خبر فوری

 

بانجول: به گزارش راز نیوز | محمد اسحاق دار معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه پاکستان در حاشیه اجلاس سازمان همکاری اسلامی در بانجول با نمایندگان کشورهای مسلمان دیدار و رایزنی کرد.

وی در دیدار با شایا محسن الزندانی وزیر امور خارجه یمن، ابعاد مختلف روابط دوجانبه، تحولات منطقه ای و وضعیت فاجعه بار غزه را محور بحث و رایزنی خود قرار داد.

در همین حال، وزرای امور خارجه پاکستان و یمن از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستند تا اقدامات بازدارنده ای را علیه اسرائیل برای تضمین آتش بس فوری و بدون قید و شرط در غزه و حل و فصل پایدار مسئله فلسطین، اعمال کند.

در پایان این گفتگو نیز اسحاق دار حمایت کامل خود را از آشتی ملی در یمن اعلام کرد و بر تمایل پاکستان برای همکاری در بخش های مختلف به ویژه آموزش تاکید نمود.

محمد اسحاق دار همچنین در حاشیه اجلاس سازمان همکاری اسلامی در بانجول با عبدالله علی آل یحیی وزیر امور خارجه کویت به گفتگو و رایزنی پرداخت.

در این نشست، وزرای امور خارجه دو کشور ضمن گفتگو در مورد زمینه های همکاری دوجانبه، بر ادامه تعامل برای پیشبرد روابط میان پاکستان و کویت در همه زمینه ها توافق کردند.

در همین حال، معاون نخست وزیر پاکستان بر اولویت اصلی دولت برای تبدیل روابط سنتی برادرانه با کویت به یک مشارکت اقتصادی سودمند متقابل تأکید کرد.

مقامات عالی دو کشور همچنین ضمن ابراز همبستگی با مردم فلسطین، جنایات جنگی اسرائیل در غزه را به شدت محکوم کردند و از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستند تا اقدامات فوری برای آتش بس در غزه و تسهیل ارسال و بدون مانع کمک های بشردوستانه به مردم این منطقه انجام دهد.

در ادامه نیز محمد اسحاق دار وزیر امور خارجه پاکستان و سامح حسن شکری وزیر امور خارجه مصر در بانجول دیدار کردند و ابعاد مختلف روابط دوجانبه میان پاکستان و مصر را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

آنها همچنین بر تقویت روابط دوجانبه که ریشه در ایمان و فرهنگ مشترک دارد، تأکید کردند.

معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه پاکستان از نقش مهم مصر در تضمین ارسال مستمر کمک های بشردوستانه به مردم غزه کمال تشکر و قدردانی را بجا آورد.

در پایان نیز، هر دو طرف بر اهمیت آتش بس فوری و بدون قید و شرط در غزه تاکید کردند و خواستار ارسال بی وقفه کمک های بشردوستانه به غزه شدند.

در جریان این بازدیدها، وزرای امور خارجه پاکستان و نیجر بر تعهد خود برای تقویت همکاری دوجانبه به ویژه در حوزه اقتصادی تاکید کردند.

این تفاهم در جریان دیدار اسحاق دار وزیر امور خارجه پاکستان با باکاری یائو سانگاره همتای نیجریه ای خود در حاشیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول حاصل شد.

دو طرف همچنین در خصوص هماهنگی در چارچوب سازمان همکاری اسلامی (OIC) گفتگو و توافق کردند که به همکاری نزدیک برای پیشبرد منافع جمعی در داخل این سازمان بلکه فراتر از آن ادامه دهند.

اسحاق دار از حمایت نیجر از پاکستان در پلتفرم های مختلف منطقه ای و بین المللی و موضع اصولی این کشور در مورد مناقشه جامو و کشمیر قدردانی کرد.

در پایان این گفتگو، وزیر خارجه نیجر با تاکید بر همبستگی با موضع پاکستان در صحنه بین المللی، موضع قاطع نیجر در خصوص مناقشه کشمیر را تکرار کرد.

محمد اسحاق دار معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه پاکستان همچنین امروز با صلاح جاما معاون نخست وزیر سومالی در بانجول پایتخت کشور گامبیا دیدار و رایزنی کرد.

آنها در مورد تقویت بیشتر روابط دوجانبه پاکستان و سومالی با تمرکز ویژه بر تجارت، همکاری های اقتصادی و تبادلات مردمی گفتگو کردند.

مقامات عالی دو کشور ضمن بررسی تحولات منطقه ای و جهانی و با ابراز همبستگی با مردم مظلوم غزه، خواستار آتش بس فوری و تسهیل ارسال کمک های بشردوستانه برای مردم این منطقه شدند.

ارسال نظر

 
1