خبر فوری

 
دیدار وزیر خارجه هند با همتایان نپالی و بنگلادشی خود در حاشیه نشست بیمستک در بانکوک
کد خبر :1701296145

14:17 1402/04/26


برچسب ها : بانکوک, تایلند, روابط دوجانبه, هند و بنگلادش, هند و تایلند, هند و نپال, وزیر امور خارجه بنگلادش, وزیر امور خارجه نپال, وزیر امور خارجه هند,

نشست وزیران امور خارجه ابتکار خلیج بنگال برای همکاری های فنی و اقتصادی چندبخشی (BIMSTEC) در بانکوک برگزار شد که وزیر امور خارجه هند در حاشیه این نشست با وزرای خارجه بنگلادش و نپال دیدارهای جداگانه ای انجام داد.


بانکوک: به گزارش راز نیوز| نشست وزیران امور خارجه ابتکار خلیج بنگال برای همکاری های فنی و اقتصادی چندبخشی (BIMSTEC) روز دوشنبه (26 تیر) در شهر بانکوک پایتخت تایلند برگزار شد.

گفتنی است سوبرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند روز دوشنبه با همتایان خود از کشورهای BIMSTEC گفتگوی سازنده ای برگزار کرد و رهبران بر تقویت «تاب آوری و هماهنگی» میان آنها با هدف مشترک افزایش رشد و ارتقای رفاه تمرکز کردند.

 

بیمستک که در سال 1997 میلادی تاسیس شد، یک ابتکار اقتصادی و فنی است که کشورهای خلیج بنگال را برای همکاری چند جانبه گرد هم می آورد. ابتکار خلیج بنگال برای همکاری های فنی و اقتصادی چندبخشی (BIMSTEC) یک گروه منطقه ای است که شامل هند، سریلانکا، بنگلادش، میانمار، تایلند، نپال و بوتان می شود. این هفت کشور 1.73 میلیارد نفر جمعیت دارند و مجموع تولید ناخالص داخلی آنها بیش از 4 تریلیون دلار است.

در این نشست راه هایی برای تعمیق بیشتر دستور کار BIMSTEC و تقویت سازمان مورد بحث قرار می گیرد.

وزیر خارجه هند ضمن توییتی اظهار داشت که "به تازگی یک نشست سازنده BIMSTEC در بانکوک به پایان رسید. یک بحث باز و آینده نگر بین همکاران. تمرکز بر تقویت انعطاف پذیری و هماهنگی بین اعضای BIMSTEC، منعکس کننده چالش هایی است که امروز همه ما با آن روبرو هستیم. جنبه ها و فعالیت های جدید را برای ورود به حوزه های جدید همکاری بررسی کردیم."

وی ادامه داد :"غذا، سلامت و امنیت انرژی نگرانی‌های مشترکی هستند. راه‌حل‌های نوآورانه می‌توانند هم برای همکاری و هم برای تبادل بهترین شیوه‌ها مورد استفاده قرار گیرند. هدف مشترک ما افزایش رشد و ارتقای رفاه است. توافق کردیم که برای پیشبرد این ایده‌ها بیشتر ملاقات کنیم."

دیدار با وزیر امور خارجه بنگلادش

جایشانکار وزیر خارجه هند در توییتی از دیدار خود با عبدالمومن همتای بنگلادشی اش خبر داد و ضمن اعلام خرسندی از این دیدار، نوشت: در مورد همکاری های دوجانبه و چندجانبه در حال انجام بحث و گفتگو شد. همچنین در مورد مسائل منطقه ای تبادل نظر شد.

دیدار با وزیر امور خارجه نپال

وزیر خارجه هند همچنین دیدار خود با نارایان پراکاش سعود وزیر امور خارجه نپال را خو ارزیابی کرد و گفت: توافق کردیم که از نزدیک برای اجرای دستور کار همکاری تعیین شده توسط رهبری ما همکاری کنیم.

ارسال نظر

 
1