خبر فوری

 
سازمان ملل متحد: طالبان افغانستان و تحریک طالبان پاکستان روابط نزدیک مستحکمی دارند
کد خبر :1753137056

12:01 1402/03/22


برچسب ها : تروریست, تروریسم, حکومت طالبان افغانستان, دولت طالبان افغانستان, ذبیح الله مجاهد, سازمان ملل متحد, سخنگوی طالبان افغانستان, شورای امنیت سازمان ملل متحد,

سازمان ملل متحد در گزارش خود آورده است که هنوز روابط "قوی و نزدیک" بین طالبان افغانستان و سازمان های شبه نظامی ممنوعه القاعده و تحریک طالبان پاکستان (TTP) وجود دارد...


نیویورک: به گزارش راز نیوز| در چهاردهمین گزارش کمیته حمایت و نظارت بر تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه طالبان در سال 1988 میلادی که روز جمعه (19 خرداد) منتشر شده آمده است که گروه های تروریستی آزادی قابل توجهی برای انجام فعالیت ها و عملیات در سیستمی دارند که توسط مقامات قدرتمند طالبان اداره می شود.

همچنین گفته شد که هنوز روابط "قوی و نزدیک" بین طالبان افغانستان و سازمان های شبه نظامی ممنوعه القاعده و تحریک طالبان پاکستان (TTP) وجود دارد.

در گزارش آمده است که گروه های تروریستی نهایت بهره برداری را از این آزادی می کنند، و این باعث افزایش خطر تروریسم در افغانستان و منطقه می شود.

همچنین بیان شد که مقامات طالبان تلاش کرده اند تا ارتباط خود را با سازمان های تروریستی مختلف حفظ کنند و در عین حال هویت این گروه ها را پایین نگه دارند، در حالی که طالبان با کشورهای عضو برای مبارزه با تروریسم در مبارزه با داعش که آن را دشمن خود می داند، لابی کرده است.

در ادامه خاطر نشان شد که هرچند نیروهای طالبان علیه داعش عملیات هایی را انجام داده است، اما آنها مطابق با بند های مبارزه با تروریسم تحت توافق آمریکا_طالبان در افغانستان فعالیت نکرده اند. پالس هایی دریافت می شود مبنی بر این که القاعده درحال سازماندهی مجدد جهت تقویت پتانسیل انجام عملیات ها می باشد درحالیکه تحریک طالبان پاکستان TTP  درپی حمایت بدست آورده از سوی طالبان افغانستان، در پاکستان حملات خود را انجام می دهد . جنگجویان گروه های تروریستی غیربومی درحال ایجاد خطرات فرا مرزی در خارج از مرزهای افغانستان می باشند و از طرفی اگر عملیات های داعش افزایش پیدا نکند، اما همچنان درحال پیچیده و مرگبار تر شدن هستند.

طالبان افغانستان گزارش را "پر از جانبداری" توصیف و آن را رد کرد

از طرفی دولت طالبان افغانستان ضمن رد کردن این گزارش، آن را مملو از جانبداری و تعصب عنوان کرده است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی دولت طالبان افغانستان در بیان خود گفت: امارت اسلامی افغانستان تحریم های شورای امنیت سازمان ملل و گزارش های این چنینی را مغرضانه و مغایر با اصول حاکمیت و عدم مداخله می داند و خواستار پایان آن است.

وی در ادامه این گزارش را بی اساس توصیف و آن را نتیجه دشمنی با مردم افغانستان بیان کرد و گفت: این بخشی از تداوم تبلیغات منفی در 20 سال گذشته است.  ما این بخش از گزارش را که بیان می کند امارت اسلامی از مخالفان کشورهای همسایه و منطقه ای حمایت می کند یا سرزمین افغان را علیه کشورهای دیگر استفاده می کند ، را به شدت رد می کنیم.

سخنگوی طالبان افغانستان گفت که به نظر می رسد نویسندگان شورای امنیت سازمان ملل متحد به اطلاعات دسترسی ندارند یا آنها "عمداً حقایق را تحریف کرده اند یا منبع اطلاعات آنها مخالفان فراری امارت اسلامی بوده اند."

ذبیح الله مجاهد افزود که امارت اسلامی افغانستان بر اظهار نظر خود می ایستد و اطمینان می دهد که هیچ تهدیدی از خاک افغانستان برای منطقه، کشورهای همسایه و جهان وجود ندارد و افغانستان به کسی اجازه نمی دهد که از خاک خود علیه دیگران استفاده کند.

موضع پاکستان

گفتنی است نهادهای امنیتی پاکستان از دیرباز مدعی هستند که سازمان ممنوعه تی تی پی و دیگر گروه های مسلح ضد پاکستان از خاک افغانستان عملیات انجام می دهند. هرچند دولت طالبان نقش میانجیگری را برای انجام مذاکرات میان پاکستان و تحریک طالبان پاکستان ایفا کرد اما به دلیل شرایط سخت از دوطرف، این روند مذاکرات با شکست مواجه بوده است.

خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان در رأس یک هیئت بلندپایه با رهبران ارشد طالبان در کابل در ماه فوریه گفتگو کرد که اقدام علیه تحریک طالبان پاکستان را به عنوان یکی از موارد دستور کار بود. تا ماه ها از خاک افغانستان علیه پاکستان حمله ای صورت نگرفته بود تا ماه نوامبر سال گذشته میلادی که تی تی پی ضمن اعلام پایان آتش بس حملات خود علیه نیروهای امنیتی پاکستان را ازسر گرفت.

ارسال نظر

 
1