خبر فوری

 
تأثیرات واردات نفت خام از روسیه بر اقتصاد و معیشت مردم پاکستان
کد خبر :1672171158

19:11 1402/03/23


برچسب ها : پالایشگاه نفت, پاکستان و روسیه, تولید نفت, خرید نفت, عمران خان, گازوئیل, نخست وزیر سابق پاکستان, نفت خام, واردات, وزیر نفت پاکستان,

چند سالی است که پاکستان به دنبال خرید نفت از روسیه می باشد و در این زمینه توافقاتی میان دو کشور صورت گرفته است.


 

پنجاب: به گزارش راز نیوز | چند سالی است که پاکستان به دنبال خرید نفت از روسیه می باشد و در این زمینه توافقاتی میان دو کشور صورت گرفته است، در همین حال اولین محموله نفت خام عرضه شده توسط روسیه به پاکستان روز یکشنبه 21 خرداد (11 ژوئن) به بندر کراچی رسید.

بر اساس جزئیات، اولین محموله نفت خام عرضه شده توسط روسیه به ارزش 45 هزار تن روز یکشنبه 21 خرداد (11 ژوئن) به بندر کراچی رسید.

پیش از این، محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در پیامی ضمن ابراز خرسندی، واردات نفت از روسیه را آغاز جدیدی از روابط تجاری میان اسلام آباد و مسکو دانست و بیان کرد که وعده ای را که به ملت پاکستان داده بود عملی کرده و اکنون نفت روسیه با قیمت مناسب در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است که در ابتدای سال گذشته واردات نفت از روسیه توسط دولت عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان کلید خورد و پس از برکناری وی از سمت نخست وزیری این کشور، مدتی تلاش برای واردات نفت از روسیه کاهش یافت و در نهایت در سه ماهه آخر سال 2022 توسط دولت ائتلافی کنونی از سر گرفته شد.

حال بایستی در صدد این رویداد بزرگ، به چند مسئله مهم پرداخت که آیا با واردات نفت از روسیه قیمت گازوئیل و بنزین برای مصرف کنندگان عادی در این کشور کاهش خواهد یافت؟ و اگر کاهش نیابد دلیل این امر چیست؟

به گفته زاهد میر مدیر اجرایی شرکت پالایشگاه نفت پاکستان، اولین محموله نفت خام عرضه شده توسط روسیه به مقدار هفت هزار بشکه تخمین زده شده است در حالی که مصرف روزانه نفت خام در پاکستان معادل سه هزار بشکه می باشد.

همچنین اولین محموله یک محموله آزمایشی است و پس از پالایش آن مشخص خواهد شد که چه مقدار فرآورده های نفتی یعنی بنزین، گازوئیل و نفت سیاه از آن تولید می شود؛ به همین دلیل در اولین مرحله بارگیری نفت خام، کاهشی در قیمت فرآورده های نفتی صورت نخواهد گرفت.

وی افزود: زمانی که واردات نفت خام از روسیه به پاکستان برای مدت طولانی به صورت منظم انجام شود و حجم آن به گونه ای باشد که تمامی پالایشگاه های کشور را برای تولید بنزین و گازوئیل درگیر نماید یعنی به مقدار زیاد نفت خام وارد گردد، آن موقع کاهش قیمت چشمگیری در فرآورده های نفتی کشور خواهیم داشت.

در همین حال، دکتر مصدق ملک وزیر مشاور دولت پاکستان در امور نفتی نیز این احتمال را که واردات فوری نفت از روسیه باعث کاهش قیمت گازوئیل و بنزین در داخل کشور می شود را رد کرد.

به گفته زاهد میر مدیر اجرایی شرکت پالایشگاه نفت پاکستان، فرآوری نفت خام روسیه توسط پالایشگاه های پاکستان منجر به تولید بیشتر نفت سیاه خواهد شد و دلیل آن ساختار و فناوری قدیمی پالایشگاه های پاکستان است.

وی همچنین افزود: هند نیز چنین نفتی را از روسیه خریداری می کند، اما پالایشگاه های آن از فناوری های پیشرفته ای برخوردار هستند به همین دلیل گازوئیل و بنزین بیشتر و نفت سیاه کمتری تولید و عرضه می کنند و اگر پالایشگاه های پاکستان نیز ارتقاء یابند سود بیشتری در معاملات نفتی خواهند برد، گرچه سیاستی جهت ارتقاء آنان تنظیم شده اما تاکنون به تصویب نرسیده است.

از سوی دیگر، در حال حاضر پنج پالایشگاه در پاکستان فرآورده های نفتی تولید و به بازار عرضه می کنند، با این حال تولیدات به دست آمده از این پالایشگاه ها نمی توانند نیازهای فرآورده های نفتی در کشور را تامین نمایند، بنابراین پاکستان بایستی برای تامین نیازهای خود، فرآورده های نفتی را از کشورهای مختلف وارد کند.

همچنین دکتر ناظر زیدی دبیرکل سازمان شورای مشورتی شرکت های نفتی پاکستان اظهار داشت: مصرف سالانه نفت خام پاکستان 10 تا 11 میلیون تن می باشد که سه میلیون تن نفت خام در داخل کشور تولید و مابقی آن از عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت تامین می شود.

لازم به ذکر است، قیمت تمامی اجناس و محصولات در پاکستان گرو قیمت بنزین و گازوئیل بوده و متناسب با ان تعریف و عرضه می شود به همین دلیل همانطور که در کشورهای مختلف نرخ ارز و دلار تاثیر بسزایی در کالاهای مصرفی مردم آن جامعه دارد، در پاکستان نیز علاوه بر نوسانات نرخ دلار، قیمت بنزین بر اقتصاد و بازار این کشور تاثیر خواهد داشت.

از این سو، یکی از بزرگترین خواسته های مردم پاکستان از دولت مردان کنترل و کاهش قیمت بنزین در این کشور است و در این چند سال اخیر بدلیل افت و خیز ارزش فرآورده های نفتی، نرخ بسیاری از کالاهای اساسی مردم روند افزایشی داشته و این امر، مردم پاکستان را به شدت درگیر مسائل اقتصادی و تامین نیازهای اولیه خود کرده است.

ارسال نظر

 
1