خبر فوری

 
طاهر محمود اشرفی: لایحه ناموس صحابه آن زمانی که به شخصی از گروه خاصی نسبت داده شد، مورد مناقشه قرار گرفت
کد خبر :174766496

12:01 1402/05/30


برچسب ها : پاکستان, رئیس شورای علمای پاکستان, شیعه, شیعیان پاکستان, طاهر اشرفی, لایحه, محمد طاهر محمود اشرفی,

طاهر محمود اشرفی در پیام ویدیویی ضمن انتقاد از جو سازی عناصر تکفیری پیرامون لایحه اصلاحی ناموس صحابه، تصریح داشت که این لایحه زمانی مورد مناقشه قرار گرفت که این عناصر آن را به شخص و گروه خاصی نسبت دادند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| طاهر محمود اشرفی رئیس شورای علمای پاکستان در پیام ویدیویی که شب 29 مرداد منتشر کرد در خصوص لایحه اصلاحی "ناموس صحابه"، ضمن انتقاد از تندروها و عناصر تکفیری بابت جوسازی در رابطه با این لایحه، گفت: اطلاعات تایید نشده ای به دستم رسیده است که لایحه اصلاحی ناموس صحابه مرجوع شده و رئیس جمهور گفته است که در این زمینه مشورت و گفتگوی بیشتری صورت گیرد.

وی در ادامه با اشاره به دیدار خود با دکتر عارف علوی رئیس جمهور پاکستان مورخه 11 اوت-20 مرداد، اذعان داشت که در این دیدار من از رئیس جمهور درخواست کردم تا در عوض مرجوع کردن این لایحه، آن را برای مدتی تعلیق کند و باید اقدام مشورتی در این زمینه صورت گیرد. برخی از بزرگان شیعه براین باور بودند که مسائل از طریق گفتمان حل و فصل می شوند.

طاهر اشرفی در ادامه ضمن بیان مواضع برخی از افرادی که با آنها گفتگو کرده است، گفت: اگر کسی در این کشور بر این باور باشد که قانونی که در مورد کسی تدوین می شود (آنها حق اظهار نظر ندارند) یا حتی با ذینفعان نیز نباید گفتگو یا مشورت کرد، اینجا چنین چیزی امکان پذیر نیست.

وی در ادامه همچنین انتقاداتی نیز از عناصر تکفیری و افراط گرا انجام داده و ضمن ابراز تاسف از حملات صورت گرفته علیه خود در خصوص این مولفه، گفت: برخی از دوستان پس از آنکه پیشنهاد مذاکرات را دادم، آنهایی که در طبل کوبیدند و تصویر نادرستی و غیرحقیقی ارائه کردند، من را سیبل فحاشی های خود قرار دادند. محمد احمد لدهیانوی، مفتی تقی عثمانی، علامه اکتساب الهی ظهیر و مفتی عبدالرحیم، این اشخاص جهت پافشاری در تصویب لایحه با دکتر عارف علوی نیز تماس گرفتند و سعی شد تا راه حلی در این خصوص اندیشیده شود. اما متاسفانه درپی اشتباهات مکرری که صورت گرفت، مسیر رایزنی و گفتگو بسته شد.

وی در ادامه با بیان اینکه این لایحه برای مولانا عبدالاکبر چترالی (رهبر جماعت اسلامی در مجلس) بود، تصریح داشت: زمانیکه این لایحه را به یک شخص از گروه خاصی نسبت دادند، آن روز، روزی بود که که تنش برسر لایحه شروع شد. وی از فحاشی و سخنان ایراد شده علیه خود (از سوی عناصر تکفیری فوق الذکر) ابراز تاسف کرد و با اشاره به این امر که ای کاش این عناصر در عوض فحاشی به سخنان این فراگیر علوم دینی گوش فرا میدادند، خطاب به عناصر تکفیری، گفت: نشست شورای وفاق المدارس نیز برگزار شد، توجه کنید و درک کنید که علت آنکه از این مسئله در آنجا نیز یاد نشد، چه بود! حتما ما در جایی مرتکب اشتباه و خطا شده ایم.

وی در ادامه این پیام ویدیویی، با اشاره به حمله افراط گرایان مسلمان به منطقه مسیحی نشین در جرانواله ایالت پنجاب، با بیان اینکه هتاکان به ساحت مقدس قرآن دستگیر شده اند، گفت: من از این منطقه بازدید کردم و تنها چیزی که می توانم بگویم آن است که مرتکبان این جنایت نه خدمتی به قرآن کرده اند و نه به اسلام؛

وی افزود: در خصوص این لایحه اشتباه از ما بود و باید این اشکالات برطرف شوند، امروز نه فردا، نه بیست سال دیگر ، هر زمانی که تمایل به تصویب آن داشته باشیم باید برسر میز گفتمان بنشینیم و در غیر این صورت این لایحه نمی تواند هویت قانونی به خود گیرد. این یک حقیقت است، اما دروغ این است که خوب مبارک باشد ، تصویب شد هرچند که رئیس جمهور آن را مرجوع کرده باشد، این دسته از افراد حداقل باید شرمنده شوند که به ملت (اهل سنت) دروغ گفتند و با احساسات آنها بازی کردند، اما راستگویانی چون من را به سیبل ناسزاگویی های خود تبدیل می کنند.

ارسال نظر

 
1