خبر فوری

 

کابل: به گزارش راز نیوز | رئیس حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان و نخست وزیر امارات اسلامی (طالبان افغانستان) بر تلاش مشترک جهت حل مشکلات و مسائل موجود میان دو کشور تأکید کردند.

مولانا فضل الرحمن رئیس حزب جمعیت علمای اسلام که برای بهبود روابط و بررسی مسائل میان پاکستان و افغانستان در سفری چهار روزه در کابل به سر می‌برد، ظهر امروز با ملا محمد حسن آخوند نخست وزیر امارات اسلامی (طالبان افغانستان) به گفتگو و رایزنی پرداخت.

مولانا فضل الرحمن در ابتدای سخن خود غلبه امارت اسلامی و پیروزی آن در برابر اشغالگران خارجی را ستود و این پیروزی بزرگ را به مردم این کشور تبریک گفت و بیان کرد: نظام اسلامی در افغانستان پایدارتر خواهد شد و برکات و آثار مثبت آن به سراسر جهان اسلام خواهد رسید.

وی هدف خود از این سفر را رفع سوءتفاهم های به وجود آمده میان دو کشور عنوان کرد و افزود: روابط سیاسی، اقتصادی، تجاری و توسعه متقابل دو کشور باید مورد بررسی مقامات پاکستان و افغانستان قرار گیرد.

وی اذعان داشت: حزب جمعیت علمای اسلام صدای اعتراض خود را نسبت به رفتار حاکمان پاکستان در قبال پناهجویان افغان بلند کرده است و ما این نوع رفتارها را نادرست و عامل ایجاد مشکلات بین دو کشور می‌دانیم.

وی در پایان سخنان خود بیان کرد: ما حامل پیام حسن نیت در اینجا هستیم و امیدواریم که این سفر نتایج مثبتی به همراه داشته باشد.

در همین حال، ملا محمد حسن آخوند نخست وزیر امارات اسلامی (طالبان افغانستان) ابراز امیدواری کرد که این دیدار به تحکیم برادری و روابط مثبت بین دو کشور همسایه و مردم برادر منجر شود همچنین افغانستان و پاکستان دو کشوری هستند که اشتراکات زیادی در زمینه‌های مختلف دارند، بنابراین نمی‌توان یکی را از دیگری جدا کرد.

وی سیستم حاکم در افغانستان را نظام اسلامی عنوان کرد و افزود: در این کشور، علما به هر موضوع و مسئله‌ای از منظر شرع نگاه می‌کنند و امارت اسلامی قصد آسیب رساندن یا ایجاد مشکل برای هیچ کشور همسایه‌ای از جمله پاکستان را ندارد.

ملا محمد حسن آخوند نقش علما را در حل مشکلات و رفع سوءتفاهم ها میان دو کشور مهم دانست و بیان کرد: مقامات پاکستانی باید از رفتار ظالمانه خود در قبال پناهجویان افغان دست بردارند؛ زیرا این نوع رفتارها مشکلات را حل نمی‌کند؛ بلکه مخالفت و ناامیدی را افزایش می‌دهد.

در این دیدار همچنین تأکید شد که دو کشور مشترکاً راه‌حل همه مشکلات را بیابند و از هر اقدامی که باعث ایجاد مشکلات بیشتر می‌شود پرهیز کنند.

در پایان نیز، امیر خان متقی سرپرست وزارت امور خارجه حکومت طالبان جدای از مشکلات مهاجرین افغانستانی، به مشکلات تجار افغان، مشکلات ناشی از ترانزیت و صادرات توسط مقامات پاکستانی که هر ساله خسارات مالی هنگفتی به تجار این کشور وارد می‌کند، اشاره کرد و گفت: مبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور نباید دچار مشکلات سیاسی شود.

لازم به ذکر است، مولانا عبدالواسع، مولانا صلاح الدین، مولانا کمال الدین، مولانا جمال الدین، مولانا سلیم الدین شامزئی، مولانا امدادالله، مولانا ادریس، دکتر عتیق الرحمن و مفتی ابرار، مولانا فضل الرحمن را در این نشست همراهی کردند.

در این نشست همچنین مولوی عبدالحکیم رئیس قوه قضائیه، امیر خان متقی سرپرست وزارت امور خارجه، مولوی نور محمد ثاقب وزیر حج و اوقاف حکومت امارت اسلامی افغانستان و دیگر اعضای طالبان حضور داشتند.

ارسال نظر

 
1