خبر فوری

 
 
تأکید مقامات پاکستان و چین بر عزم خود برای تقویت مناسبات دوجانبه در جهت رشد و توسعه منطقه
کد خبر :1699527154

10:45 1402/02/16


برچسب ها : اسلام آباد, پاکستان و چین, پروژه سی پک, چین گانگ, دکتر عارف علوی, رئیس جمهور پاکستان, وزیر امور خارجه چین, کاخ ریاست جمهوری پاکستان,

مقامات عالی رتبه پاکستان و چین طی دیدار با یکدیگر در اسلام آباد بر عزم خود برای تقویت مناسبات دوجانبه در جهت رشد و شکوفایی اقتصادی و توسعه امنیت و ثبات در منطقه تأکید کردند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| مقامات عالی رتبه پاکستان و چین طی دیدار با یکدیگر در اسلام آباد بر عزم خود برای تقویت مناسبات دوجانبه در جهت رشد و شکوفایی اقتصادی و توسعه امنیت و ثبات در منطقه تأکید کردند.

بر اساس جزئیات منتشر شده، چین گنگ وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین در نخستین روز از سفر رسمی خود به اسلام آباد با حضور در کاخ ریاست جمهوری پاکستان با دکتر عارف علوی به دیدار و گفتگو پرداخت.

دو طرف در این دیدار به بررسی سطح روابط موجود و مناسبات اقتصادی سیاسی دو کشور پرداختند و بر عزم خود برای تقویت مناسبات و تحکیم روابط در جهت منافع متقابل تأکید کردند.

دکتر عارف علوی رئیس جمهور پاکستان در این دیدار ضمن خوشامدگویی به وزیر خارجه چین و هیئت عالی رتبه همراه اظهار داشت: روابط پاکستان و چین بر اساس اعتماد و درک متقابل و حسن نیت استوار است و دو کشور در امور اساسی حامی یکدیگر هستند، همکاری مشترک پاکستان و چین از اهمیت زیادی در تحولات منطقه و جهانی برخوردار است.

وی افزود: اسلام آباد متعهد با تکمیل پروژه کریدور اقتصادی چین پاکستان(سی پک) و بندر گوادر است، تکمیل این طرح‌ها نقش مؤثری در توسعه تجارت دوجانبه و تقویت روابط و تجارت منطقه‌ای ایفا خواهد کرد.

دکتر عارف علوی تصریح کرد: پاکستان اقدامات مؤثر و جدی برای تضمین امنیت نیروی مشغول به کار چینی در پروژه‌های مختلف مجموعه سی پک به کار بسته است.

وی ابراز امیدواری نمود بازگشایی مجدد گذرگاه مرزی خنجراب به تسهیل انتقال اجناس میان استان سین کیانگ و بندر گوادر کمک نماید.

رئیس جمهور پاکستان با تأکید بر لزوم توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان دو کشور خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران چینی می‌توانند از بخش‌های فناوری اطلاعات و کشاورزی و به ویژه از سیاست‌های حامی سرمایه گذار و فضای جذاب کسب و کار در پاکستان بهره‌مند شوند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در این دیدار با ابراز نگرانی نسبت به پیشنهاد هند مبنی بر برگزاری نشست جی-20 در منطقه جامو و کشمیر تحت کنترل این کشور، آن را تلاشی از جانب دهلی‌نو برای منحرف کردن توجه جامعه جهانی از واقعیت‌های موجود و جنایات آن در این منطقه توصیف نمود.

وی گفت: پاکستان در تمام مسائل اصلی چین از جمله سیاست چین واحد، تایوان، تبت، سین کیانگ، هنگ کنگ و دریای چین جنوبی از چین حمایت می‌کند.

رئیس جمهور پاکستان همچنین از همکاری دولت چین در جریان سیل سال گذشته پاکستان و نیز در ایام شیوع کووید-19 تمجید نمود.

در ادامه این دیدار چین گنگ وزیر امور خارجه چین نیز با اشاره روابط دوستانه و دیرینه میان پاکستان و چین اظهار داشت: با توجه به تحولات گسترده در وضعیت جهانی، پاکستان و چین نیازمند به تقویت و تحکیم روابط و همکاری‌های دوجانبه در جهت مقابله با چالش‌های نوظهور منطقه‌ای و جهانی هستند.

وی همچنین بر توسعه همکاری‌ها میان دو کشور در پروژه‌های راهبردی و مناسبات دوجانبه تأکید کرد و گفت: چین از مشکلات اقتصادی پاکستان به خوبی آگاه است و کمک به پاکستان از اولویت‌های نخست پکن است.

وی افزود: چین از دانشجویان پاکستانی در مراکز آموزشی خود استقبال خواهد نمود.

چین گنگ همچنین از سفر رئیس جمهور پاکستان به چین در مارس 2020 برای اعلام همبستگی با دولت و ملت چین در زمان شیوع کووید-19 تقدیر نمود.

ارسال نظر

 
1