خبر فوری

 
 
تبادل فهرست اسرا و تاسیسات هسته ای سالانه میان دو کشور پاکستان و هند
کد خبر :1799664754

14:36 1402/10/11


برچسب ها : پاکستان و هند, تاسیسات هسته ای, تبادل لیست سلاح های هسته ای و زندانیان, وزارت امور خارجه پاکستان, وزارت امور خارجه هند,

دو کشور پاکستان و هند براساس موافقتنامه انجام شده فیمابین، هر ساله در تاریخ 1 ژانویه سال جدید میلادی، فهرست تاسیسات هسته ای و اسرا را تبادل می کنند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| دو کشور پاکستان و هند براساس موافقتنامه انجام شده فیمابین، هر ساله در تاریخ 1 ژانویه سال جدید میلادی، فهرست تاسیسات هسته ای و اسرا را تبادل می کنند.

براساس قرارداد امضاء شده میان پاکستان و هند در 31 دسامبر 1988 میلادی مبتنی بر به اشتراک گذاری فهرست تاسیسات هسته ای، این قرارداد در 27 ژانویه 1991 میلادی لازم الاجرا شد.

براساس بند دوم این قرارداد، پاکستان امروز فهرست تاسیسات هسته ای خود را به طور رسمی به نماینده هند مستقر در کمیسیون عالی این کشور در اسلام آباد تحویل خواهد داد و کشور هند نیز فهرست مشابهی را به نماینده کمیسیون عالی پاکستان در دهلی نو تحویل می دهد.

از طرفی امروز یکم ژانویه دو کشور همچنین فهرست اسرا تحت بازداشت را نیز با یکدیگر تبادل کردند و این تبادل نیز براساس توافقنامه دسترسی کنسولی در سال 2008 میلادی انجام می شود. بر اساس این توافق، هر دو کشور موظفند لیست زندانیان در بند یکدیگر را در تاریخ 1 ژانویه و 1 ژوئیه هر سال مبادله کنند. دولت پاکستان فهرستی از 231 زندانی هندی در پاکستان (47 زندانی غیرنظامی و 184 ماهیگیر) را به نماینده کمیسیون عالی هند در اسلام آباد تحویل داد.  از سوی دیگر دولت هند فهرست 418 بازداشتی پاکستانی در زندان های خود را به نماینده کمیسیون عالی پاکستان در دهلی نو تحویل داد.

ارسال نظر

 
1