خبر فوری

 
جامو و کشمیر محور کنفرانس خبری مشترک معاون وزیر امور خارجه پاکستان با نماینده سازمان همکاری اسلامی
کد خبر :1688487782

16:01 1402/07/19


برچسب ها : OIC, پاکستان و سازمان همکاری اسلامی, جامو و کشمیر, سائرس سجاد قاضی, معاون وزیر امور خارجه پاکستان, نشست خبری, نماینده ویژه سازمان همکاری اسلامی, کشمیر هند, کنفرانس مطبوعاتی,

یوسف الدوبی نماینده ویژه سازمان همکاری اسلامی OIC برای کشمیر و محمد سائرس سجاد قاضی معاون وزیر امور خارجه پاکستان، کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با محوریت وضعیت جامو و کشمیر در اسلام آباد برگزار کردند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| یوسف الدوبی نماینده ویژه سازمان همکاری اسلامی OIC برای کشمیر امروز چهارشنبه 19 مهر در نشست خبری مشترک با محمد سائرس سجاد قاضی معاون وزیر امور خارجه پاکستان، در اسلام آباد شرکت و هدف از سفر خود به پاکستان را آگاهی کامل درخصوص مسئله کشمیر عنوان کرد.

یوسف الدوبی افزود: هند در تلاش است تا اشغال منطقه مورد مناقشه هیمالیا را ادامه دهد درحالیکه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از آن خواسته اند تا اقدامات غیرقانونی انجام شده در تاریخ 5 اوت 2019 میلادی (در خصوص تغییر ساختار جمعیت و نقض هویت مستقل جامو و کشمیر) را لغو کند.

وی در ادامه با بیان اینکه سازمان همکاری اسلامی به حمایت از کشمیری ها برای حق تعیین سرنوشت شان ادامه خواهد داد، گفت: مسئله جامو و کشمیر یک دستور کار قدیمی در بستر او آئی سی می باشد، بستری که هر از گاهی از آن نقض حقوق بشر در کشمیر هند محکوم شده است.

فرستاده سازمان همکاری اسلامی یادآور شد که گروه هماهنگی سازمان همکاری اسلامی در جامو و کشمیر در حاشیه هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در ماه سپتامبر مجددا بر حق مسلم مردم جامو و کشمیر برای تعیین سرنوشت شان تاکید کرد و این نشست همچنین نگرانی عمیق خود را در مورد محدود کردن مداوم حقوق اساسی و آزادی مردم در جامو و کشمیر تحت اشغال غیرقانونی هند (IIOJK) ابراز کرد.

نماینده سازمان همکاری اسلامی از دولت پاکستان در برجسته کردن موضوع جامو و کشمیر در مجامع بین المللی قدردانی و عزم سازمان همکاری اسلامی را برای حمایت مستمر خود از این هدف ابراز کرد.

سائرس سجاد قاضی معاون وزیر امور خارجه پاکستان با تاکید بر این امر که نماینده سازمان همکاری اسلامی حامل ماموریت مهمی است، بیان داشت که طی دیدار دوجانبه، گفتگو جامع امروز در مورد مناقشه جامو و کشمیر و نقض مداوم حقوق بشر توسط هند در IIOJK متمرکز بود.

او گفت که فرستاده OIC از خط کنترل مرزی(LoC) بازدید خواهد کرد و در آنجا توضیحاتی در مورد وضعیت میدانی دریافت خواهد کرد. او همچنین با نمایندگان کشمیری تعامل خواهد کرد تا درک بهتری از وضعیت اسفناک آنها پیدا کند. نماینده، به عنوان پلی بین دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی، کمیسیون دائمی حقوق بشر (IPHRC) و مکانیسم‌های سازمان همکاری اسلامی مانند بانک توسعه اسلامی، گروه هماهنگی سازمان همکاری اسلامی در جامو و کشمیر، اعضای گسترده‌تر سازمان همکاری اسلامی  و سایر سازمان های بین المللی و منطقه‌ای، کار می کند.

معاون وزیر امور خارجه پاکستان در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه رهبری آزادی خواه جامو و کشمیر از چند سال گذشته در زندان بود، افزود: تعداد کل فعالان سیاسی و مدافعان حقوق بشر بازداشت شده توسط هند به 4 هزار نفر می رسد. وی خاطرنشان کرد که مقامات هندی سال گذشته میلادی برای یکی از مشهورترین رهبران کشمیری به نام یاسین ملک که به حبس ابد محکوم شده بود، درخواست مجازات اعدام کرده بودند و شبیر احمد شاه یکی دیگر از رهبران کشمیری، بیش از نیمی از 70 سال زندگی خود را در زندان سپری کرده است. اقدامات یکجانبه و غیرقانونی هند در 5 اوت 2019 میلادی-14 مرداد 1398 شمسی فصل جدیدی از ظلم و ستم را گشوده است و هدف نهایی این گام ها تبدیل کشمیری ها به یک اقلیت فاقد قدرت در سرزمین خودشان است.

او گفت که پاکستان از سازمان همکاری اسلامی به خاطر حمایت عمیقش از مردم کشمیری از طریق قطعنامه های خود که خواستار راه حلی پایدار برای مناقشه جامو و کشمیر J&K است، تشکر می کند.

شایان ذکر است یوسف ام الدوبی نماینده ویژه سازمان همکاری اسلامی برای جامو و کشمیر تحت چارچوب برنامه اقدام سازمان به منطقه سفر کرده است درحالیکه وی پیش از این در نوامبر 2021 میلادی به همراه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و در مارس 2020 به تنهایی از منطقه بازدید کرده بود.

ارسال نظر

 
1