خبر فوری

 
خبرگزاری هندی: استفاده ابزاری اسلام آباد از داعش برای پیشبرد اهداف خود در افغانستان
کد خبر :1749728642

14:18 1402/09/21


برچسب ها : ارتش پاکستان, اورکزئی, داعش, داعش خراسان, دولت اسلامی عراق و شام, سازمان استخبارات نظامی, سازمان اطلاعات پاکستان, گروه تروریستی داعش, گروه های تروریستی, مرکز فرماندهی ارتش پاکستان,

یک خبرگزاری هندی با انتشار گزارشی به نقل از احسان الله احسان سخنگوی اسبق تحریک طالبان پاکستان مدعی شد پاکستان و داعش دارای روابط نزدیک با یکدیگر بوده و اسلام آباد از این گروه برای پیشبرد اهداف خود در افغانستان بهره می‌برد.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| یک خبرگزاری هندی با انتشار گزارشی به نقل از احسان الله احسان سخنگوی اسبق تحریک طالبان پاکستان مدعی شد پاکستان و داعش دارای روابط نزدیک با یکدیگر بوده و اسلام آباد از این گروه برای پیشبرد اهداف خود در افغانستان بهره می‌برد.

بر اساس جزئیات منتشر شده، خبرگزاری هندی سندی گاردین طی گزارشی به نقل از احسان الله احسان سخنگوی اسبق گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان از روابط نزدیک میان سرویس‌های امنیتی پاکستان و دولت اسلامی عراق و شام(داعش) پرده برداشت.

طبق این گزارش؛ پاکستان به منظور ایجاد بی ثباتی و ناآرامی در افغانستان با هدف فشار بر طالبان افغانستان از عناصر گروه تروریستی داعش کمک می‌گیرد.

در ادامه متن کامل گزارش خبرگزاری Sunday Guardian در این باره ارائه می‌گردد:

روابط دوستانه پاکستان با داعش خراسان یا همان داعش حقیقتی انکار ناپذیر است، باید گفت سرویس‌های اطلاعاتی پاکستان شامل سازمان آی اس آی و مقر فرماندهی کل ارتش پاکستان در راولپندی توافقنامه‌ای را با هیئت حاکمه ارشد داعش به امضا رسانده‌اند، این توافقنامه به نام «توافقنامه دبوری» شناخته می‌شود. (دبوری نام منطقه‌ای واقع در شهرستان اورکزئی ایالت خیبر پختون خوا است که بسیاری از فرماندهان ارشد داعش از این منطقه هستند).

پاکستان و رهبران داعش خراسان با صداقت تمام پایبند به این توافقنامه هستند، این توافقنامه باعث گردید تا داعش تشکیل شاخه خود در پاکستان را به صورت رسمی اعلام نکند و هیچ حمله‌ای نیز علیه نیروهای پاکستانی نداشته باشد. تنها چند حمله‌ای که ظاهراً از سوی داعش خراسان آن هم علیه اهداف غیر نظامی صورت گرفته است نیز به دستور نهادهای امنیتی پاکستان انجام شده که این امر بیانگر وفاداری داعش به ارتش پاکستان است.

نکته بسیار مهمی که به توافقنامه دبوری ارتباط دارد این است که علی رغم حضور داعش در پاکستان تاکنون هیچ خبری مبنی بر عملیات ارتش پاکستان و یا سرویس‌های اطلاعاتی این کشور علیه داعش منتشر نشده است. ارتش پاکستان و سرویس‌های اطلاعاتی پاکستان هیچگاه عملیاتی علیه داعش خراسان انجام نخواهند داد، زیرا بسیاری از آنان از احترام و ارزش بالایی نزد ارتش پاکستان برخوردارند و حتی بسیاری از آنان نیز به عنوان میهمان در میهمان‌خانه‌های نظامی به سر می‌برند.

این میهمان نوازی سرویس‌های اطلاعاتی پاکستان از داعش امری فطری و طبیعی است، زیرا داعش خراسان با هدف مقابله با امارت اسلامی افغانستان(طالبان افغانستان) شکل گرفته است. داعش ولایت خراسان را به عنوان میدان نبرد علیه امارت اسلامی افغانستان استفاده می‌کند.

پس از تشکیل امارت اسلامی در افغانستان، گروه تروریستی داعش خراسان با مشکلات عدیده‌ای مواجه گردید و مناطق امن افغانستان از آنها باز پس گرفته شد، با توجه به اینکه هیچ نقطه امنی برای استقرار آنها یافت نشد، بیشتر آنان به پاکستان گریخته و سپس از آنجا از سوی نهادهای نظامی پاکستان به عنوان اهرمی برای تحت فشار قرار دادن کابل پس از تنش در روابط اسلام آباد و امارت اسلامی افغانستان مورد بهره برداری قرار گرفتند.

احسان الله احسان در ادامه این گزارش عنوان داشت: من جزئیاتی از برخی از جنگجویان ارشد داعش خراسان که در میهمان‌خانه‌های سازمان‌های اطلاعاتی پاکستان حضور دارند را به اشتراک می‌گذارم، بیشتر آنها از شهرستان آژانس اورکزئی پاکستان هستند که پایگاه یا منطقه اصلی داعش به شمار می‌رود، نخستین فرمانده داعش خراسان نیز متعلق به همین منطقه بود.

وی افزود: این فهرستی از جنگجویان داعش خراسان است که از حضور آنها در مهمان‌خانه سازمان اطلاعاتی پاکستان اطلاع دارم. من جزئیات کامل این افراد را می‌نویسم تا بتوانند آنها را به آسانی تأیید نمایند.

اعضای داعش خراسان(ISKP) از قبیله علی خیل آژانس اورکزئی پاکستان که در حال حاضر تحت حمایت ارتش پاکستان قرار دارند عبارت است از: سراج با نام مستعار محمدی 2) سهراب ملقب به یاسر 3) حسن 4) حنیف جان ملقب به عمر 5) نسیم 6) نظیر 7) ملام 8) بدام عادل 9) رستم 10) رئیس خان 11) تاج محمد ملقب به شکاری 12) عابد 13) ابراهیم 14) طاهر 15) شاه محمود.

عناصر داعش از قبیله ماموزئی شهرستان اورکزئی که در مهمان‌خانه‌های پاکستان حضور دارند عبارت است از: 16) خسی الله 17) اسلام 18) معراج 19) سعید شریف 20) عمر 21) عبدالحسیب 22) عبد الوارث 23) شیخ عبدالودود 23) مهاجر 24) فاضل هادی 25) زبیر 26) انقلابی 27) مردم 28) ابوبکر 29) اختری 30) شینا.

داعشی‌های قبیله آخیل شهرستان اورکزئی نیز به این ترتیب هستند: 31) عابد 32) سروان 33) حافظ سفیان.

جنگجویان داعش قبیله مشتی خیل آژانس اورکزئی که مهمان آژانس‌های پاکستانی هستند: 34) مولانا عبدالمتین ملقب به ابو احمد 35) حاجی عبدالوحید 36) ساجد خان 37) ابراهیم خان.

مبارزین قبیله ملا خیل شهرستان اورکزئی: 38) زین‌العابدین ملقب به مفتی درویش.

مبارزان داعش از قبیله فیروزاخیل که مهمان مهمان‌خانه‌های سازمان‌های اطلاعاتی پاکستان هستند: 39) شمشیر 40) ابوبکر 41) شاهد 42) نبیل.

این افراد جنگجویان عادی داعش خراسان نیستند؛ بلکه بسیاری از آنان از فرماندهان رده اول داعش خراسان هستند که از جمله می‌توان به شیخ عبدالودود از قبیله مامو زئی اشاره نمود که پس از تشکیل امارت اسلامی در افغانستان توسط سازمان اطلاعات پاکستان(ISI) و سازمان استخبارات نظامی(MI) به پاکستان بازگردانده شد.

زین‌العابدین ملقب به مفتی درویش نیز از مهم‌ترین فرماندهان داعش خراسان است که به عنوان باارزش‌ترین دارایی‌های ارتش پاکستان شناخته می‌شود، همچنین مولانا عبدالمتین ملقب به ابو احمد نیز از فرماندهان ارشد داعش است که تحت حمایت ارتش پاکستان قرار دارد.

یکی دیگر از فرماندهان عالی رتبه داعش خراسان مولوی معاویه از قبیله مامو زئی است که هدایت عوامل انتحاری را عهده دار بود، او اکنون به همراه فرزندانش در مهمان‌خانه متعلق به سازمان اطلاعاتی پاکستان زندگی مرفه و آرامشی را به سر می‌کند.

لازم به ذکر است طی چند روز گذشته داعش خراسان به دستور پاکستان حملاتی را علیه چند هدف آسان در ولایت‌های هرات و کابل افغانستان انجام داده است که منابع و امکانات لازم برای این حملات از سوی سازمان اطلاعات پاکستان(ISI) فراهم شده است، به رهبران آنها گفته شده است که انجام چنین حملاتی نه تنها به تقویت استراتژی جنگی آنها کمک می‌کند؛ بلکه اهمیت داعش خراسان در سطح رسانه‌ها را نیز برجسته می‌کند.

پاکستان از دارایی‌های ذکر شده در بالا در جهت پیشبرد اهداف خود برای ایجاد بی ثباتی و ناآرامی در افغانستان به عنوان یک ابزار برای تحت فشار قرار دادن امارت اسلامی افغانستان استفاده می‌کند. ارتش پاکستان و سازمان اطلاعات این کشور این پیغام را به کابل مخابره می‌کنند که ما از قدرتی همچون داعش خراسان بهره مند هستیم.

از سوی دیگر انوار الحق کاکر نخست وزیر موقت پاکستان در گفتگو با رسانه‌ها تلویحاً به کابل هشدار داد در صورت کمک اسلام آباد به داعش و یا پناه دادن به آن، دولت کابل چه واکنش و رویکردی خواهد داشت؟

قطعاً این اظهارات نخست وزیر موقت پاکستان ناگهانی نبوده؛ بلکه پیام سرویس‌های امنیتی پاکستان یا همان هیئت حاکمه نظامی این کشور به دولت کابل بود.

ارسال نظر

 
1