خبر فوری

 

بروکسل: به گزارش راز نیوز | محمد اسحاق دار وزیر امور خارجه پاکستان در حاشیه اولین اجلاس سران انرژی هسته‌ای 2024 در بروکسل با رافائل ماریانو گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) گفتگو و رایزنی کرد.

وزیر امور خارجه پاکستان از نقش آژانس بین المللی انرژی اتمی در ترویج استفاده صلح آمیز از فناوری هسته‌ای و برگزاری اولین اجلاس سران انرژی هسته‌ای قدردانی کرد و گفت: پاکستان به عنوان یکی از اعضای مؤسس، اهمیت بسیاری برای فعالیت های این آژانس قائل است.

وی همچنین بر اهمیت انرژی هسته‌ای برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی و تمایل پاکستان برای افزایش سهم انرژی هسته‌ای در ترکیب انرژی تأکید کرد و به اهمیت همکاری فنی آژانس که پاکستان نیز در آن نقش مهمی ایفا می کند، اشاره نمود.

محمد اسحاق دار اظهار داشت: مؤسسات مالی و بانک های بین المللی باید از پروژه های انرژی هسته ای در کشورهای در حال توسعه برای تأمین نیازهای انرژی و دستیابی به اهداف انتشار صفر حمایت کنند.

وی از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست تا به نقش خود در آموزش جهان در خصوص اهمیت انرژی هسته‌ای به عنوان یک منبع پاک ادامه دهد.

در همین حال، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن قدردانی از همکاری پاکستان با آژانس گفت: در آسیا، پاکستان نقش کلیدی در به اشتراک گذاشتن تجربه و تخصص با کشورهای در حال توسعه دارد.

وی مشکلات موجود در زمینه تأمین مالی پروژه های هسته‌ای را تأیید کرد و گفت: به زودی با نهادهای مالی بین المللی برای حل این مشکل مذاکره خواهم کرد.

در پایان این نشست، رافائل ماریانو گروسی سفر سال گذشته خود به پاکستان را یادآور شد، زمانی که فرصتی یافت تا از تأسیسات پاکستان بازدید و پیشرفت این کشور در زمینه استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای را مشاهده کند.

ارسال نظر

 
1