آخرین ارزیابی که با کمیته خدمات تسلیحاتی سنای ایالات متحده به اشتراک گذاشته شده است، بعید به نظر می رسد که این رویکرد خود را تغییر دهد.

ژنرال مایکل ای کوریلا رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) با بیان اینکه تحریک طالبان پاکستان "تهدیدی مهم" برای ثبات در مناطق مرزی پاکستان می باشد، اظهار داشت: طالبان علاقه چندانی به اعمال فشار ضد تروریسم علیه تحریک طالبان پاکستان (TTP) نشان نداده درحالیکه این یک تهدید قابل توجه برای ثبات در مناطق مرزی پاکستان به شمار می آید. همچنین امیدی به تغییر این روند نیز وجود ندارد.

روابط بین پاکستان و افغانستان چندین ماه است که متشنج باقی مانده اند و علت آن عدم اقدام جدی دولت طالبان علیه تحریک طالبان پاکستان است. از زمان بازگشت طالبان به قدرت در اوت 2021 میلادی، حملات تروریستی با حمایت تی تی پی در خاک پاکستان افزایش یافته است.

رئیس سنتکام گفت که وجود پناهگاه های امن در افغانستان خطر تشدید سازمان های افراطی خشونت گرا (VEO) را افزایش می دهد که این موجب تحریک درگیری های منطقه ای می شود.

به گفته رئیس سنتکام، سازمان های افراطی خشونت گرا حداقل 2.300 پاکستانی را در سال 2023 میلادی به قتل رسانده اند به ویژه اینکه تی تی پی 881 حمله علیه پاکستان ترتیب داده است که این بیشترین آمار حملات نسبت به 5 سال گذشته می باشد. علاوه بر حملات متعدد تحریک طالبان پاکستان، داعش خراسان هم در سال 2023 میلادی حداقل سه انفجار مهیبی در پاکستان انجام داد و برای انجام حملات بیشتر در سراسر آسیای مرکزی نقشه کشید.

وی هشدار داد که ناتوانی یا عدم تمایل طالبان برای مهار سازمان های افراطی خشونت گرا می تواند آسیای مرکزی و جنوبی را بی ثبات کند. این گروه ها از شرایط بد اقتصادی، حکومت داری ضعیف در افغانستان و شبکه ای پیچیده برای استخدام، آموزش و حفظ کادر در حال گسترش مبارزان استفاده کرده اند.

ژنرال آمریکایی می گوید که طالبان برخی از رهبران کلیدی داعش خراسان را در سال 2023 هدف قرار داد، اما این گروه نه توانایی و نه قصدی برای اعمال فشار کافی ضد تروریسم را نشان نداده است. در واقع، این فقدان فشار مداوم به داعش خراسان اجازه داد تا شبکه‌های خود را بازسازی و تحکیم کند .

هرچند پاکستان بارها خواستار اقدام قاطع علیه تحریک طالبان پاکستان از دولت طالبان شده است، اما کابل تمایلی به توجه به درخواست‌های پاکستان ندارد که این بی توجهی تهدیدی برای تخریب بیشتر مناسبات میان دو کشور است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی دولت طالبان روز یکشنبه به رسانه های افغانستان گفت که کابل خواهان روابط خوب با پاکستان در دولت جدید است اما توقع داریم که این دولت جدید در سیاست اخراج اتباع افغان از پاکستان تجدید نظر کند.

پاکستان صدها هزار اتباع افغان فاقد مدرک را در یک اقدام سراسری که از نوامبر سال گذشته آغاز شد، اخراج کرده است. دولت طالبان این اقدام پاکستان را "غیر انسانی و ظالمانه" خواند درحالیکه اسلام آباد این انتقاد را رد کرده و تاکید دارد که این اقدام با توجه به وضعیت امنیتی ضروری است. پاکستان گفت که بسیاری از اتباع افغان بدون مدرک در فعالیت های جنایی، قاچاق مواد مخدر و تروریسم دست داشته اند.

واکنش طالبان افغانستان

دولت موقت طالبان افغانستان اظهارات رئیس سنتکام آمریکا در مورد تحریک طالبان پاکستان را رد کرده است.

حمدالله فطرت معاون سخنگوی طالبان افغانستان گفت که هیچکس اجازه ندارد از افغانستان علیه کشورهای دیگر اقدام کند. امارت اسلامی در افغانستان تسلط و کنترل کامل دارد و هیچ گروهی اجازه فعالیت و تهدید کشورهای دیگر را از افغانستان ندارد.

ارسال نظر

 
1